Klauwplaat zit vast op draaibank

beki

Actieve deelnemer
2 jan 2012
36
0
Hey,

Ik ben er in geslaagd om mijn Klauwplaat vast te zetten op mijn draaibank.
Zowel klauwplaat als draaibank zijn HBM
Heb er al hard aan gesleurd, en enige dat ik los gekregen heb zijn is de klauwplaat van het koppelstuk.
Heb als geprobeerd klauwplaat er terug op te zetten, maar enige dat dan gebeurd is dat de vijzen om klauwplaat vast te zetten in het koppelstuk een spoor trekken in het koppelstuk.

Ik krijg er echt geen beweging in...

Is er een truuk om dat terug los te krijsten?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.509
968
Riemst
Los tikken met de hamer. Korte droge slag kan veel meer doen dan sleuren met een tang of dergelijke. Eventueel het koppelstuk warm maken met bijvoorbeeld electrische verfschroeier.
 

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
HBM draaibank heeft geen spindle lock, maar je krijgt hem wel los hoor, een staaf staal (of hard houden blok/plank) in de klauw klemmen, en dan een ferme tik naar beneden dan springt 'tie altijd los.

En de volgende keer een stukje karton er tussen zetten, en gewoon met de hand aan draaien, niet nog een draadje los laten en dan de draaibank aan zetten want dan slaat hij metaal op metaal vast en krijg je dit.
 

piefon

Nieuw lid
3 jul 2011
20
0
Ik heb voor mijn HBM draaibankje een aantal hulpstukken gemaakt om de klauw van de as af te draaien. Indien gewenst kan ik wel foto's/tekeningen beschikbaar stellen.
 

gordo62

Nieuw lid
20 jul 2012
21
0
Hoi Piefon,
sinds een week heb ik een HBM 450 vario in mijn bezit en gezien ik van plan ben om houtsnijden toe te passen op draaistukken zoek ik ook een manier om de as te blokkeren.

Ik heb voor mijn HBM draaibankje een aantal hulpstukken gemaakt om de klauw van de as af te draaien. Indien gewenst kan ik wel foto's/tekeningen beschikbaar stellen.

Ik zou ontzettend graag meer willen weten over uw ideen hierover. Kunt u misschien meer info over de hulpstukken naar me kunnen sturen?
Alvast bedankt
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.509
968
Riemst
Zoals al aangegeven: warm maken.
Maar ik zou een gasbrandertje gebruiken ipv van een verschroeier. Dat kan je beter richten en zal je minder warmte verspreiden. Het is ten slotte de bedoeling om enkel de adapter te verwarmen, en zo weinig mogelijk de as of de draaibank zelf.
 

gordo62

Nieuw lid
20 jul 2012
21
0
Hoi Mathieu, bedankt voor het antwoord. Maar misschien ben ik niet duidelijk genoeg geweest met mijn vraag. Ik zoek een manier om de as te blokkeren en om het werk te kunnen indexeren en niet om de klauwplaat los te maken...Ik dacht misschien piefon heeft een manier om dit te doen...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.