kleine schaaltje van wortelhout

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
klein schaaltje van wortelhout

ik heb eindelijk weer iets daadwerkelijk afgemaakt, dus het leek me leuk om dit te delen.

ik ben nog steeds druk met het voordraaien van al mijn hout, heb een baal hout van een stage adres gekregen, en nog 3 stammen kersen onlangs..
alleen het komt er niet echt van met dit weer.. ik vind met nat hout werken met -1 niet echt aanlokkelijk. en nu ik alle grote schalen uitsteek met de schalensteker, duurt het allemaal ook wat langer. maar ik kom er wel doorheen;)

maar laatst moest ik het -met houtworm aangetaste- hout op mijn werk uitzoeken, en toen kwam er een stoffige esdoorn wortelknol onder de stelling vandaan. maarja als houtgek kan ik zoiets onmogelijk in de kachelhoutbak gooien.. dus maar even een schaaltje van gedraaid.

FB_IMG_13574793694176904.jpg
FB_IMG_13574793305264248.jpg
FB_IMG_135747945702097.jpg

groeten mark van zee

sorry dat foto's schuin staan ze staan in mijn afbeeldingen recht maar hier verdraaien ze?
 
Laatst bewerkt:

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
hallo Nico, ja het systeem bevalt mij erg goed ik zal snel wat foto's van het systeem uploaden en ook van het resultaat zodat men er een beetje een beeld bij krijgt.

groeten mark
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
hierbij nog wat foto's van het coring systeem a.k.a schalensteker als ik zo vrij mag zijn het duitse 'schalenstecher' te vertalen naar nederlands.

ik heb gekozen voor het oneway systeem, omdat ik eigenlijk alleen schalen maak. als je ook vazen maakt en je wilt deze uitsteken kan het McNaughton systeem ook erg interessant zijn. het oneway systeem is erg makkelijk in te stellen en relatief makkelijk te gebruiken. wel heb je een draaibank met een sterke motor nodig, 2 pk minimum. er zijn 4 verschillende maat messen te koop: 22, 30, 33, en 40 cm. dit is dus de diameter van de schaal die je uit kan steken. ik heb momenteel alleen het 30 cm mes in mijn bezit, maar hiermee ben ik al heel erg blij omdat je dan uit een groot stuk hout nog een redelijk grote 'core' kan halen. ook kan je wel iets rommelen met de diameter van het uitgestoken stuk door het systeem te verstellen, hierdoor word je schaal dan niet helemaal rond of je moet het laatste stuk afbreken als je een iets grotere diameter wil uitsteken dan het mes toelaat, maar dit levert meestal geen problemen op.
IMAG0159.jpg
IMAG0160.jpg

hier een kastanje wortel schaaltje, uitgestoken met de oneway. de diameter van dit schaaltje is misschien maar 20 cm maar dit ging perfect met het 30 cm mes.
IMAG0161.jpg
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
dit is een iepen schaal die ik heb uitgestoken:
IMAG0162.jpg

deze schalen zijn ook uitgestoken, behalve de onderste. noten, inlands kersen en iepen van een utrechtse stadsboom.
IMAG0163.jpg
IMAG0164.jpg

deze noten schalen had ik als eerste uitgestoken, net zolang in een emmer water bewaart tot het systeem binnenkwam. helaas zit het vol met windscheuren maar het is wel prachtig hout dus dit ga ik denk ik met epoxy vol laten lopen of iets dergelijks.
IMAG0165.jpg
 
flinke productie aan het draaien?:p
eigenlijk stelt zo'n systeem niet veel voor
als je de juiste materialen en gereedschappen hebt is het makkelijk zelf te maken

die stukjes hout die de schalen omhoog houden zijn ook erg handig
heb voorheen altijd gehad dat de vocht niet goed weg kon en er schimmel ontstaat,dus dit is wel een goede tip
 

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
ik vroeg me af wat dat grijze was dat op veel schalen zit?
is daqt om scheuren tegen te gaan of zo?

gr jordi
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.