Kleine werkplaats/schuur optimaliseren

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Jaren geleden ben ik begonnen met een kleine werkbank in de hoek van de schuur en een scheppach TKU zaagtafel. Inmiddels is de boel uitgegroeid tot een heuse verzameling maar is m'n schuur nu echt een allegaartje wat betreft kasten, werkbank, zoldertje enz. Geen een machine is gemakkelijk te pakken en op te bergen, daarnaast zorgt een diversiteit aan gereedschapskisten ook niet bepaald voor efficiënt ruimtegebruik.
Sommige mensen opperen dat ik m'n schuur moet uitbreiden maar ik houd hem zo groot als hij is, ik weet zeker dat het hier in moet passen.
Hier de huidige bende:
Werkbank.jpg

Hieronder een verslag met de plannen. Over sommige dingen ben ik niet helemaal uit en soms blijven de gedachten steken op één oplossing. Dus voel je vrij om advies/commentaar te leveren, (behalve het advies om groter te gaan..)

De feiten:
Vloeroppervlak: 319x 246cm
Hoogste punt schuin dak: 318cm
Laagste punt schuin dak: 249cm
De wanden van de schuur zijn van 44x44mm regels icm rabbat. (belabberde kwaliteit en waterdoorlatend...)
Machinepark: HBM kolomboor met kruistafel, Inca lintzaag, Inca Compact(ja deze houd ik voor het fijne werk), Inca vlakvandikte, Hegner schuurschijf, Hegner Polycut figuurzaag, Startrite zaagtafel met ingebouwde freestafel afmeting 130x70cm, zelfbouw stofafzuiging. (Ja, dat gaat passen..)

De wens:
- De gehele schuur van binnen beplaten met OSB of Underlayment, (18mm, voor de stijfheid van de constructie ivm gewicht in de hoogte)
- Één lange werkbank met alleen de kolomboormachine daarop.
- Al het overige, gereedschap en andere zooi in Sortimo L-Boxx'en.
- Niets meer op de vloer behalve de zaag/freestafel zodat de fietsen normaal in de schuur passen.

Mijn plan:
- Dmv plaatmateriaal een loeisterke systainerkast maken vanaf 2m van de grond boven de werkbank. tot boven in de nok en over de hele diepte van de schuur. Dan is er ruimte voor in iedergevaal 6 kasten van 1m hoog. In die kasten wil ik de latjes schroeven om de kisten gemakkelijk te pakken. Deze kast moet in het midden dmv een balk (oranje) aan de middenbalk van de schuur vast gezet worden om te voorkomen dat het hele dunne wandje naar buiten "spat". Het "doos" idee van deze kasten moeten voor de stijfheid en sterkte zorgen. Deze kast hangt niet alleen aan de 44x44 regels van de schuur maar staat ook op het plaatmateriaal. Al met al zal ik voor dit idee tussen de 12 en 15 platen nodig hebben wat tegenwoordig aardig in de papieren loopt...

- Alle machines onder de 50cm diepe werkbank parkeren en wel zo dat ze met een simpele handeling gebruiksklaar zijn.
De werkbankhoogte is net iets onder de hoogte van de zaagtafel (90cm) en heeft een dik blad van minimaal 4cm, dat kan van 2x18mm multiplex of van massief hout met een plaatje mdf er over. Over de de constructie van de werkbank ben ik niet helemaal uit, als jullie hier tips voor hebben hoor ik het graag.

Helaas past de Inca lintzaag niet onder de werkbank ivm de hoogte, daarom wil ik de werkbank onder de kolomboor 5cm hoger plaatsen zodat de lintzaag daaronder past. Voor de lintzaag wil ik nog een mooie systeem verzinnen om het gemakkelijk op een onderstel te krijgen welke gedeeld moet worden met de Inca compact zaagtafel als jullie tips hebben hoor ik het graag.
Vervolgens komen alle machines op één of andere kar onder de werkbank.

De zogenaamde flipover-base ideeën zette mij aan het denken om toe te passen voor bijvoorbeeld de schuurschijf en de Inca Compact maar daardoor krijg ik waarschijnlijk geen mooie werkhoogte, dit idee zit nog in de broedmachine.
Wat inmiddels wel uitgebroed en gebouwd is, is het onderstel voor de Inca vlakbank. Dat ding heeft echt een onhandig vloeroppervlak door z'n uitstekende motor en deze moest en zou onder de werkbank passen. Uiteindelijk heb ik zitten rekenen en passen en is er een mooie oplossing uitgekomen. Hierbij kunnen er zelfs twee lades of L-Boxxen onder de werkbank gemonteerd worden naast de motor. Hieronder zie je de uitwerking.

-Aan de lage kant van de schuur maak ik gedeeltelijk een open zoldertje voor de opslag van hout en om mijn afzuigkist in weg te werken.

Al met al heb ik de volgende vragen:
-Is de constructie voor de kastenwand sterk genoeg?
-Van welk materiaal kan ik de werkbank het beste maken
-OSB of underlayment? Of iets anders, en hoe dik dan?
-Hoe kan ik mijn machines snel gebruiksklaar hebben.

Hieronder twee schetsen met de doorsnedes van de schuur.
Schets schuur.jpg

Zaagtafel:
Frees zaagtafel (1).jpg
Frees zaagtafel (2).jpg
Frees zaagtafel (3).jpg

Vlakvandiktebank onderstel:
Vlakvandiktebank onderstel (7).jpg
Vlakvandiktebank onderstel (6).jpg
Vlakvandiktebank onderstel (5).jpg
Vlakvandiktebank onderstel (8).jpg

Vlakvandiktebank onderstel (1).jpg
 

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Vlakvandiktebank ingeklapt:
Totale hoogte is nu 83cm maar dat kan nog 3cm naar beneden door kleinere wielen te monteren.
Opzettijd is 15 sec.
Vlakvandiktebank onderstel (2).jpg
Vlakvandiktebank onderstel (3).jpg
Vlakvandiktebank onderstel (4).jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: teunos

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Ik vermoed, dat je het antwoord op jouw vragen eigenlijk wel weet. Je hebt een en ander al zeer goed doorgedacht.
Ik ben in februari vorig jaar gestart met het ombouwen van onze fietsenschuur naar werkplaats. Hoewel iets uitgebreid voor opslag is de netto werkruimte, zo’n 7,5 m2. Ik had nog helemaal geen werkplaats en kon dus echt helemaal kaal beginnen. Dat is natuurlijk wel een voordeel.

Maar gezien jouw grootse plannen, zou ik het vergelijkbaar aanpakken. Te beginnen met de werkplaats zelf. Eerst de focus bij dak, wanden en vloer, met veel aandacht voor isolatie, ventilatie en verwarming. Dat ik in dit proces besloten heb, de vloer te isoleren en van hout te maken, vind ik nog steeds een van de beste beslissingen. Een houten vloer is zoveel aangenamer.

Het tweede deel is elektriciteit, verlichting en stofafzuiging. Eventueel elektrisch voor aanbrengen isolatie en binnenwand. Stofafzuiging is zo wezenlijk in werking en plaats. Ik heb de mijne buiten de werkplaats kunnen plaatsen. Afgezogen lucht komt daarbij niet meer terug. Ik heb het ook zo gemaakt, dat ik zaagsel en stof wat niet stationair afgezogen wordt, na iedere klus met de flexibele slang nazuig, zodat de werkplaats gedurende de dag zo schoon mogelijk blijft. Aan het eind van de dag zuig ik dan de hele vloer nog eens.

Pas daarna, zou ik met de inrichting beginnen. Nou daar heb je al heel goed over nagedacht en dat lijkt mij super te worden. Veel succes.

Voor meer; zie mijn draadjes hier en mijn blog: . . . . . . . . Mickel Moen / Projecten
 

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Inmiddels zijn we een eind verder
Ik ben voor OSB platen gegaan en heb niet geïsoleerd aangezien er soms wat regen achter de rabat langs komt. Na wat schuiven heb ik alle machines onder de werkbank gekregen. Van Benchworks heb ik het mooie klemsysteem gekopieerd.

De elektriciteit wil ik nu gaan aanleggen.
Wat is handig om stopcontacten bij de werkbank te maken? Onder de werkbank, vlak boven het werkblad tegen de muur of hoog boven het werkblad tegen de muur? Ik zou het vooral gebruiken voor de lamello, domino en bandschuurmachine.
Werkbank.jpg
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.769
984
Omgeving Eindhoven
Ik zou zowel net boven het werkblad (cm of 20 erboven) en onder de werkbank aan de voorzijde stopcontacten plaatsen. En meerdere, zodat je bij werken met meerdere machines afwisselend niet steeds de stekker hoeft om te wisselen.
Boven het werkblad tegen de achtermuur voor zaken die op je werkblad komen te staan (o.a. oplader accugereedschap en je kolomboor etc). En aan de voorzijde net onder het werkblad voor de machines die je noemt, inderdaad omdat je daar geen snoeren over je werkblad van wilt hebben lopen, maar de machine bij niet-gebruik wel makkelijk en snel op je werkbank wilt kunnen wegleggen.

Ik heb ook vlak bij de grond (net naast de werkbank) een stopcontact. Dar gebruik ik ook erg vaak, vooral als ik de bouwstofzuiger gebruik met daarin machines die stof produceren (schuurmachine, domino) of bij gebruik van een verlengsnoer. Dan wil je de snoer van de stofzuiger zo vlak mogelijk over de grond houden om er niet over te struikelen op het punt waar deze omhoog gaat de werkbank op. Idem voor als je niet aan de werkbank werkt, maar bijvoorbeeld aan een workmate in het midden van de ruimte. Dan wil je ook je snoeren dicht bij de grond houden, zeker in een kleine ruimte (waar je vaak over de snoer heen en weer zult lopen/stappen).
Dus als het kan een (dubbel) stopcontact aan de zijmuur laag bij de grond, of zelfs wel aan beide zijkanten.
 

teunos

Actieve deelnemer
12 apr 2021
105
91
Oss
Vlakvandiktebank ingeklapt:
Totale hoogte is nu 83cm maar dat kan nog 3cm naar beneden door kleinere wielen te monteren.
Opzettijd is 15 sec.
Bekijk bijlage 112872
Bekijk bijlage 112873
Bekijk bijlage 112874
Ik had dit bericht al eerder gezien maar wil het nu ik het nogmaals zie toch zeggen; dit is geniaal!
Mijn ruimte is ook zeer beperkt en zelfs voor zoiets heb ik geen plek dus laat ik hout schaven of schaaf ik extern maar van dit soort inventiviteit word ik toch wel heel erg geprikkeld!
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.081
414
Goede tips in dit topic. Ik moet ook eens wat met het multifunctionele gebruik van mijn schuur.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.624
1.833
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Inmiddels zijn we een eind verder
Ik ben voor OSB platen gegaan en heb niet geïsoleerd aangezien er soms wat regen achter de rabat langs komt. Na wat schuiven heb ik alle machines onder de werkbank gekregen. Van Benchworks heb ik het mooie klemsysteem gekopieerd.

De elektriciteit wil ik nu gaan aanleggen.
Wat is handig om stopcontacten bij de werkbank te maken? Onder de werkbank, vlak boven het werkblad tegen de muur of hoog boven het werkblad tegen de muur? Ik zou het vooral gebruiken voor de lamello, domino en bandschuurmachine.
Bekijk bijlage 117286
Ik heb boven mijn metaalbank zo'n hangend stroompunt met 4 aansluitingen. Dan heb je altijd vrijheid van werken en niks over de bank hangen.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.253
542
Eanske
ingoogni.nl
Ik heb boven mijn metaalbank zo'n hangend stroompunt met 4 aansluitingen. Dan heb je altijd vrijheid van werken en niks over de bank hangen.
Exact. In de vorige functie van mijn werkplaats had ik pompen op wielen en een natte vloer. Kracht contactdozen aan het plafond gemaakt. Ideaal.

De afgelopen dagen weer lopen mopperen, de stofzuiger botst steeds op z'n eigen kabel, er komt nu dus ook 240V aan het plafond en/of aan een balk boven de werkbank.

Ook de wandcontactdozen aan de muur zitten ook hoog, ca. 1.8m. Perslucht ook.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.