kleur Iepen-hout

HansNootdorp

Nieuw lid
18 nov 2020
9
0
Ik zoek een stuk fineer voor een zelfbouwluidsprekerbox. Ik wil graag een vrij lichte kleur maar met een mooie niet te saaie tekening. Ik denk aan Iepen en wel dit stuk fineer:
Maar ik vraag mij af hoe dat kleurt (na verloop van tijd). Ik wil het fineer oliën.
Ik kwam ook deze kleur tegen, dat ik wat te rood/bruin vindt.

Wat kan ik qua verwachten van dat Iepen-fineer van fineerkopen.nl. Wordt dat ook zo bruinig of zal dat lichter en/of iets grijzer zijn na behandeling (en verkleuring door licht)?

Ook zag ik vandaag bij de Haagse Fijnhouthandel mooi eiken-fineer liggen. Zie bijlage. Mooi lichtbruin met een mooie voor eiken contrastrijke tekening.
Ik ben echter bang dat dit zoals het meeste eiken verder gaat vergelen, wat ik niet zo mooi vindt. Of zal deze soort vrij licht blijven?
 

Bijlagen

  • 20201118_134047.jpg
    20201118_134047.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 19

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
155
Zutphen
Iepen geolied wordt zoals je tweede foto, iepen wordt donkerder door zonlicht. Indien je het lichter wilt zou ik met skylt aflakken.
 

HansNootdorp

Nieuw lid
18 nov 2020
9
0
Ok. Ik neem aan dat je met 2e foto bedoelt op de website van die meubelmaker. Kleurt Iepen met olie dan bruiner dan met blanke lak, zoals Skylt ?
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Mijn ouders kochten in 1970 kasten en eethoek van iepenhout. Dat was deels massief en deels gefineerd. Bij Meeuwis in Oirschot. Dat staat nu nog steeds in de huiskamer van een van mijn broers en is eigenlijk wel verkleurd in mijn perceptie, van een beetje eikenkleur naar dit rossige. Omdat ik er ooit aan heb moeten repareren, weet ik dat er een blanke lak op zat. Ik heb even een foto opgezocht, en ziedaar.DSC_2239.JPG
 

HansNootdorp

Nieuw lid
18 nov 2020
9
0
Jan, bedankt voor de moeite van het opzoeken en posten van de foto. Dat komt qua kleur aardig overeen met de foto op de website van de meubelmaker. Dat vind ik eigenlijk voor mijn doel te bruin.

Ik zoek fineer dat lichter is, bedoeld voor een luidspreker, die vrij onopvallend in een hoek moet komen te staan. Ik hoopte eigenlijk dat dat stuk Iepenfineer van fineerkopen.nl na afwerking lichter zou zijn. Ik dacht gelezen te hebben dat Amerikaans Iepen en Europees Iepen qua kleur wel verschillen. Maar ik ben bang dat ik dus toch iets anders moet zoeken...
Dat eiken van Haagse Fijnhouthandel ziet er zo wel licht uit, maar ik ben toch bang voor geelbruine kleuring. Terecht? Of houd ik het met Skylt wel vrij blank?

Valt niet mee om vrij licht hout/fineer te vinden dat toch een vrij duidelijke tekening heeft.....
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Hans, de foto is uit 2011. De kast was toen 41 jaar oud. Ik zoek nog naar andere foto's. Die staan op een externe hdd. Die moet ik eerst opzoeken.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Hans, hier nog een foto van de iepen stoelen, die waren toen een jaar of 6 oud, dus 1976, alleen dit is een ingescand negatief, de kleuren kloppen, dacht ik, toch redelijk, dat kon ik zelf refereren aan de kleuren van het tafelkleed, wat er ook nog steeds is... Deze foto toont verder " de drie musketiers'' Rechts mijn vader die twee goede vrienden met schaken aan het inmaken is...2-13-2009_006.JPG
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Hans, Iepen hout heeft donker en light hout, en Amerikaans Iepen kan verschillende soorten zijn, wij hebben minstens 4 species here en die zijn best verschillend in kleur, White Elm is de lichtste in kleur, maar Withe Ash is/can ook licht van kleur zijn, Hard Maple is ook light en Beuk kan dat ook zijn, Hickory ook.
Het maakt ook een groot verschil wat je er op doet voor een finish, waterbases lacker maakt het minste donkerder, en Ik vind de Maple minder verkleurd over tijd.

Olie maakt alle hout donkerder, en light hout heel dikwijls geel als er lintolie in zit of is.

Maar ieder stuk hout is verschillend, als je uit kunt zoeken ben je beter af.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: jaap

HansNootdorp

Nieuw lid
18 nov 2020
9
0
Ha Leo. Leuk om uit Canada advies te krijgen.
Is hier moeilijk om fineer te gaan bekijken. Beuk vind ik qua tekening te saai.
Een nieuwe laksoort hier is Skylt, 2k en waterbased. Mijn broer heeft dat sinds kort op een eiken tafel en dat toont erg naturel en mat.
Denk jij dat de foto van het Iepenfineer in mijn 1e bericht na lakken vrij licht zal zijn of toch middelbruin?
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Iepen hout.jpg
Ha Leo. Leuk om uit Canada advies te krijgen.
Is hier moeilijk om fineer te gaan bekijken. Beuk vind ik qua tekening te saai.
Een nieuwe laksoort hier is Skylt, 2k en waterbased. Mijn broer heeft dat sinds kort op een eiken tafel en dat toont erg naturel en mat.
Denk jij dat de foto van het Iepenfineer in mijn 1e bericht na lakken vrij licht zal zijn of toch middelbruin?
Hans het word altijd donkerder zelfs water maakt het donkerder, maar een olie finish veel meer, maar brengt de tekening meer uit, zo het is kiezen, Ik persoonlijk zou Tung olie gebruiken, ja maakt het wel wat donkerder maar niet geel zoals een olie met lineolie er in, hout moet wel wat hebben, of het lijkt op plastiek.
 

HansNootdorp

Nieuw lid
18 nov 2020
9
0
Mooi deel Iepen Leo. Ik neem aan dat het nog onbehandeld is. Ik weet wel dat het uiterlijk van hout flink verandert bij nat maken of oliën of lakken. Daarom had ik ook gisteren in de houthandel het eikenhout nat genaakt. Zie mijn 1e foto. Heb je ook een foto van dat Iepenhout nat gemaakt?
Als Iepen altijd zo gaat worden als de kast van Jan van de Broek (zie foto hierboven) dan is dat niet mijn smaak.

Inderdaad mag hout wel een mooie nerf/tekening hebben. essen lijkt mij wat weinig tekening hebben en dus wat saai. Maar ik wil het voor dit projectje (luidsprekerbox in hoek van de kamer) wel licht houden.

Bedankt voor de tip van Tung-olie. Dat kende ik nog niet. Lijkt mij mooie spul.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Sorry Hans dat is een oudere foto, maar Essen kan heel wat tekening hebben, dat depends voor een groot deel aan hoe het gezaagd is, Hickory is ook best een mooi lichter hout, en Esdoorn is ook light maar niet veel tekening meestal.

Hier is een foto van my son's keuken, met Esdoorn hout en een bowl van Witte Es, die wel een donkere kern in het hout had, en heeft een Tung olie finish

Esdoorn keuken .jpgWhite Ash.jpg
 

HansNootdorp

Nieuw lid
18 nov 2020
9
0
Mooie Esdoorn in die keuekn, Leo. En fraaie Essenkom ook.

Ondertussen heb ik het Iepenfineer besteld.
Ziet er erg fraai uit. :)
Ik denk dat ik eerst een proefstukje met Tung olie ga insmeren.
Eventueel wil ik ook Skyld proberen, maar ik dacht te hebben gelezen dat dat de nerf niet zo mooi ophaalt. Hiermee behandeld hout ziet er op de eikenhouten tafel van mijn broer wel erg mooi naturel uit.
 

Bijlagen

  • fineer Iepen lr.JPG
    fineer Iepen lr.JPG
    204 KB · Weergaven: 9
  • fineer Iepen detail lr.JPG
    fineer Iepen detail lr.JPG
    213,4 KB · Weergaven: 10

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.