Knikarm scherm balkon

DTOrsel

Nieuw lid
28 mei 2023
22
4
33
Delft
Goedenavond,

Wellicht zit ik niet op de goede pagina hiervoor. Alvast mijn excuses.

Graag wil ik gebruik maken van jullie expertise.

Wij wonen op de bovenste verdieping en hebben erg last van de zon. Nu heb ik het idee om een knikarmscherm te plaatsen. Is dit mogelijk?
Waar ik het zou willen plaatsen zitten nu boeidelen (volgens mij heet dat zo toch?) en daaronder beton. Zoja, hoe zouden jullie het bevestigen? De boeidelen moeten blijven zitten. Kunnen er wel tijdelijk af uiteraard.

Mijn idee is om 2 schermen naast elkaar te hangen van ongeveer 2 meter.

Alvast hartelijk dank voor jullie hulp en advies!

Met vriendelijke groet,

Donny

Schermafbeelding 2024-04-10 om 21.44.22.png

Schermafbeelding 2024-04-10 om 21.44.49.png

Schermafbeelding 2024-04-10 om 21.45.18.png
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Als er echt een massieve plaat beton achter zit, kan je de boel met chemische ankers bevestigen. Ik zou wel kiezen voor een elektrisch scherm met windbeveiliging, omdat je wat hoger zit.
 

DTOrsel

Nieuw lid
28 mei 2023
22
4
33
Delft
Hartelijk dank voor je snelle reactie Richie.

Een gat boren door het boeiboord en het beton wat daar achter zit neem ik aan. Moet ik dan een huls gebruiken? Neem aan dat ik de draadstang erin moet draaien en dan met een moer vastzetten?

Alvast bedankt.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Voor het ophangen zou ik zelf eerst kijken wat er exact onder het boeiboord zit. Is het beton, dan inderdaad chemisch anker.
Kan je gewoon in een soort van kitkoker kopen, dan lijm je daarmee inderdaad een stuk draadeind in de muur en zet je het scherm met een moer vast. Voor beton of stevige baksteen heb je geen hulzen nodig, die heb je alleen nodig bij poreuze steen of steen met holle ruimtes.
Maak wel ff een plank als mal om te boren met de gaten op de juiste plek, dat is makkelijker dan een zwaar scherm omhoog te moeten houden om het 2e gat op precies de juiste afstand van het eerste te boren...

Maar weet je zeker dat de boeiboorden er zonder slopen vanaf kunnen? Zo te zien zit er bovenaan een aluminium rand (de daktrim), vaak zitten de boeiboorden daaronder geschroefd en is het dakleer naderhand op de daktrim gebrand. Waardoor je de bovenste schroeven niet los kunt halen zonder de daktrim te verwijderen (die dus weer onder het dakleer zit...).
En andere schroeven zitten vaak weggeplamuurd (of is het trespa dat met bolkopschroeven vast zit?)


Maar... voor je iets gaat kopen/ophangen. Aangezien het een appartement is, informeer eerst bij de VVE en/ofof verhuurder of het wel is toegestaan om daar een zonnescherm op te hangen (en zo ja of je die dwars door het boeiboord mag boren). Mijn ervaring met appartementen is dat daar nog wel eens regels voor kunnen zijn, en dat dit niet zonder meer mag (in het appartement waar wij gewoond hebben mocht het ophangen van een zonnescherm of waslijn in ieder geval niet, en ik ken meerdere plaatsen waar dat zo is).
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
548
130
Inderdaad vooraf even afstemmen met VVE. Is er al ergen een buur die dit heeft ?

Of er beton achter het boeiboord zit; zijn er nog bouwtekeningen. Het lijkt mij niet waarschijnlijk dat het beton (jouw plafond) daar meteen begint omdat dat dan een behoorlijke koudebrug zou vormen.
En zo heel dik zal dat betondek ook niet zijn, aan je boei te zien, er ligt nog isolatie op en nog een opstaande dakrand.

Verder bestaat je hele achterkant uit kozijn, zou dat muur zijn worden er vaak kokers van onder naar boven geplaatst waar het scherm op gemonteerd wordt.

Mogelijk kun je een constructie maken tegen de bakstenen muren links en rechts.

Zou een lokaal bedrijf benaderen om te bekijken wat er allemaal mogelijk is.
 

DTOrsel

Nieuw lid
28 mei 2023
22
4
33
Delft
Hartelijk dank voor jullie reacties.

Ik heb de plaat eraf gehaald. Zie hieronder de foto's.

Zou dit kunnen met chemische verankering? Zou ik dan door de plaat heen kunnen boren? Achter de boeiplaat zit nog een plaat en daarachter beton. Wellicht een stomme vraag, maar ik heb nog nooit met chemische ankers gewerkt. Wel wat filmpjes gekeken intussen. Het lijkt me namelijk dat de vloeistof door de kieren komt tussen de platen.

Ik hoor graag van jullie. Hartelijk dank alvast!

20240411_173144.jpg20240411_173347.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: spoorwiel

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
548
130
Weet je zeker dat het beton direct achter deze 2e plaat zit. Ik zou het logisch vinden dat dar nog ruimte is waar isolatie is aangebracht.

Ik heb zelf een scherm laten plaatsen wat in de bovenste lagen metselwerk zou komen, daar zijn rvs kokers voor geplaatst, zie foto. Bij jou zou dit in het metselwerk links en rechts kunnen.

In jouw geval zou ik ook kijken naar een zgn. pergolascherm, dit heeft een constructie aan de zijkanten waar het doek op loopt en pootjes aan de voorkant. Je hebt een behoorlijke breedte en omdat je op hoogte zit ook vaak wind.
 

Bijlagen

  • IMG_2317.jpeg
    IMG_2317.jpeg
    96,2 KB · Weergaven: 15

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.108
2.615
Je ziet nu een plaat multiplex. Die zit daar om je trespa op vast te schroeven. Daar achter zit waarschijnlijk vlak boven je kozijn een houten regel op de beton. Waar het multiplex op zit geschroefd, Daar boven zit isolatie. Je kan hier niet simpel een zonnescherm aan ophangen. Je zal eerst moeten overleggen met je vve wat er mogelijk is. Als het een wat grotere vve is, kan er over het algemeen niets.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
548
130
Wij wonen op de bovenste verdieping en hebben erg last van de zon.
Hoe heb je last van de zon, is dat vooral invallend zonlicht; dan zijn screens mogelijk een alternatief. Of evnetueel zonwerende folie.

VVE’s stellen zich vaak op als almachtig orgaan wat alles kan bepalen (cq verbieden). Echter bij een verzoek moeten zij redelijkheid en billijkheid betrachten, als gebruiker heb je er, ook in de zomer, recht op en belang bij volledig gebruiksgenot van je appartement. Dus zonder meer weigeren mogen ze niet.
Ik zou wel in overleg treden om af te stemmen wat wel en niet mag.

Wat je ook nog zou kunnen doen is twee grote verstelbare parasols op een stevige voet plaatsen, heb je van niks en niemand last en ook geen constructief probleem.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.