Klokje, art deco stijl

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.870
2.680
Gaanderen
Een project dat al geruime tijd op de plank lag, weer opgepakt. Pintrest tijden lang afgezocht naar een leuk model. Eerst was de bedoeling om dit klokje van ebben te maken. Nu ebbenhout wordt steeds duurder en het alternatief gestoomd peren zwart gemaakt was te dun voor de verhoudingen.
Is nog lang niet af wan het afwerken kost veel tijd. Ben er nog niet uit of dit klokje hoogglans of mat moet worden. Ik heb het "hout" gelijmd bij een temperatuur van meer dan 28 graden. Binnen 3 minuten kon ik het zelfs met een moker niet meer verschuiven. Het aflakken met een airbrush is tijdrovend. Ik had hier gewone grondverf liggen zwart. Nu dat is lastig voor de airbrush. Je moet de verf behoorlijk verdunnen voor dat deze verf spuitbaar is. Er zitten ongeveer 5 dunne lagen grondverf op
20240512_155244 (1)(1).jpg
20240522_215304.jpg20240522_215332.jpg
20240522_215322.jpg
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.355
2.694
Die laatste foto kan ik niet helemaal plaatsen. Een airbrush levert meestal te weinig verf om het mooi te laten vloeien. Met een klein bovenbeker spuitje gaat dat gewoon beter.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.870
2.680
Gaanderen
Dat raamboompje bedoel je. Dat was een verkeerde foto en ik dacht dat ik deze verwijderd had. De vraag is nu hoe ik deze wel weg krijg. (nu is ie wel weg)
Bovenbeker, die heb ik overwogen, maar ik wil eerst de airbrush proberen omdat ik er een heb en geen verfspuit met bovenbeker. Ik gebruik ongeveer 10 ml om deze klok een keer te spuiten. Ik kijk of het verschil uitmaakt als ik een verf neem met fijner pigment.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.870
2.680
Gaanderen
Dat eindresultaat zal nog wel even op zich laten wachten. Er moeten best wel wat lagen op om een netjes dekkend resultaat te krijgen. Dan is nog de vraag mat, halfmat of hoogglans. Vanwege de vele hoeken heb ik gekozen voor de airbrush. Chevy66 heeft gelijk dat de verf nauwelijks vloeit met een airbrush. Met een blanke lak speciaal voor de airbrush ga ik de lagen beschermen deze vloeit wel wat meer.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.799
166
Rotterdam
Leuk, Art Deco!
Ik heb zelf eens een (bestaand) kastje met een kleine bovenbeker gespoten. Dat moest ik ook flink verdunnen, maar het resultaat was wel heel goed. Beter dan dat ik het met een kwast had kunnen doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.