Kleine Lampjes

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Hoi allemaal,

Een project hoeft van mij niet altijd op de handigste manier; zeker omdat ik bijna alleen met handgereedschap werk kosten simpele klusjes soms heel veel tijd en kan ik zo een uur bezig zijn met een simpele curve uithakken.
Maar omdat ik het houtbewerken toch steeds serieuzer neem, en in de verre toekomst ook wel opdrachtjes wil kunnen aannemen, heb ik bij dit project juist gelet op een efficiënt werkproces en ook opgelet hoeveel tijd er nou echt in gaat zitten.

Zodoende deze lampjes, gebaseerd op nachtlampjes die ik een tijd terug heb gemaakt maar nu een stuk efficiënter en strakker vervaardigd!
Alsnog bijna alles met handgereedschap gedaan; slechts het op maat zagen van de bodemplaat en wat boormachinewerk met elektriciteit :)

1) Op maat en verstek zagen met verstekbak en geklemd afstandsblokje zodat alle maten gelijk zijn.

WhatsApp Image 2020-10-17 at 21.19.37.jpeg

2) Hoeken perfect maken met futselplank

WhatsApp Image 2020-10-17 at 21.19.38.jpeg

3) Gaatjes in vertikale latjes boren voor de pennen om ze aan de bodem te zetten. Met wat blokjes een "jig" gemaakt zodat dat makkelijk en consistent ging.

WhatsApp Image 2020-10-17 at 21.19.38 (1).jpeg

4) Verlijmen. Alle oppervlaktes in gebruik om alles te laten droog. 28 boogjes (84 onderdelen) totaal.

WhatsApp Image 2020-10-17 at 21.19.38 (2).jpeg

5) Inkepingen in onderste bogen zagen/uithakken.

WhatsApp Image 2020-10-17 at 21.19.39.jpeg

6) Bodem op maat gezaagd, en fitting bevestiging gemaakt. Deze kan er, met lamp en al, uitgenomen worden.

WhatsApp Image 2020-10-17 at 21.19.39 (1).jpeg

7) Sjabloontje voor de gaten om pennen in te zetten voor de boogjes.

WhatsApp Image 2020-10-17 at 21.19.39 (2).jpeg

8) Pennen (satéprikkers) plaatsen

WhatsApp Image 2020-10-17 at 21.19.39 (3).jpeg

9) Geheel verlijmen. Ruimte tussen laagjes is precies zelfde dikte als hout, dus losse latjes gezaagd om op afstand te klemmen.

WhatsApp Image 2020-10-17 at 21.19.40.jpeg
 

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
En dan het resultaat! Als afwerking wilde ik eigenlijk de bovenkant white-washen, maar heb uiteindelijk besloten het geheel alleen in de lijnolie te zetten. Ik vond het hout mooi genoeg afgewerkt en zo heeft het toch een warmere sfeer!WhatsApp Image 2020-10-17 at 21.19.40 (1).jpeg

WhatsApp Image 2020-10-17 at 21.19.40 (2).jpeg

WhatsApp Image 2020-10-17 at 21.19.40 (3).jpeg

Ohja, en ook een belangrijk resultaat; de eindtijd!
En dat is... 7.5 uur! Best acceptabel dunkt me, voor twee lampjes bestaande uit elk 38 houten onderdelen.

Groetjes,
Bart
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.019
360
Alphen aan den Rijn
Mooi gedaan Bart , het zijn heel aparte lampen geworden .
Je mag er trots op zijn , je werkstukken worden steeds mooier .

Succes met je volgende project , Willem .
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.138
Fryslân
Heel erg mooi gemaakt. En ik doe het je zeker niet na met alleen handgereedschap! Mooie stijl, en zo te zien een mooi sfeervol licht.
 
T

The Freeman

Guest
Bart, Bedankt voor deze mooie beschrijving en foto's van je project. Ik heb er iets van geleerd.

Ik vind dat je met hoofdzakelijk handwerk een erg mooi resultaat hebt neergezet. Bravo! Daar kun je de komende donker tijd veel plezier aan beleven.

Succes met je volgende projecten.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.198
560
Mooie lampjes en een efficiënte productiemethode.
Je zou dit met wat kleine aanpassingen op de markt kunnen brengen als bouwpakketje, voor mensen die "helemaal zelf" lampen willen knutselen. Lees: constructiedilemma's uit handen nemen zodat ze kunnen focussen op afwerking naar keuze.
 

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Bedankt voor alle reacties! Ik ben er zelf ook erg tevreden mee en ben blij te horen dat ze in de smaak vallen.

Misschien ga ik ze verkopen, en als dat lukt potentiëel nog een paar meer maken. Alleen het idee van "de markt op gaan" vind ik nog een beetje eng en ben nog wat onzeker of de kwaliteit verkoopwaardig is.

Ohja en een foto die ik vergeten ben te delen, maar die er eerlijkheidshalve wel bijhoort: het resultaat van een eerdere poging vorige week tot zo'n zelfde lampje:

WhatsApp Image 2020-10-18 at 11.39.55.jpeg


Die poging was helaas falikant verkeerd gelopen op een van de laatste stappen, namelijk het uitzagen van de "kam" in de onderste bogen. Sommige uitsparingen waren net te smal, en het gebruikte hout was ook niet overal even dik. Dit was niet meer goed bij te werken, en na een uur frustraties opkroppen was de conclusie dat ik beter opnieuw kon beginnen.

Het kan als inspiratie dienen; soms moet je het gehele proces een keer doorlopen om de valkuilen te overzien. Dat is wel leertijd die ik niet in bovenstaande 8 uur had meegenomen ;) De volgende dingen heb ik naar aanleiding van dat eerste "prototype" aangepast:
1) Ander hout gebruikt: Voorgeschaafde 7x27mm latten van de gamma (kost geen kont) ipv zelf ruw hout scheef schaven
2) Groeven nauwkeuriger zagen
3) Pen-verbindingen met sate-prikkers bedacht zodat assemblage soepel verloopt
4) Afwerking veranderd; dit was eerst whitewash maar door de nettere afwerking dit keer volstond olieën
5) Geheel enigsinds verkleind; de nieuwe lampen zijn ongeveer 80% van het originele formaat; het materiaalgebruik schaalt echter met een hogere macht en is zeker 40% lager


Groetjes,
Bart
 
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Knap gemaakt! Ik herken de onzekerheid over de kwaliteit, maar je mag niet twijfelen. Het is een lamp, dus er komen geen krachten op. En heb je al eens bekeken welke houten voorwerpen ze soms durven verkopen in winkels?
Bedenk wel dat het moeilijk wordt om er een winstgevend handeltje van te maken aan 3,25 uur per lamp. Je wil jezelf toch min. 25 euro/uur uitbetalen (is eigenlijk nog een hongerloontje in vergelijking met klusjesmannen), dus je verkoopprijs moet al minstens 80 euro/lamp zijn, materiaal niet inbegrepen. Als je het doet omdat je het graag doet, en een klein beetje wil bijverdienen, dan is het uiteraard prima.
 
  • Leuk
Waarderingen: Charel09

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
275
228
Zeeuws Vlaanderen
De prijzen van knappe lampen zijn gigantisch, wat dat betreft heeft een lampenwinkel tegenwoordig meer waarde binnen dan een bank. Ik zou de prijs minimaal op de 300 euro zetten. Er is altijd een markt die dat er voor over heeft. Je wilt ook niet dat het productiewerk wordt denk ik. En dan nog eentje die mij altijd is bijgebleven: Als niemand klaagt dat je te duur bent ben je waarschijnlijk te goedkoop ;)

Groeten, Peter
 

Batavus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
196
186
Driebergen Rijsenburg
Mooi werk, complimenten! Ik denk dat er zeker een markt is voor deze lampen, maar de marktwaarde van dit soort producten in verlichtingsland zijn erg onvoorspelbaar, dit hangt van een hoop zaken af. Onder andere van de kwaliteit, materiaalkeuze en afwerking. Als je een aandacht besteed aan afwerking, slim produceren en detailleren, dan kan je zeker een topstuk op de markt brengen waar je leuk aan kunt verdienen. Het aan de man krijgen is een ander verhaal, is dan ook een vak apart. Tof dat je je gefaalde poging ook laat zien, dat geeft een ieder van ons een geruststellend gevoel ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.