Kit verwijderen op eiken parket

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.136
2.624
Waarom met siliconenkit niet ? Het is toch uitgehard? Het is geen siliconenspray.
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
447
111
Middelburg
ik zou de kit zoveel mogelijk verwijderen met handgereedschap
en het daarna gewoon door de vlak/vandikte halen

zorg dat je de eerste gang niet te zuinig schaaf zodat de messen door het hout snijden.
en niet over de oude toplaag schrapen.
Ik heb nog niet zo heel lang geleden een lunchbox Metabo DH330 gekocht, omdat ik vooral de troep buiten wil houden, en hem mee wil nemen op karwei. Prima ding, alleen de afdekplaat die de messen op zijn plaats moeten houden, is wel een klein aandachtspuntje zo heb ik begrepen. Om problemen voor te zijn, controleer ik na ieder sessie, de staat van mijn messen, en of de afdekplaat niet is vervormd. Deze is tot nu toe na 72 eiken parketplanken van zeg eens 2 meter lang waarvan ik iedere keer een halve millimeter afneem (afname per parketplank is 5 millimeter dus 10 schaafsessies) nog steeds scherp en onbeschadigd. Ik weet eiken is een niet al te gemakkelijke houtsoort wat de levensduur van je messen redelijk kan verkorten, als ik de parketplank er doorheen haal, probeer ik zo min mogelijk te sturen, zodat er geen zijwaartse krachten op de rollers en op cutterhead komt te staan. Dus je begrijp het al, ik ben een persoon die in kleine stapjes naar het eindresultaat werk, om zodoende mijn cutterhead in "topconditie" te houden . Mijn verwachtingen tav deze lunchbox is niet al te hoog wat de kwaliteit betreft van de afdekplaat dus rustig aan met afname lijkt me op zijn plaats. Uiteraard kan ik nog altijd gaan voor een spiral cuttehead maar de kosten van deze alleen al is meer dan de aanschafprijs van de lunchbox. Siliconenkit wat tussen mijn onderdelen zoals de afdekplaat/messen kan blijven plakken probeer ik sowieso te voorkomen. Maar je tip om het grootste gedeelte van de kit te verwijderen met handgereedschap lijkt mij een prima oplossing, ga ik doen!!! Bedankt voor het meedenken
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
447
111
Middelburg
Kan inderdaad, maar je hebt altijd het risico dat de schavelingen je vvd vervuilen als niet alles wordt afgezogen. Bijgevolg is afzagen, opnieuw samenstellen en dan vlakken de verstandigste keuze. Met verf en andere vaste "verontreiniging" zou ik wel door de vlakvandiktebank met meer afname halen, maar met silicone niet.
Prima veronderstelling denk er eerlijk gezegd geheel het zelfde over
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
447
111
Middelburg
Vorige week zaterdag het eiken parket opgehaald, 3 weken daarvoor, na werktijd een afspraak gemaakt om te komen kijken, of het wat was. Tijdens het snelle "inspectierondje" kwam ik er al snel achter, dat het parket waterschade had opgelopen, dit was ook de reden dat de eigenaar afstand van wilde doen. Een grote meevaller was dat het hout voor 95% aan de onderzijde niet voorzien was van groeven, dus dat schilt een hoop werk, en verlies aan dikte (22mm). De 40M2 eiken parket was opgestapeld in een garage, en lag daar al een tijdje te "drogen". Ik heb alleen de bovenste toplaag van de stapel gehaald en bekeken. De man verzekerde mij dat het bovenste gedeelte van de stapel het meeste last had gehad van waterschade. Vorige week zaterdag de hele boel opgehaald en meegenomen, gisteren de aanhangwagen gelost, en op maat en staat van het hout geselecteerd. Het blijkt dat het hout voor 70% last te hebben gehad van vocht, soms in kleine mate, en soms in een iets wat grotere mate, 5% heeft beduidend veel last gehad is helemaal zwart uitgeslagen. De vraag is wat is verstandig om het hout op een verantwoorde wijze te laten drogen? Neem aan dat liggend de beste methode is, met tussen iedere laag een aantal schrootjes zodat de airflow zijn werk kan doen, of is het beter om ze iets wat rechtop te zetten? De man had het eikenparket koud op elkaar gestapeld, volgens mij is dat niet echt bevordelijk voor vochtig hout, of juist wel, misschien is de kans op kromtrekken hierdoor minder??? Het zwart uitgeslagen hout wat veel waterschade heeft opgelopen valt dit nog te redden of kan ik dit beter gelijk in de openhaard opstoken? Om vocht vanuit de vloer zover mogelijk in te dammen was het idee om gebruik te maken van gegalvaniseerde ronde buizen, of reageert(zwart uitslaan) vochtig eiken ook op dit soort van staal?? De ruimte waarin het is opgeslagen is een geïsoleerde loods, echt heel vochtig wordt het niet, ook niet in de winter. Ben benieuwd hoe jullie dit zouden doen qua drogen, bij deze bedankt voor het meedenken,

Ps tijdens het bezichtigen bleek de kitranden nogal mee te vallen, tweede pluspunt
 

Risikoos

Actieve deelnemer
14 okt 2021
107
47
Regio Apeldoorn - Zutphen
Vorige week zaterdag het eiken parket opgehaald, 3 weken daarvoor, na werktijd een afspraak gemaakt om te komen kijken, of het wat was. Tijdens het snelle "inspectierondje" kwam ik er al snel achter, dat het parket waterschade had opgelopen, dit was ook de reden dat de eigenaar afstand van wilde doen. Een grote meevaller was dat het hout voor 95% aan de onderzijde niet voorzien was van groeven, dus dat schilt een hoop werk, en verlies aan dikte (22mm). De 40M2 eiken parket was opgestapeld in een garage, en lag daar al een tijdje te "drogen". Ik heb alleen de bovenste toplaag van de stapel gehaald en bekeken. De man verzekerde mij dat het bovenste gedeelte van de stapel het meeste last had gehad van waterschade. Vorige week zaterdag de hele boel opgehaald en meegenomen, gisteren de aanhangwagen gelost, en op maat en staat van het hout geselecteerd. Het blijkt dat het hout voor 70% last te hebben gehad van vocht, soms in kleine mate, en soms in een iets wat grotere mate, 5% heeft beduidend veel last gehad is helemaal zwart uitgeslagen. De vraag is wat is verstandig om het hout op een verantwoorde wijze te laten drogen? Neem aan dat liggend de beste methode is, met tussen iedere laag een aantal schrootjes zodat de airflow zijn werk kan doen, of is het beter om ze iets wat rechtop te zetten? De man had het eikenparket koud op elkaar gestapeld, volgens mij is dat niet echt bevordelijk voor vochtig hout, of juist wel, misschien is de kans op kromtrekken hierdoor minder??? Het zwart uitgeslagen hout wat veel waterschade heeft opgelopen valt dit nog te redden of kan ik dit beter gelijk in de openhaard opstoken? Om vocht vanuit de vloer zover mogelijk in te dammen was het idee om gebruik te maken van gegalvaniseerde ronde buizen, of reageert(zwart uitslaan) vochtig eiken ook op dit soort van staal?? De ruimte waarin het is opgeslagen is een geïsoleerde loods, echt heel vochtig wordt het niet, ook niet in de winter. Ben benieuwd hoe jullie dit zouden doen qua drogen, bij deze bedankt voor het meedenken,

Ps tijdens het bezichtigen bleek de kitranden nogal mee te vallen, tweede pluspunt
Gegalvaniseerde buizen? Met zink? Koper? Nickel?

Ik ben nog erg nieuw in het houtbewerken, maar metaal daarentegen is een groot deel van mijn werk.
In principe kan het eiken met ieder metaal gaan reageren, of het zichtbare verkleuring geeft weet ik niet.
Met koper of nickel is het risico minder groot, maar Zink is onedeler dan ijzer en reageerd daardoor veel sneller met de zuren in het eiken (al zal het eerder wit dan zwart uitslaan)
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
447
111
Middelburg
Gegalvaniseerde buizen? Met zink? Koper? Nickel?

Ik ben nog erg nieuw in het houtbewerken, maar metaal daarentegen is een groot deel van mijn werk.
In principe kan het eiken met ieder metaal gaan reageren, of het zichtbare verkleuring geeft weet ik niet.
Met koper of nickel is het risico minder groot, maar Zink is onedeler dan ijzer en reageerd daardoor veel sneller met de zuren in het eiken (al zal het eerder wit dan zwart uitslaan)
Dank voor het meedenken het is voor mij een probeersel ik dacht met mijn onkunde er verstandig aan te doen om het hout vanaf de grond te beschermen door een gegalvaniseerde reeks van buizen te leggen,...er vanuitgaande dat gegalvaniseerd beter beschermd is tegen roest dus beter dan staal,...als ik jou zo hoor is dat dus niet het geval? Houten schroten op de grond leggen en vanaf daar de stapel opbouwen leek mij minder geschikt vandaar mijn keuze. Wellicht is een kunststof buis een betere optie maar die heb ik niet zo 1,2,3 liggen.Ijzer en eiken reageert op elkaar en zeker als het hout vochtig is dit geeft zwarte plekken.

De buizen zijn verzinkt btw
 

Risikoos

Actieve deelnemer
14 okt 2021
107
47
Regio Apeldoorn - Zutphen
Het ligt erg aan het materiaal en de kwaliteit van de beschermlaag op het staal. Deze lagen maken niet dag er geen oxidatie plaats vind, maar dat het staal niet gaat roesten (is ook oxidatie, maar ipv een gesloten beschermende laag is roest open en poreus)

Het op hoogte leggen helpt sowieso, maar dan kun je beter wat reststukjes pakken en die op een vuilniszak leggen of iets (dampwerende laag)
 
  • Leuk
Waarderingen: HenkG

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.076
395
het hout is al droog geweest (want parket)
Het opnieuw drogen gaat bij kamertemperatuur dan vrij snel indien opgelat en er enige ventilatie aanwezig is.

het kan er wat krom uitkomen en de verkleuringen gaan er waarschijnlijk niet meer uit.
maar het blijft wel heel bruikbaar donkere verkleuringen kunnen m.i. bij veel werkstukken juist een extraatje geven al blijft dat uiteraadt persoonlijk
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
447
111
Middelburg
het hout is al droog geweest (want parket)
Het opnieuw drogen gaat bij kamertemperatuur dan vrij snel indien opgelat en er enige ventilatie aanwezig is.

het kan er wat krom uitkomen en de verkleuringen gaan er waarschijnlijk niet meer uit.
maar het blijft wel heel bruikbaar donkere verkleuringen kunnen m.i. bij veel werkstukken juist een extraatje geven al blijft dat uiteraadt persoonlijk
Ik heb vanmorgen na het plaatsen van het bericht het grootste gedeelte van de "buit" opgestapeld en de lagen onderling opgehoogd met viertal korte stukken parket wat uit dezelfde partij komt om ventilatie te verkrijgen. Ben benieuwd hoe het hout eruit komt te zien nadat het weer "kurkdroog" is, alleen de vraag is hoe lang gaat dat duren? Het hout op zich is voor het grooste gedeeltelijk redelijk droog voelt een klein beetje klammig aan maar vermoedelijk is dat alleen het oppervlak,...de tijd zal het leren. Zwarte verkleuringen is niet echt mijn ding mocht dat zo zijn dan heb ik nog wat verf over:LOL:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.