knew zaag

phendriks82

Nieuw lid
23 nov 2023
1
0
eindhoven
hoi allemaal, laat ik me eerst even voorstellen;
ik ben peter en ben na mn werk eindelijk weer mijn houtbewerkingshobby aan het oppakken, in t verleden diverse cursussen gedaan : (beqwaam , ambachtelijkmeubelmaken etc ) en binnenkort ook een cursus houtsnijden.
ik vind het (vanwege mn andere hobby reenacmtent) leuk om te proberen middeleeuwse attributen (kistjes bankjes etc ) te maken. en ben momenteel bezig met een middeleeuws schrijfkistje.

veelal werk ik met zwaluwstaartjes en hiervoor heb ik recent een knew zaag gekocht.

helaas doe ik als semi beginner waarschijnlijk iets heel erg fout ?
want de zaag ligt heerlijk in de hand, maar het zaagje dat er vanuit de fabriek inzat, en een van de nieuwe zwaluwstaart zaagjes blijven simpelweg maar niet vastzitten.....
ik moet ze iedere zoveel zaagbewegingen weer vaster zetten als ze er niet al uitspringen (de zaagjes zijn niet te kort want in losse toestand voel ik dat ze aan beide kanten de binnenkant van de opening tot het einde raken).. minder kracht uitoefenen werkt ook niet (dacht misschien ben ik net als vroeger op school gewoon te lomp)
kortom wat kan ik beter doen of wat doe ik fout? het was nogal een prijzige aankoop (ik hebgelukkig niet de titanium versie gekocht)...


daarnaast heb ik ook hegner multicut machine staan en daar heb ik een soortgelijk probleem mee (ik vond die dingen op de cursus voor t maken van boogjes zoooo fijn ) : daar krijg ik reguliere figuurzaagjes ook niet meer goed ingespannen ...heb al eens een nieuw klemblokje geprobeerd en wisseling in spanningsinstelling, maar niets helpt, die zaagjes blijven eruit springen..... weet iemand misschien wat ik verkeerd doe ?


alvast bedankt!

zal binnenkort eens wat fotos van knutselwerkjes posten
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Ik ben met mijn knew zaag ook een keer terug geweest naar de leverancier met hetzelfde probleem. De oplossing ver genoeg erin zetten en niet te veel spanning erop. Ik loop er nog steeds tegenaan. Ik heb ook nog een oude eclipse zaag, weliswaar met een ander type en breeder blad die prima werkt en is een heel stuk goedkoper is. Ook met een hegner figuurzaagbeugel (heel oud model) heb ik ruzie. Ik heb ook hegner verkocht en er toen ook wel eens mee gezaagd en dat probleem herken ik niet. Ook niet van klanten gehoord. Misschien is er een lid in de buurt van jouw woonplaats die het even kan voordoen.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
Op het werk hebben we een Knew figuurzaag, en kennen het probleem ook. Ik ben er dan ook geen fan van. Ik vind zo'n frame ook altijd overdreven groot, maar dat zou wel wennen, denk ik.

Voor zwaluwstaarten vind ik een figuurzaag niet zo geschikt, dat is meer iets voor dunner hout.

Voor zwaluwstaarten gebruik ik graag een stevigere Eclipse. Die lust massiever hout.

De onderstaande,

1700814634598.jpeg

Ik heb er zelf ( al decennia lang) twee van een vroegere generatie, toen ze nog verchroomd waren en ook het kader is iets dikker frame. Op de afbeelding zit het zaagblad dat ik ook steeds gebruik: de 14 TPI.

Bij één zaag staat het blad op duwen en bij de andere op trekken. De keuze hangt af van wat je op dayt moment het best kunt gebruiken. Beide manieren van inspannen van het blad , zagen even goed. Ik kocht de tweede lang geleden om samen met mijn neef en nichtjes marionetten te maken.

Het zaagblad kan draaien tov het frame wat veel mogelijkheden geeft, en toelaat om met één instelling zowel in de zaagsneden van de zwaluwstaarten te gaan en dan tussen de zaagsneden het hout naast de borstlijn weg te zagen. Het blad staat dan op iets van een 45 graden.

De zaagbladen hebben pinnetjes, dus het probleem dat hier behandeld wordt, is bij deze Eclipse onbestaande.

Zowel de zaag als de reserve zaagbladen zijn bovendien heel goedkoop.


groeten
Ornament,

www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Athanor en jaap

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Op het werk hebben we een Knew figuurzaag, en kennen het probleem ook. Ik ben er dan ook geen fan van. Ik vind zo'n frame ook altijd overdreven groot, maar dat zou wel wennen, denk ik.

Voor zwaluwstaarten vind ik een figuurzaag niet zo geschikt, dat is meer iets voor dunner hout.

Voor zwaluwstaarten gebruik ik graag een stevigere Eclipse. Die lust massiever hout.

De onderstaande,

Bekijk bijlage 137911

Ik heb er zelf ( al decennia lang) twee van een vroegere generatie, toen ze nog verchroomd waren en ook het kader is iets dikker frame. Op de afbeelding zit het zaagblad dat ik ook steeds gebruik: de 14 TPI.

Bij één zaag staat het blad op duwen bij de andere op trekken. Ik kocht de tweede lang geleden om samen met mijn neef en nichtjes marionetten te maken.

Het zaagblad kan draaien tov het frame wat veel mogelijkheden geeft, en toelaat om met één instelling zowel in de zaagsneden van de zwaluwstaarten te gaan en dan tussen de zaagsneden het hout naast de borstlijn weg te zagen.

De zaagbladen hebben pinnetjes, dus het probleem dat hier behandeld wordt, is bij deze Eclipse onbestaande.

Zowel de zaag als de reserve zaagbladen zijn bovendien heel goedkoop.


groeten
Ornament,

www.houtsnijden.eu
Helemaal mee eens deze heb ik ook.
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
Misschien even een zijspoor. Ik ontdekte al snel dat je met dat 14 tpi zaagblad ook goed door wat dikker ( vb 5 mm) constructiestaal kunt zagen. Er bestaan zaagbladen met fijnere vertandingen , wellicht beter voor metaal maar die zijn niet geschikt om korte bochten te nemen. Ik heb ze nooit gekocht, ik bleef trouw aan de 14 tpi.

De zaagbladen blijven heel lang scherp.

Groeten

Ornament
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Heb zelf die Eclipse ook, maar wel verlekkerd gekeken naar die zagen van Knew en de klonen op Aliexpress, maar de zin is over, zeer nuttige discussie dit :D
Overigens heb ik ook de Stanley variant (verchroomd) en dat loopt allemaal net wat minder lekker dan de Eclipse, de zaagjes laten zich iets lastiger monteren, en het draaien van de zaag gaat wat minder soepel, spannen ook.
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
Zo;n Stanley is bij mij ook eens komen aanwaaien. Ik denk dat die van mijn opa was. Ik heb er verder niets mee gedaan, want het was armzalig tov mijn Eclips zagen.

Als ik mij goed herinner was de afstand tussen de pinnetjes op de zaagbladen niet gelijk aan die van de Eclipse.

Ook Bacho heeft ze maar de exemplaren die ik in mijn handen kreeg waren slordig uitgelijnd. Ik dacht dat die wel dezelfde balden kunnen gebruiken, maar zeker weet ik het niet. Misschien is de uitlijning nu beter. In de winkel kun je dat bekijken , online niet.

Ter info: Eclipse is overgenomen door Spear and Jackson,

Ze staan op hun website verborgen onder Eclipse - metal cutting

Coping Saw | Spear and Jackson
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Zo;n Stanley is bij mij ook eens komen aanwaaien. Ik denk dat die van mijn opa was. Ik heb er verder niets mee gedaan, want het was armzalig tov mijn Eclips zagen.

Als ik mij goed herinner was de afstand tussen de pinnetjes op de zaagbladen niet gelijk aan die van de Eclipse.

Ook Bacho heeft ze maar de exemplaren die ik in mijn handen kreeg waren slordig uitgelijnd. Ik dacht dat die wel dezelfde balden kunnen gebruiken, maar zeker weet ik het niet. Misschien is de uitlijning nu beter. In de winkel kun je dat bekijken , online niet.

Ter info: Eclipse is overgenomen door Spear and Jackson,

Ze staan op hun website verborgen onder Eclipse - metal cutting

Coping Saw | Spear and Jackson
Dik voor de zomervakantie had ik mijn zinnen gezet om een klein spanzaagje te maken (door Roeland's aanmoediging), echter dit project mislukte wegens foute houtkeuze. Een Knew Concept valt voor mij af, ik vind de prijs voor een 360 graden te veel, en nu ik dit lees (dank voor de nuttige info) is dit helemaal van de baan. Een oude Eclipse gemaakt in Sheffield blijkt het summun te zijn, echter helaas die worden niet meer gemaakt. Tegenwoordig worden deze zagen gemaakt door Spear and Jackson gevestigd in Hong Kong deze worden verkocht onderander door Baptist. Nu komt het,....... dezelfde als die Baptist verkoopt wordt ook verkocht bij Amazon en andere webshops alleen dan voor beduidend minder (meer dan 3 keer zo goedkoop). De vraag is, is dit crack dezelfde als die van Baptist of is dit weer een copy? Eerlijk gezegd is het een beetje (veel) misleidend want je zou denken dat het om identiek dezelfde gaat maar moeilijk te zeggen vanaf één enkele foto. Zal die van Baptist van beter materiaal gemaakt zijn dan die van Amazon? Mocht het inderdaad om crack dezelfde zaag gaan, dan wordt je behoorlijk bij de neus genomen, maar eerlijk gezegd kan ik me dit niet voorstellen??,...maar goed je weet maar nooit, wie weet meer hierover? Dank
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
816
Omgeving Leiden
Hmmm, het moet zijn: 'krek' . 'Crack' is heel wat anders. :oops:

Wat linkjes zouden helpen om te zien waar het om gaat, maar ik denk -zonder ze gezien te hebben- dat het niet veel uitmaakt. Baptist heeft ze ook ergens vandaan tenslotte.
Misschien Finetools eens raadplegen of Dictum, wellicht hebben ze daar vergelijkbare exemplaren.
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Of het een kopie is is van het scherm niet te zien. Ik weet van mitutoyo schuifmaten dat er hele goede kopieen zijn. Foto's op het net zijn van de echte en als je deze binnen krijgt is de kleur van de doos iets anders. Lettertype verschilt een heel klein beetje en nog wat dingen. Dit kan ook met de S&J zaag het geval zijn. Of het de moeite loont om dit te vervalsen is de vraag. Veel worden er niet verkocht. Dus ik denk gewoon proberen.
Wat ik wel weet (ik heb ze ook verkocht en er hier een hangen) is dat wij ze niet voor die prijs konden inkopen. Ook niet 15 jaar geleden voor die prijs.
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Bedankt allen!! Dat zou betekenen dat Baptist absurde woekerwinsten maakt op zijn Eclipse.

Klopt Wim er is een blogger op Youtube, die precies uit de doeken doet, waar je op moet letten, als je een Mitutoyo koopt. Volgens hem worden er volop imitatiemodellen aangeboden op het internet, een waar mijnenveld als je niet weet waar op te letten.
Als je Banggood/Temu/Alibaba bekijkt worden er ook volop nepzooi aangeboden die een lookalike zijn van de premium merken. De lage loonlanden maken van alles na, en soms nog verrekte mooie imitatie's ook. Ik zou me er aan kunnen wagen maar ik verkies liever een oude Elipse boven een mogelijke prul. By the way het zijn zoiets van 800 reviews op Amazon en ik denk dat niet iedereen de tijd neemt om een review te schrijven,....als je dit getal in vergelijking neemt met bijvoorbeeld Starrett Combinatiehaken die een gretige aftrek heeft onder houtbewerkers dan loopt die Eclipse op Amazon toch ook niet verkeert? Ik lees altijd de reviews met 1 t/m 3 sterren, die zijn meestal informatief.
 
Laatst bewerkt:

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
Even gekeken, ik verwachtte een prijs van rond de 18 - 20 euro. Dit is in de lijn van wat de concurrentie vraagt.

Die 8,31 euro is verbazend laag.
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Even gekeken, ik verwachtte een prijs van rond de 18 - 20 euro. Dit is in de lijn van wat de concurrentie vraagt.

Die 8,31 euro is verbazend laag.
Mijn mond viel ook open, eerlijk gezegd te mooi om waar te zijn, ik denk dat het een verrekte mooie imitatie is van de S&J? Maar wie weet heb ik het fout, mocht dat zo zijn, dan worden ze op Amazon voor een wegwerpprijs aangeboden
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Volgens mij is het niet gek dat Amazon soms (ver) onder de prijs gaat. Zonder verdere bronvermelding meen ik eens gelezen te hebben dat ze twee manieren gebruiken: ze zetten fabrikanten onder druk om goedkoper te leveren dan aan andere winkels, omdat Amazon enorme schaalgrootte heeft. En ze zetten sommige producten heel goedkoop in om mensen naar hun platform te lokken (het leverworst-effect van de supermarkten).

Overigens heb ik mijn Pegas coping saw bij Finetools vandaan en die was ook maar 10€. Volgens mij is die qua werking en bouw nagenoeg identiek aan de Eclipse.
 
  • Leuk
Waarderingen: 48rmc

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.