Klem voor de zaag te slijpen

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Mooi weer om vanachter het glas op eerste paasdag advies in te winnen betreffende het voordeel van een vijlklem. Ik heb een beetje zitten rondneuzen op youtube, nadat ik een oude zaag van het merk Sandvik op de kop heb weten te tikken. Je voelt hem al aankomen, jaja hij is zo bot als het maar zijn kan, toen ik hem met veel enthousiasme in ontvangst nam. En dan duik je al gauw in de wereld die internet heet, waar kom je uit, youtube of iets dergelijks zoals, woodworking forum. Sommige filmpjes word het nut getoond van een vijlklem, in andere filmpjes word het onderwerp niet eens aangeroerd, gewoon tussen de bankschroef. Waarom een vijlklem aanschaffen als je het ook tussen een bankschroef kan worden gezet?? Wat zijn nou echt de voordelen ten opzichte van een bankschroef? Ik snap nog steeds niet het echte nut van zoiets, maar misschien ontbreekt mij inzicht/kennis? De bankschroef van mijn werkbank (Ulmia) heeft toch een redelijke reikwijdte qua breedte. Wat ik me wel kan voorstellen dat het mogelijk handig is bij het scherpen van een zaaglint, die is namelijk smal en heel erg lang, maar voor de rest lijkt het me een overbodig stuk gereedschap of zie ik dat verkeert? Graag verneem ik van jullie, jullie ervaring cq advies onder het mom je bent nooit te oud om te leren,...dank zover!!!!
 
Op markplaats onder zaagklem staan er nog meer.

M.vr.gr. Jan
 

Poortstuk

Actieve deelnemer
22 jan 2021
170
82
Aalten
Een klem is ook redelijk simpel te maken. Kun je ook rekening houden met de handgreep. Een voordeel is denk ik wel dat als je eenmaal de juiste houding hebt, de slag te pakken zeg maar, dan kun je door over de hele lengte ipv zaag verzetten en weer effe zoeken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.