Kity Junior 6

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Omdat er een paar reacties over de positie van de geleider van de zaag waren, heb ik er maar een apart topic van gemaakt.

De aanleiding
Ik had eerst een Ulmia tafelzaag. Prima zaag, maar met één nadeel. Als je onder een hoek wilde zagen moest je het werkblad verstellen in plaats van het zaagblad. Tweede nadeel was dat het werkblad iets klein was, maar dat was overkomelijk. Dus de zaag van de hand gedaan en op zoek naar een andere zaag.

De speurtocht
Eigenlijk heb ik lang nagedacht waar nu mij voorkeur naar uitging. Ik heb zitten lonken naar een DeWalt 7482 en een schuin oog naar een Axminster. Maar in het achterhoofd nog steeds het mooie gietijzeren blad van de Ulmia.
Naast de diverse topics op dit mooie forum ook regelmatig op MP de ontwikkelingen gevolgd. De Metabo TKU 1693 of de Lurem/ Emco tegenhangers leken mooie gegadigden. Echter, hier stond onbewust het aluminium tegen. Het formaat stond wel weer aan. Het hoefde (en mocht) absoluut niet groter. Ik ben geen veelgebruiker. Ondertussen werd het zoekgebied wat gemakkelijker. Door de komst van een elektrische auto heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om gelijk een 380V groep voor de garage aan te leggen, naast de groep voor de oplader natuurlijk.

Gevonden
Toen kwam de Kity voorbij. Hoe ik hem tegenkwam weet ik niet meer, maar op de één of andere manier stond hij mij wel aan. Waarom weet ik niet. Ik kon geeneens reviews of de gebruiksaanwijzing vinden en op de foto stond hij (of zij) er grotendeels gedemonteerd bij. Contact gezocht met de verkoper. Machine was compleet, deed het nog, geen kromme assen en een maand “garantie”. Tja, dat wekt vertrouwen, niet?

Ophalen
Vlak voor de jaarwisseling een aanhanger achter de auto gekoppeld en de rit naar de plaats van bestemming aangevangen. Aldaar aangekomen ontvangen door een allervriendelijkste kerel die hielp met het inladen van het apparaat. Maar eerst nog even het wiel voor de verstelling van het zaagblad vinden. Deze lag niet in kelderbox 1 waar de zaag stond. Dan maar naar kelderbox 2 met het huisnummer van de buurman/ -vrouw. Doosjes, bakjes, schaaltjes, trommeltjes. In van alles werd gerommeld op zoek naar het gezochte item. Nada, njente, niets. Dan maar met een kruk de deur van de ruimte onder de trap openen. Nog meer spullen. Enfin, na diverse malen de diverse ruimten te hebben doorzocht uiteindelijk resultaat. Het item is gevonden, de reis naar huis kon worden aangevangen.

Installeren
De volgende dag, oudejaarsdag, ergens tijd gevonden om naar de machine te kijken. Ik had een mooie 5-fase CEE-wandcontactdoos aangelegd, maar aan de machine zat een (5-polige) Perilex stekker. Dus eerst maar naar de DHZ-winkel om een andere stekker te halen. Daar gaat natuurlijk weer een halve dag mee verloren van wege het click & collect en daarna 4 uur wachten. Maar geen nood, ik moest toch eerst wat anders afwerken.
De stekker binnen, dus de Perilex opengeschroefd. Bleek er een 4-aderige kabel te zijn aangesloten. Via het www gegoocheld om uit te zoeken hoe je een 4-aderige kabel op een 5-aderige stekker aansluit. Ook uit deze puzzel valt met wat hulp te komen.
Hupsakee, gelukt. Stekker in het stopcontact, schakelaar om en stroom erop. Bij de machine de noodknop uittrekken en dan inschakelen…… Geen reactie. Noodknop indrukken en aan de andere zijde de frees proberen. Noodknop uittrekken, inschakelen en niets!
Ik had de 380V wandcontactdoos zelf aangelegd en bij de meterkast was deze aangesloten door de installateur. Wellicht had ik iets niet goed gedaan. Dan maar de hulptroepen inschakelen. Doormeten is weten en het bleek dat er spanning op de wandcontactdoos zat. Gelukkig maar, deed die ouwe ook iets goed. Ook de stekker bleek goed aangesloten, dus de machine op de kop en de schakelkast openhalen. Na een middag de bedrading en schakelkasten nalopen nog geen resultaat. De motoren deden het, daar waren we inmiddels achter. De zaag kregen we ingeschakeld, maar de frees nog niet. Dan de volgende dag maar verder. ’s Avonds, via Rusland, de gebruiksaanwijzing opgeduikeld en het stroomschema gevonden. Dat biedt perspectief.
De volgende dag voor de koffie alles eerst maar schoongemaakt, want de machine moest het gewoon doen. Na de koffie (nooit voor de koffie iets belangrijks doen) het schema helemaal nageplozen. Alles functioneerde, overal signaal. Maar waarom doet hij het dan niet? Links noodknop uittrekken, inschakelen, niets. Rechts hetzelfde, niets. Doorlussen, verbinden weetnietwat. Totdat we per ongeluk aan beide zijden de noodknoppen uit hadden getrokken. Bingo!

De clou is dus dat het niet uitmaakt of de schakelaar op de zaag of frees-stand staat. Er gaat pas iets lopen als aan beide zijden de noodknop is uitgetrokken. Tja, als je het eenmaal weet zit er heel iets van logica in.
Enfin, de boel in elkaar en weer rechtop gezet. Vervolgens het werkblad licht geschuurd, gepoetst en alles in elkaar gezet. Tenslotte een proefsnede gemaakt en onderstaande foto genomen. Op naar het volgende weekeinde.

Kity junior 6.jpg

Familie
Zoals Chevy66 al aangaf heeft deze machine een groter broertje. De Kity Bestcombi 2000. Daar zit inderdaad een vlak- en vandiktebank bij ter plaatse van de bladverbreding van de Junior 6.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Ontbrekende onderdelen

Compleet was toch niet zo compleet als aangegeven. Belangrijkste gemis waar nog geen oplossing voor is: de hoogteverstelling van het zaagblad. Aan het verstelwiel zit een tandwiel. Je schuift het wiel over de as in de tanden van het frame. Door rond te draaien kun je het zaagblad onder een hoek verstellen. Trek je het verstelwiel iets terug, dan zou je het zaagblad in hoogte kunnen verstellen. Helaas, helaas. Er ontbreekt een onderdeel in het verstelwiel waarmee deze zich in de nokken van de as vastgrijpt. Ook Probois, waar ik in verband met de gebruiksaanwijzing contact had, kan mij niet verder helpen.

Het spouwmes ontbreekt. Die wil ik absoluut hebben. Multiplex durf ik nog wel zonder te zagen, maar dat is toch echt de limiet. Helaas niet op voorraad bij Probois. Ook het stukje staal waarmee je het spouwmes klemt ontbreekt. Niet te krijgen bij Probois, maar wellicht op een andere manier te verkrijgen/ maken.

De beschermkap en houten geleider van de frees ontbreken. Volgens verkoper heeft hij deze nog.

De afdekkap en onderliggende ringen van de frees. Die kunnen eventueel zelf worden gefabriceerd (heb ik mij laten vertellen).
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
235
72
Ik heb voor een oude tafelzaag een spouwmes gemaakt uit een stuk plaat van 2,5 mm dik. Afhankelijk van de zaagdikte uiteraard. Dit is met een decoupeerzaag nog prima te zagen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.173
2.633
Oud zaagblad en een slijptol. Dan heb je zo een spouwmes gemaakt. Het is de kunst om de maten van de ontbrekende onderdelen te vinden.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Ik heb voor een oude tafelzaag een spouwmes gemaakt uit een stuk plaat van 2,5 mm dik. Afhankelijk van de zaagdikte uiteraard. Dit is met een decoupeerzaag nog prima te zagen.
Oud zaagblad en een slijptol. Dan heb je zo een spouwmes gemaakt. Het is de kunst om de maten van de ontbrekende onderdelen te vinden.
Ik vermoed dat het voor nu toch eerst een andere oplossing wordt. Een slijptol heb ik niet, staat ook niet hoog op het verlanglijstje, en met de decoupeerzaag heb ik een haat-liefdeverhouding. Die gaat niet altijd de kant op die ik wil.
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
235
72
Ik vermoed dat het voor nu toch eerst een andere oplossing wordt. Een slijptol heb ik niet, staat ook niet hoog op het verlanglijstje, en met de decoupeerzaag heb ik een haat-liefdeverhouding. Die gaat niet altijd de kant op die ik wil.
Het is wel mogelijk hoor. De decoupeerzaag in staal is mijn hobby ook niet, maar met een goed zaagje, een lage snelheid en weinig druk is het goed te doen. een zaagblad zoals hier boven gesuggereerd is wel beter als materiaal want het is harder en veerkrachtiger dan gewoon constructiestaal. Maar je moet het wel slijpen ipv zagen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.