Kity 636 op 380V of 220V

Jasper de Bruin

Nieuw lid
25 nov 2014
13
14
Emmeloord
Beste forumleden.
Ik ben sinds vorig week in het bezit van een Kity 636 vlak-en vandiktebank. De machine is uitgerust met 380V stekker/aansluiting, ondanks dat ik dat niet heb in mijn kleine werkplaats of garage heb ik hem toch gekocht. Hij ziet er goed uit vond ik en hij staat op een mooi origineel metalen onderstel. Mijn gedachte was; ik vervang de motor wel voor 220V exemplaar aangezien ik nog een mooie AEG heb liggen die onder een Sheppach cirkelzaag heeft gezeten.
Nu ben ik e.e.a. nog eens goed aan het bekijken en in de aansluitdoos zat een origineel briefje met hoe de motor kan/moet worden aangesloten.

Elektrische aansluitingen heb ik geen verstand van, sterker nog; ik vind het maar niets om aan die draden te prutsen.

Maar als ik dat schema lees krijg ik toch sterk de indruk dat ik feitelijk de stekker kan vervangen door een van 220V, de drie plaatjes in de aansluitdoos van horizontaal naar verticaal ombouwen zoals afgebeeld links onder in het schema en dan zou hij het moeten doen zonder al te veel vermogensverlies?
 

Bijlagen

  • IMG_8930.jpg
    IMG_8930.jpg
    118,4 KB · Weergaven: 32
  • IMG_8931.jpg
    IMG_8931.jpg
    114,4 KB · Weergaven: 31
  • IMG_8933.jpg
    IMG_8933.jpg
    78,6 KB · Weergaven: 34

pietjeekes

Actieve deelnemer
1 mei 2016
133
6
Berlaar-Heikant BE
inderdaad mits je een 3 fase 220V stopcantact heeft. anders moet je er nog een condensator tussen plaatsen met de juiste cappaciteit. deze kan je wel berekenen maar weet zelf niet hoe.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Dit is een 3 fase motor. Je hebt een een fase motor nodig, als je op een fase 220 wil werken.
 

Jasper de Bruin

Nieuw lid
25 nov 2014
13
14
Emmeloord
Dit is een 3 fase motor. Je hebt een een fase motor nodig, als je op een fase 220 wil werken.
Ik heb ook ergens wat gelezen over een steinmetzschakeling. Dan zou je met een 3 fase motor wel op 220V kunnen werken. Daar moet een condensator tussen zoals pietjeekes al noemde, alleen dan heb je behoorlijk vermogensverlies, en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Verwarrend schema voor een leek! Toch maar met de ander motor aan de gang vrees ik.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
818
Omgeving Leiden
Je kan een 3 fasen motor inderdaad op fase en nul laten lopen door een steinmetz schakeling toe te passen.
Dat zou bij jouw motor kunnen want die kan in driehoek op 220 V volgens het typeplaatje. Daarbij lever je ongeveer 30% aan vermogen in en het is wat uitzoekwerk om de capaciteit van de condensator te bepalen.
Omdat je jezelf niet vertrouwd met electriciteit en je een 1 fase motor hebt, zou ik er niet aan beginnen en gewoon die motor gebruiken.
Voor de volledigheid een artikeltje over de Steinmetz schakeling.
 

Bijlagen

  • 3-FASE MOTOR AANSLUITEN OP 230 VOLT.pdf
    41,2 KB · Weergaven: 14
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Dat iets kan, wil niet zeggen dat het een goed idee is. Als je maar een fase hebt, moet je gewoon een een fase motor gebruiken. Ook als je die moet kopen. En omdat er op een fase een hogere stroom loopt, moet je daar ook je motorbeveiliging op aanpassen.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
818
Omgeving Leiden
Nou, nou. Een Steinmetz schakeling heeft zo zijn toepassing. Dat jij het een slecht idee vindt, maakt het nog geen slecht idee.
 
Laatst bewerkt:

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
396
173
Groene Hart
Als de topicstarter misschien wel drie fasrn binnenkrijgt in de meterkast (bv 3 x 25 Ampere aansluiting), dan kun je krachtstroom laten aanleggen naar de schuur/garage.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Zijn machine zal vermoedelijk prima opstarten en draaien. Je moet er alleen geen hout in stoppen. Want dan zal het gebrek aan koppel er voor zorgen dat de machine tot stilstand komt, of te langzaam draait. Hetgeen resulteert in een uitgefikte wikkeling. Daarna moet hij nog steeds een nieuwe motor kopen, maar heb je een verder prima 3 fase motor vernachelt.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Zijn machine zal vermoedelijk prima opstarten en draaien. Je moet er alleen geen hout in stoppen. Want dan zal het gebrek aan koppel er voor zorgen dat de machine tot stilstand komt, of te langzaam draait. Hetgeen resulteert in een uitgefikte wikkeling. Daarna moet hij nog steeds een nieuwe motor kopen, maar heb je een verder prima 3 fase motor vernachelt.
+1
Ik zie zo’n schakeling als noodoplossing, maar raad hem zeker niet aan voor dit soort gebruik.
Zo’n bankje vraagt een behoorlijke belasting van de motor.
Wat in deze wordt aangegeven is de spoelspanning. Dus bij 400volt 3fasen schakel je deze motor in ster en bij 230 volt 3fasen in driehoek.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.503
962
Riemst
Die Scheppach motor is ook een gewone driefasige asynchrone motor die omgebouwd is naar éénfasig met een condensator. Je kan dus probleemloos de motor ombouwen. Je moet er wel rekening mee houden dat je de machine niet te zwaar belast. Zorgen voor de juiste motorbeveiliging en luisteren naar de machine zodoende dat je de motor niet overbelast.
Andere mogelijkheid is frequentieregelaar mono/driefasig er tussen plaatsen. Kost ongeveer 200 euro.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Ik ken eerlijk gezegd geen scheppach motoren die voorzien zijn van een steinmetz. Het is of enkel fase , of drie fase. Op welke machines hebben ze dat toegepast?
 

Jasper de Bruin

Nieuw lid
25 nov 2014
13
14
Emmeloord
Ik ken eerlijk gezegd geen scheppach motoren die voorzien zijn van een steinmetz. Het is of enkel fase , of drie fase. Op welke machines hebben ze dat toegepast?
Bijgaand een afbeelding van de AEG motor. ik heb inmiddels de poelie overgezet en ga hem eronder bouwen.
Hij loopt in ieder geval mooi trillingsvrij en of hij genoeg vermogen levert gaan we zien! Mocht het geval zich voordoen dat het niet goed werkt, kijk ik wel verder. Mijn conclusie is dat het ombouwen van 380 naar 220V wel mogelijk moet zijn maar in ieder geval specifieke kennis vraagt.
Bedankt voor alle input!
Groet Jasper
 

Bijlagen

  • AEG.jpg
    AEG.jpg
    100,2 KB · Weergaven: 13

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.503
962
Riemst
Dat gaat prima lukken met deze motor! Vermogen is hetzelfde dus dat gaat geen problemen stellen. De bedrading van de machine ga je wel moeten aanpassen. Het eenvoudigste zal zijn als je een losse schakelaar plaatst.Iets zoals deze:
Ideaal zou nog een motorbeveiliging zijn die de motor uitschakelt bij overbelasting.
 

Jasper de Bruin

Nieuw lid
25 nov 2014
13
14
Emmeloord
Dat gaat prima lukken met deze motor! Vermogen is hetzelfde dus dat gaat geen problemen stellen. De bedrading van de machine ga je wel moeten aanpassen. Het eenvoudigste zal zijn als je een losse schakelaar plaatst.Iets zoals deze:
Ideaal zou nog een motorbeveiliging zijn die de motor uitschakelt bij overbelasting.
Een dergelijke schakelaar had ik bij de motor toen het nog een cirkelzaag was, dus dat gaat helemaal goedkomen!
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.