Klein werkblad in nis, beste manier van ondersteunen?

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Ik ben bezig met het maken van een klein werkblad (100x55x4 cms) van massief hout, in een nis in de kamer. Ik bedoel daarmee dat het blad aan drie zijden tegen een muur aanzit. Nu wilde ik alleen de korte zijden ondersteunen met een lat, geschroefd (met pluggen) tegen de twee muren waar de korte zijden van het blad tegen aan komen.
Maar, misschien zijn er andere (betere) methoden om zo'n blad te ondersteunen. Hebben jullie ideeën?

Groeten, Duncan
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.142
Fryslân
Hoe hoog komt het blad te hangen? Als je er niet goed onder kan kijken, zijn latten inderdaad een prima optie. Ik zou ze wel korter houden dan de diepte van het blad, en het kopse eind onder 45 graden zagen, zodat je nog minder van de lat kan zien.

Zelf heb ik een blad gemaakt, en gebruik gemaakt van geperforeerde metalen hoekprofielen. Hierdoor kon ik dmv rampamoeren in het blad het blad vastzetten.
Dit was een lang en dunner blad, dus heb ik de achterkant ook ondersteund. In jouw geval zou dat niet persé hoeven (al ben ik zelf graag zeker van de zaak, en zou ik het wel doen)

Helaas heb ik geen fotos van de onderkant genomen.
IMG-20220114-WA0006.jpg
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.160
1.957
Klein-Brabant, Vlaanderen
komt het blad niet hoger dan zichthoogte, dan hoef je de ondersteuning niet weg te moffelen
tegen de zijmuren een lat die korter is dan de diepte van het blad, en schroeven maar
een metalen profiel zoals @jelmer voorstelt, is even goed

komt het blad hoger dan zichthoogte, dan groeven in de zijkanten frezen, waarin de latten passen, en het blad over de latten schuiven
 

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Bedankt Jelmer, ZotVanHout en Dirkve voor jullie antwoorden.
@ Jelmer
De bovenkant van het blad komt op 76 cm hoog. Ik begrijp dat dat een soort standaard maat is.
Ik neem latten die 5 cm korter zijn dan het blad breed is en dan met een 45 graden uiteinde.

@ZotVanHout. Helaas zijn de muren niet parallel (bedankt stucadoor) en is het blad niet op zijn plaats te schuiven. Het is wel een mooi idee om het met die verborgen latten te construeren.

@Dirkve. Ik weet niet precies wat je bedoelt. Worden de T profielen aan de muur geschroefd?

Het is wel een serieus gewicht: 16 kg, maar ik neem aan dat het niet onder zijn eigen gewicht gaat doorbuigen en dat het voldoende stijf is zonder een ondersteuning aan de lange zijde.
 

Dirkve

Actieve deelnemer
2 jan 2022
28
5
Ranst Belgie
Duncan,

De T-profielen dienen om het blad te verstevigen, om het doorbuigen tegen te gaan.
Ik heb een tekeningetje bijgevoegd.
Hopelijk is dat duidelijker.
groet

Dirk
 

Bijlagen

  • IMG_20220904_0001.pdf
    124,5 KB · Weergaven: 18

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Ik ben nu de mal aan het maken voor het blad. De muren waarop het blad moet aansluiten zijn alleen niet vlak. Ene kant iets bol andere hol-bol-hol. Nu kan ik (proberen) het blad helemaal pas te maken maar dat levert een raar gezicht op denk ik, zo'n licht slingerende naad. Is het beter de zijkanten die tegen de muur komen maar recht te maken (met de beste passing) en dan de opening dicht te kitten en te schilderen met de rest van de muur? Of is er een manier om te 'verbergen' dat de aansluiting niet perfect is?
Graag hoor ik jullie ideeën.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.123
519
Moordrecht
Ook een afwerkprofiel zal niet netjes tegen de rand zitten, je ziet alleen de zaagrand van je blad niet meer, hou dat in gedachten..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.