Klein trots momentje, eerste kopse krul

Doehetsam

Actieve deelnemer
19 jan 2021
30
31
30
Groot-bijgaarden
Zoals de titel verklaard, een post om even te delen dat ik een persoonlijke mijlpaal heb gehaald.

Zoals jullie kunnen zien in mijn profiel ben ik best al even lid en desondanks mijn forum naam heeft Sam intussen tijd nog niet veel gedaan. Sinds enkele weken ben ik begonnen met de online cursus van Waters& Acland deze werd mij geadverteerd op instagram en impulsief heb ik gekocht, aan 99eu per jaar, de eerste indruk is positief met een fijne studenten omgeving in de Discord app, de filmpjes zijn allemaal goed gemaakt en op een aangenaam tempo, hoewel raken ze meerdere vlakken niet zoals het bekomen van recht hout zeg maar.

Hoe dan ook, het eerste projectje is een octagonaal broodplankje waar ik nu aan bezig ben. Hout had ik liggen, niet ideaal voor de gevraagde breedte maar daar passen we een mouw aan. 3 planken verlijmd om de 30cm te halen (of nét niet, oeps), klein kiertje zichtbaar door een plank dat niet goed geschaafd was door mezelf. 1 kant was al parrallel, 1 vlak volgde. Vervolgens 1 kopse kant gerecht zodat ik een referentie heb en zodus hier het trotse momentje: 30 cm en 34mm dik kompse krul.

Als ik erin slaag om de volgende stappen wat goed vast te leggen dan zal ik ze in deze topic met jullie delen. Alvast bedankt voor de vele uren educatief entertainment dat iedereen hier heeft gecreëerd en ik hoop er in de toekomst meer deel van uit te maken.

Mvg,
Sam
 

Bijlagen

  • 20231204_105806.jpg
    20231204_105806.jpg
    69,6 KB · Weergaven: 148

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Je hebt in ieder geval een scherpe schaaf. Verder moest ik even zoeken wat voor cursus dit was. Kwam op een website in het VK. Ja dan begrijp ik een online cursus. Ik hoop dat je veel opsteekt van deze cursus. Ik ben begonnen met een cursus bij de Schrijn. Eerste opdracht een blok hout vierkantschaven. Nou lijkt het me leuker om te beginnen met een soort gelijk werkstuk als waarmee jij begonnen bent. Dan heb je meteen een resultaat.
Veel plezier met deze cursus.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22

Ben de Bouwer

Nieuw lid
1 apr 2022
13
8
Oosthem
Leuk om te zien dat je er plezier aan beleeft Sam. Dat is waar het om gaat. Ik ben ook met een (rechthoekig) broodplankje bezig, en het mooie is dat je die (met de herinnering aan het proces) elke dag gaat tegenkomen. Hou ons op de hoogte!
 

Doehetsam

Actieve deelnemer
19 jan 2021
30
31
30
Groot-bijgaarden
Alvast allemaal besankt voor de feedback, het is extra motiverend!
Inmiddels toch besloten om mij aan het plan te houden; mijn werkstuk meet momenteel 298mm en het plan vraagt om 300mm en ga zodus een extra latje eraan verlijmen.

Was initieel begonnen met het zagen van een latje van 5mm tot ik na even zagen natuurlijk over mijn lijn ging, wat had je gedacht met zo weinig tolerantie, hé. Proberen vanacht na mijn shift nog een lat te zagen van een dikke cm en te verlijmen, zodat ik dit weekend hopelijk het eerste projectje kan afwerken.

Het afgewerkt product gaat op 24 december als een secret santa kado naar mijn vader.


Wordt vervolgt
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Een advies, als je vermoeit bent maak je fouten. Ik heb geleerd om te stoppen en het een volgende keer weer op te pakken. Dat scheelt veel fouten met zagen en schaven. Niet te vergeten schade aan je lichaam.
 
  • Leuk
Waarderingen: rmenkveld

Doehetsam

Actieve deelnemer
19 jan 2021
30
31
30
Groot-bijgaarden
Een advies, als je vermoeit bent maak je fouten. Ik heb geleerd om te stoppen en het een volgende keer weer op te pakken. Dat scheelt veel fouten met zagen en schaven. Niet te vergeten schade aan je lichaam.
Het is zeer waarschijnlijk dat het inderdaad voor morgen zal zijn, ik heb het geluk te wonen bij m'n werk, een halfuurtje afsnoepen lukt me normaal gezien wel. Soms is het enthousiasme wel te groot en doe ik wat nacht uren, maar als kok is dit niets nieuws voor mij.
 
  • Leuk
Waarderingen: rmenkveld en Wim Kluck

Doehetsam

Actieve deelnemer
19 jan 2021
30
31
30
Groot-bijgaarden
Zo we zijn weer een beetje verder, extra plankje eraan gelijmd, tweede oefenstuk om op de lijn te zagen ; redelijk tevreden maar nog veel ruimte voor verbetering.


20231211_170806.jpg


vervolgens opnieuw één zijde gevlakt , vervolgens mijn dikte afgeschreven met de kruisstaal en naar dikte geschaafd -sorry geen beelden hiervan, maar de meesten zullen dit wel al eens gezien hebben- zodat een goeie 5mm nu de prullenbak vult met krullen. 20231211_184216.jpg

ik heb getracht om het oppervlak afwerkings klaar te schaven door nog snel even te stroppen en een heel fijne afstelling te kiezen, ik denk dat dit relatief goed gelukt is. voorlopig werk in met 2 schaven: een Rider n°5 en een handyman , ik gok dat dat een 3 of 4 is, waarop ik een stevige radius heb geslepen met de losse hand.

de volgende stap wordt het uitlijnen van het octagonaal refererend van de gevlakte zijde. hoekjes eerst bijzagen en alles schaven naar de lijn. ga mezelf via hogetex 3 shinwa latjes bestellen en 1 din0 blokhaak om mijn andere haken te controleren. raden jullie hier een kleine blokhaak voor aan of ga ik beter voor een iets grotere?

grtj
Sam
 

Bijlagen

  • 20231211_184114.jpg
    20231211_184114.jpg
    107,3 KB · Weergaven: 28

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Blokhaken zijn er met reden in verschillende maten. Hoe groter hoe nauwkeuriger je kunt werken. Met mitsen en maren. Te groot is echter niet fijn. Ik vind een 20 of 30 cm een mooie maat. Ik heb op 20 cm na wel alle maten, 20 cm is weg vanwege onnauwkeurigheid. Het meeste doe ik echter met mijn starret 15cm.
Als je er maar een kunt of wil aanschaffen dan is het kiezen. Kort makkelijker bij kleiner werk maar iets onnauwkeuriger als je 50 cm moet aftekenen. Groot is weer lastiger bij het aftekenen van klein werk.
 

Doehetsam

Actieve deelnemer
19 jan 2021
30
31
30
Groot-bijgaarden
Ik bezit reeds een starret combinatiehaak van 150mm en ga zeker de 300mm ook aanschaffen, dus misschien iets daartussen om de starrets mee te kunnen nakijken?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Die starrets zijn nauwkeurig. Wil je die nakijken dan zet je met de haak een streep op een rechte plaat. Draai de haak in hetzelfde vlak om en zet er een streep naast. Is de lijn evenwijdig dan is je haak haaks.
Ik weet niet hoe nauwkeurig de starrets zijn maar ik heb een haakje din 00 en hiermee kon ik geen verschil meten. Helaas is mijn din00 haakje voor zwaluwstarten dus 5cm lang en een langere is veel nauwkeuriger.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.