Klem voor houten werkstukken

egg72

Actieve deelnemer
23 aug 2019
53
8
Kruibeke

Ben op zoek naar een naam of misschien zelfs plan voor deze jig: zou dergelijke
7241DE70-75D7-48D6-A5D4-6D3BD805B92A.jpg
poten willen bijwerken met handtools, lijkt me goede manier om te klemmen. Door de assymetrische vorm lukt t niet met m’n gewone bankschroeven. Iemand al eens gezien/gehoord?
kan het zelf ook ontwerpen waarschijnlijk, maar zou tof zijn een werkend model te hebben zonder ontwerpfouten.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.177
352
Etten-Leur
Lijkt op in hout uitgevoerde serre-joints. Op een onderbalk zijn twee verschuifbare klemblokken gemonteerd die met een pin worden vergrendeld. Bij houtsnijden gebruiken we wel twee klemblokken die op de werkbank worden geklemd en daartussen het te bewerken stuk.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Ik zou eigenlijk gewoon een serre-joint in de bankschroef plaatsen voor dit soort handelingen. Zoals Paul Sellers het doet:

DSC_01341-500x331.jpg

Zo heb ik recent met handgereedschap ronde pootjes gemaakt voor een salontafel:

ixbRrCRA.jpg
 
mooi Tafeltje Boss,

Hoe heb jij deze poten bevestigd ?.
Ik moet ook nog poten onder een tafelblad ( bijzet tafel) maken maar ben er nog niet uit hoe ik dat wil doen.

Wat betreft het klemmen wel een mooie oplossing, evt met wat hulp hout om klem oppervlakte te vergroten.

Gr Edwin
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Bedankt Edwin!
ik heb even een foto van het onderstel gemaakt voor je:

jGS5OXRw.jpg

Het middelpunt is een halfhoutse 3-puntverbinding. Middelste en rechtse schroef zijn zonder speling bevestigd. Mijn redenering is dat hout toch niet noemenswaardig werkt in de lengterichting. Voor de 2 andere schroeven heb ik een slobgat gemaakt. Hopelijk is dit genoeg om enige werking op te vangen. Het tafelblad is van Jatoba, dat van nature al wat minder krimp vertoont dan eik. En het tafeltje zelf is natuurlijk ook niet zo groot. Mocht dit toch verkeerd kunnen aflopen, dan hoor ik graag jullie mening.
De latjes van het onderstel passen met een pen in een sleuf in de pootjes (soort van pen- en gatverbinding, maar toch niet helemaal)

fmrjCUyA.jpg
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.177
352
Etten-Leur
Edwin, mijn vader maakte vroeger een beukenhouten klosje met daarin een draadgat. Op de poot schroefdraad. Het beukenhouten klosje was enigszins schuin zodat de poot schuin kwam re staan.
 
Edwin, mijn vader maakte vroeger een beukenhouten klosje met daarin een draadgat. Op de poot schroefdraad. Het beukenhouten klosje was enigszins schuin zodat de poot schuin kwam re staan.

Hoi Hans , had ik ook aan gedacht maar ik heb geen materiaal om schroefdraad te draaien.

Het wordt dus mogelijk de oplossing van Boss of die van jouw maar dan zonder schroefdraad.

Gr Edwin
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.