Kit verwijderen op eiken parket

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
480
129
Middelburg
Goede morgen,
weet iemand een goede manier om kit te verwijderen van een eiken parketvloer? Of is het überhaupt niet aan te raden? Mijn intentie is om er van alles mee te gaan maken, het eerste project kruidenrek voor vrouw lief. Ik weet niet of het verstandig is om dit door de vandiktebank te halen? Je messen zullen er wellicht niet van slijten, maar kitresten die overal na afloop op en in je vandiktebank plakken lijkt mij een soft. Kit laat altijd een vet laagje achter ook als het is verwijdert dringt dit tot ver in het hout? Iedere handige tip is van harte welkom, dank zover,
Chris
 
  • Leuk
Waarderingen: David De Cooman

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.187
2.636
Je hebt het niet toevallig over de parketlijm waar de eiken delen mee op de dekvloer gelijmd hebben gezeten? I Warm maken met de verfbrander en je kan het er met een plamuurmes af steken.
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
480
129
Middelburg
Vandaag de eigenaar van het eiken parket aan de telefoon gehad, het blijkt om siliconenkit te gaan, waarvan de groeven zijn afgekit, om een strak resultaat te verkrijgen. Het wordt in ieder geval geen vandiktebank, dat is in ieder geval zeker. Is kit ook op een andere manier te verwijderen, of is het hout in zijn geheel onbruikbaar hierdoor geworden???? Siliconen en beits/verf zijn niet echt vrienden van elkaar de vraag is hoe ver dringt deze kit in de poriën van het hout, er is namelijk intensief op geleefd. Helaas Chevy66 was het maar lijm dan was het volgens mij eenvoudiger te verwijderen en Juriaan bedankt voor het meedenken. Ik hoor graag of iemand een handige tip heeft, anders ben ik bang, toch op zoek te moeten gaan, voor iets beters
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.187
2.636
Als het alleen aan de zijkanten zit, da zaag je het er toch gewoon af? En als het op de bovenkant zit, is het er na de eerste doorgang op de vandiktebank af. Het is toch hard?
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
480
129
Middelburg
Als het alleen aan de zijkanten zit, da zaag je het er toch gewoon af? En als het op de bovenkant zit, is het er na de eerste doorgang op de vandiktebank af. Het is toch hard?
Wat bedoel je met hard?,.... de kit is een jaartje geleden aangebracht dus die lijkt me niet echt hard, maar ik ben nog niet wezen kijken. De zijkanten kan ik inderdaad er vanaf zagen, maar dan blijft er niet veel van over, de breedtes zijn 7/9 en 15cm. Siliconen door de vandiktebank halen is dat wel zo verstandig?,...ik ga het in ieder geval niet proberen Chevy66 maar bedankt voor je reactie
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.187
2.636

Als die siliconenkit uitgehard is, maakt het toch niet uit? Ik schaaf zo vaak hout met verf , lijm en kitresten.
 

Risikoos

Actieve deelnemer
14 okt 2021
107
47
Regio Apeldoorn - Zutphen
Je kunt een poging wagen met een doekje met aceton. afhankelijk van de onderlaag kan remreiniger ook helpen. Anders een speciale chemische siliconenverwijderaar.

Zeker is dat je in dit geval troep alleen met troep kunt verwijderen.

Ik weet nog een anekdote van 1 van mijn stageplaatsen destijds... Daar was 1x iemand in de werkplaats geweest die siliconenspray had gebruikt 'zodat t beter glijd'. Ze zijn daarna maanden bezig geweest voordat de restanten van t spul de weerstands metingen niet meer zichtbaar verstoorde (als in lucht/water weerstand).
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
480
129
Middelburg
Goede morgen Risikoos bedankt voor je tip, en inderdaad meestal moet je troep met troep bestrijden, aceton had ik eerlijk gezegd nog niet over nagedacht, en remvloestof al helemaal niet, zolang deze twee middelen geen sporen achterlaten die erger zijn dan de kwaal is dit zeker te overwegen.

Grappige anekdote reden te meer om heel goed na te denken voordat je met dit soort spul aan de slag gaat,
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
480
129
Middelburg
Chevy66 ok mijn ervaring is dat vaak dat siliconen ook na jaren soms nog zacht is, je hebt het niet over lijmkit he?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.187
2.636
Zacht is de bedoeling van siliconenkit, naar het is meestal binnen een week of zo wel uitgehard. Uit je verhaal begrijp ik dat het over wat minimale randjes gaat. Je snijd het meeste weg en de rest doet de machine. Siliconenoplosser werkt alleen om de laatste restjes weg te halen. Ik ben bang dat in dit geval de oplossing erger is dan de kwaal.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.655
706
Antwerpen
vlg mijn ervaring kan je met een schraapstaal de laatste resten weghalen. Niet in de groeven natuurlijk dat gaat alleen chemisch.
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
640
304
Het Groene Hart
en remvloestof al helemaal niet, zolang deze twee middelen geen sporen achterlaten die erger zijn dan de kwaal is dit zeker te overwegen.
Remmenreiniger is iets heel anders dan remvloeistof! Verwar die twee niet ;-)

Ik zou proberen het grootste deel weg te snijden en vervolgens een randje er af te zagen, denk dat dat de snelste weg is naar schoon hout.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.768
984
Omgeving Eindhoven
Ik denk dat ik het soort vloer ken, is het parket met een v-groef waarvan de groef is afgekit om het de uitstraling van een oude scheepsdekvloer te geven?
Heb je een foto van een losse plank? Dat is makkelijker beoordelen voor ons.

De enige manier is mechanisch verwijderen. Als je met vloeistoffen aan de gang gaat, trekken deze in het hout wat zeker ook z’n sporen achterlaat. En siliconenkit lost niet eens op in de meeste oplosmiddelen. Zoals al eerder gezegd, het middel is dan erger dan de kwaal.

De enige manier is om de rand met de kit eraan eraf te zagen. Je zult van de parketplanken toch een randje moeten afzagen omdat onder de kit dus waarschijnlijk een v-groef zit.
Bedenk ook dat de plankjes misschien ook verlijmd zitten/zaten aan de vloer, dus ook daar lijmresten op kunnen zitten? Net als dat de bovenkant is afgewerkt met olie of vernis, wat verlijmen etc ook lastig maakt.
En dat er aan de onderkant mogelijk ook groeven in zitten om het hout stabiel te maken (kromtrekken tegengaan), en ze ook niet superdik zullen zijn.

Ik denk dat, als je inderdaad deze parketplankjes wilt gebruiken, je de kit er het best vanaf kunt zagen en dan steeds 2 plankjes verlijmen tot een breder geheel om voldoende breedte te krijgen voor je project.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.187
2.636
Het ligt ook aan de prijs van het hout. Ik maak eigenlijk alles van gratis hout. Dan kan je minder kritisch zijn op hoe je het krijgt. Ik moet over het algemeen verf, schroeven en spijkers, kit, raamboompjes, scharnieren, noem maar op verwijderen. Dat kost tijd, maar dat weegt bij mij op tegen de lagere aanschafkosten.
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
480
129
Middelburg
Allen vriendelijk bedankt ik ga van de week een kijkje nemen, de meest brede parketplanken zijn het meest geschikt, voor de rest eens kijken wat ik er mee aankan?,....maar inderdaad de randen er vanaf zagen is zeer zeker een mogelijkheid beter dan met vloeistof knoeien of de vandiktebank gebruiken.

Chevy66 normaal gesproken loop ik nogal eens de containers af, vooral daar waar wordt gebouwd je haalt soms de meest bruikbare dingen er uit, maar eiken ben ik tot nu toe nog niet tegen gekomen, wel meranti en andere harde houtsoorten maar dat is toch meestal een zeldzaamheid.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.187
2.636
Afgelopen week 3 merbau deuren en een hele zwik dark red meranti. Ik zag vanmorgen met het uitlaten van de hond, dat er weer een bult was weggegooid. morgen met de bakfiets die kant op en als het er nog in ligt ,alles opladen wat ik mee kan nemen. Staat nog een container op een rot plek, waar ook nog een hardhouten deur in ligt.
 
  • Leuk
Waarderingen: henkverhaar

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.089
401
ik zou de kit zoveel mogelijk verwijderen met handgereedschap
en het daarna gewoon door de vlak/vandikte halen

zorg dat je de eerste gang niet te zuinig schaaf zodat de messen door het hout snijden.
en niet over de oude toplaag schrapen.
 

GerardusR

Actieve deelnemer
28 jan 2021
143
38
39
Terneuzen
ik zou de kit zoveel mogelijk verwijderen met handgereedschap
en het daarna gewoon door de vlak/vandikte halen

zorg dat je de eerste gang niet te zuinig schaaf zodat de messen door het hout snijden.
en niet over de oude toplaag schrapen.
Kan inderdaad, maar je hebt altijd het risico dat de schavelingen je vvd vervuilen als niet alles wordt afgezogen. Bijgevolg is afzagen, opnieuw samenstellen en dan vlakken de verstandigste keuze. Met verf en andere vaste "verontreiniging" zou ik wel door de vlakvandiktebank met meer afname halen, maar met silicone niet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.