Kity 635 uitvoerrol

tdw83

Actieve deelnemer
28 dec 2012
163
50
Den Hoorn, ZH
Goedenavond, mijn Kity 635 heeft al sinds ik hem heb moeite met het doorvoeren van hout tijdens het vandikte schaven. Eindelijk eens tijd gevonden daar naar te kijken.
Het blijkt dat de uitvoerrol spiegel glad is:
PXL_20210318_204531197~2.jpg

Ik meen mij te herinneren dat deze uitvoerrol voorzien moet zijn van een rubberen coating. Klopt dat of moet deze (licht) geribbeld zijn?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.157
3.628
Bij mijn sicar is de uitvoerrol ook spiegelglad. Je wil geen afdrukken in je net geschaafde hout hebben. Denk eerder aan een afstel probleem of een te stroeve tafel.

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.177
443
Uit mijn hoofd is die van mij ook gewoon glad (ook een 635). Uitvoerrol doet ook niets anders dan het hout naar beneden drukken. Ik zou eens een een waxine-lichtje gebruiken om de doorvoertafel gladder te maken. En verder niet te veel willen afnemen.

• Leuk
Waarderingen: jelmer

bert007

Actieve deelnemer
17 okt 2020
184
75
Bilzen
Heb je al eens gekeken naar de aandrijfriem voor de rollen? Misschien is deze over? Als beide rollen niet draaien zou dit wel eens kunnen zijn.
Je moet ook dit riempje spannen via een palletje dat je moet indrukken ergens binnenin het vandiktegedeelte, maar dat wist je wellicht al.

tdw83

Actieve deelnemer
28 dec 2012
163
50
Den Hoorn, ZH
Bedankt voor de reacties. Alles draait en blijft draaien dus ik denk dat het hout teveel wrijving ondervindt van de vandikte tafel. Ik zal die eens moeten polijsten en insmeren met was.

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.930
1.106
Omgeving Eindhoven
Probeer inderdaad eerst de tafel te smeren. Bij iedere vandiktebank moet dat af en toe gebeuren. Bij mijn Hammer merk ik het ook gelijk als het nodig is, dan wil het hout ook wel eens blijven steken. Even met Supergleit of iets vergelijkbaars erover en het gaat weer prima.

Woutmans

Actieve deelnemer
7 jul 2020
48
7
Utrecht
De eerste rol heeft ribbels en de ander is glad. Je kan de veren strakker zetten maar vooral de tip van je tafel gladder maken helpt.

Ik heb heel wat balkjes erdoor heen gejaagd nu (Douglas, met bijkomende vervelende harsen) en als het niet zo goed meer ging, wreef ik even met een waxinelichtje over de tafel. Dat hielp erg goed.

• Leuk
Waarderingen: jelmer

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.