Kleine compacte machine om recht te zagen

Woody1989

Actieve deelnemer
5 aug 2021
25
0
Uitgeest
Beste forumleden,

Ik zou graag voortaan zaagsnedes maken met mooie rechte kanten van zowel grote platen hout als ook fijne vormen. Nou heb ik niet de beschikking over een werkplaats maar slechts over een af en toe vochtige schuur en overkapping. Ik heb niet veel plek om grote machines op te slaan. Nu vraag ik mij af wat ik het beste kan gebruiken. Met een handzaag en decoupeerzaag lukt recht zagen me niet altijd.
Het liefst zou ik ook fijne vormen die je met een (inval) cirkelzaag niet altijf kan maken ook recht kunnen zagen. Ik vraag mij af wat dan een handige machine zou kunnen zijn? Dacht bv aan een lintzaag of elektrische figuurzaag maar weet niet of ik daar perfect recht mee kan zagen??

Iemand ervaring?

Gr.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.311
2.985
Klein-Brabant, Vlaanderen
ervaring ? ja !

met een niet-stationaire machine recht zagen is voor grote stukken makkelijkst met een invalzaag + geleider
zelf heb ik daarvoor een makita-invalzaag op 2x18v met zaaggeleiders tot 300 cm
sommigen gebruiken hier als onderlegger harde isolatieplaten
ik gebruik een zaagraam van 120*250 cm dat ik in mijn bus mee kan nemen

voor kleinere stukken gebruik ik een afkortzaag

voor heel kleine stukken heb ik een elektrische figuurzaag, maar nog geen nood aan gehad

ik heb een lintzaag met 40 cm zaagbreedte, maar die gebruik ik enkel om ruw grote diktes te schulpen
niet om mooi recht te zaag
daarvoor heb ik een stationaire zaag

wat je koopt, hangt van je budget af
je budget hangt van je inkomsten/vermogen, je passie, en wat je met je (kleine) klussen links en rechts bij mekaar kan sprokkelen, af

• Leuk
Waarderingen: John1969

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.959
1.418
Omgeving Leiden
Voor de grote platen, zoals @ZotVanHout ook schrijft, een invalzaag met linialen.
Maar groot en klein zijn altijd relatief. Bij een grote plaat denk ik aan 244 x122 cm, maar jij misschien groter of kleiner.
En klein werk, tja. Een figuurzaag voor het fijne werk. Maar hier ook, wat is klein voor jou?
Ook niet onbelangrijk, hoe dik ongeveer en wat voor werkstukken?

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.416
893
‘s-Hertogenbosch
Als ik nog zou moeten aanschaffen zou ik gaan voor de festool ts 75 waar je tot 7 cm hoogte kunt zagen. Nu zaag ik langs de lineaal of een rei met m’n 5903 van makita als ik grote diktes moet zagen. Afkorten gaat ook goed als je een aanleg haak gebruikt van een plaatje triplex met een aanslag waar je de zool tegenaan laat lopen.Dunner plaatmateriaal kan goed tot 4,5 centimeter ( niet in één keer) met de makita invalzaag.
Afkorten en licht schulpwerk gaat overigens ook prima op de 1018 afkortzaag van makita.
Recht zagen gaat met name goed met de cirkelzaag, gegolfde lijnen gaan goed met de lintzaag en decoupeerzaag , grotere dikte met de decoupeerzaag zou ik afraden omdat het zaagblad aan de onderkant snel wil gaan wijken.
Veel rond werk kan ook met de bovenfrees.
Idd een frame of tafel waar je op kunt zagen is eigenlijk onontbeerlijk

Een heel verhaal. Hoe is je budget en wat zijn de eisen en de beschikbare ruimte.
.

Groetjes van John

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
13.268
3.954
Gaanderen
Een lintzaag kan prima recht zagen en met de juiste zaag ook kleiner bochten. Je moet de zaag wel instellen en dit regelmatig controleren. Vele goedkopere modellen zagen niet recht. scherp en juist gezet lint maakt veel uit.
Nieuwe met de machine meegeleverde linten zijn vaak niet de beste.

Woody1989

Actieve deelnemer
5 aug 2021
25
0
Uitgeest
Budget is < 500 en het gaat vooral om zagen van niet al te dik plaatmateriaal <2 cm van niet groter dan laten we zeggen plaatjes hout 2m bij 50 cm of 1m bij 50cm. Ik wil de zaag binnen opslaan en af en toe mee de overkapping in nemen om buiten te zagen. Kan een lintzaag dan beter recht vooruit en recht naar beneden zagen dan bv een decoupeerzaag met geleidelat?

Laatst bewerkt:

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
403
173
Misschien moet je het idee dat alles met één machine kan (groot, klein, recht, krom) laten varen.
De machine die alles kan, kan eigenlijk niets goed.
In mijn ogen kun je niet recht zagen met een decoupeerzaag of lintzaag.
(enigzins recht wel, maar ik zou mijn keukenkastje hier toch niet mee willen zagen)
Neem een invalzaag met linialen voor recht zagen en een decoupeerzaag voor krom.

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
614
97
Oostzaan

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.416
893
‘s-Hertogenbosch
Parkside 9 tientjes. Ander zaagblaadje, paar liniaaltjes , paar klemmetjes voor de liniaal. Kost nog niet de helft en doet het zelfde.
Als je nog aan het snuffelen bent is dit een goed begin…. Ben je verder gevorderd loop je vanzelf tegen de beperkingen aan en kun je mogelijk de ernst van het budget inzien.
Als beginnende om dan maar meteen in festool of mafell te investeren is idd beter om voor het budget wat er is een goedkopere set samen te stellen met invalzaag en decoupeerzaag.
Op deze wijze kun je met je gereedschap om leren gaan. In principe doen ze hetzelfde als de duurdere merken . Misschien dat de duurdere langer meegaan en zuiverder werken maar neem van mij aan dat niet één stuk gereedschap van zichzelf secuur is, degene die er mee bezig is bepaalt het eindresultaat 😁

Efvee

Post veel
9 jun 2021
1.030
457
RegioRotterdam
Voordeel van een invalzaag en decoupeerzaag is dat je hout stil ligt terwijl je de zaag verplaatst. Je hebt voor een volle (244x122) plaat dus alleen ruimte daaromheen nodig om te staan. Bij een cirkelzaag/lintzaag beweeg je de plaat en je hebt dus twee keer de lengte nodig, plus sta-ruimte, en ook in de breedte veel meer ruimte.

• Leuk
Waarderingen: Boktor026

Woody1989

Actieve deelnemer
5 aug 2021
25
0
Uitgeest
Ik lees op andere plekken op dit forum dat een (kleine)tafelzaag ook een uitkomst kan zijn om goed te leren recht zagen. Klopt dit en zo ja weet iemand of er compacte modellen te krijgen zijn wat ook kwalitatief nog goed is?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.311
2.985
Klein-Brabant, Vlaanderen
laten we zeggen plaatjes hout 2m bij 50 cm
Ik lees op andere plekken op dit forum dat een (kleine)tafelzaag ook een uitkomst kan zijn om goed te leren recht zagen
een plaatje van 2 m leg je niet zomaar op een tafelzaag
in principe ligt daar jouw langsgeleider niet verder dan het zaagblad
dus op het einde van de zaagsnede ligt dat 'plaatje' van 200 cm lang 180 cm voorbij de langsgeleider
dat gaat dan van links naar rechts wiebelen
én je moet het vertikaal ook ondersteunen, anders buigt het tot op de grond
weet iemand of er compacte modellen te krijgen zijn wat ook kwalitatief nog goed is?
dewalt ..... is hier een favoriet

• Leuk
Waarderingen: Boktor026

EdZaagt

Actieve deelnemer
21 jan 2025
63
40
Amsterdam
Hier nog een bericht van een beginner: ik heb de skil 1340aa zaagtafel. Mooi compact dingetje, inklapbaar, geen Festool maar ook niet de prijs daarvan.
Ook heb ik een DeWalt cirkelzaag (toen ik die kocht wist ik het bestaan van dit forum en een invalzaag niet).
Ik heb met deze apparaten en een decoupeerzaag mijn hele camper gebouwd.
De cirkelzaag om de grote platen van 122x244 kleiner te maken en de zaagtafel om kleinere delen te zagen zoals kastdeurtjes, lades etcetera.
Ik vind de cirkelzaag niet fijn en niet precies genoeg om kleinere platen goed exact te zagen, maar dat kan ook aan mijn gebrek aan ervaring liggen ;)
Die gaan altijd op de zaagtafel.

• Leuk
Waarderingen: John1969 en ZotVanHout

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.416
893
‘s-Hertogenbosch
Vroeger voor de invalzaag met lineaal zaagden we ook al op locatie rechte zaagsnede’s, gewoon langs de rei….
Inderdaad niet zo makkelijk als de invalzaag maar wel mooi recht. Sommige dingen zijn echt wel verbeterd door de ontwikkeling, maar het creatieve inzicht verdwijnt hier ook mee. M’n jeugdige collega’s halen veel liever de hele bus leeg voor elk stuk handig gereedschap dan dat ze ‘s avonds de klus klaar willen hebben.
Ze staan bij wijze van spreken met de invalzaag fundering schotten uit oude platen te zagen en morgen weer met de zelfde lineaal trespa boeiboorden te bekrassen…..

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.