Kistjes (kissies) wedstrijd Open Dag Hout 2016

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.037
1.667
Terkaple
www.woodworking.nl
Kistjeswedstrijd met beoordeling op Open Dag Hout 2016

Velen onder ons beleven enorm veel plezier aan houtbewerken. Uit dit plezier ontstaan ontzettend leuke en mooie producten, bijvoorbeeld diverse soorten en maten kistjes. Wij willen hier eens extra aandacht aan geven. Stichting Open Dag Hout organiseert daarom, in samenwerking met Woodworking.nl een wedstrijd kistje maken. En iedere houtbewerker kan daar aan meedoen! Hoe doe je dat? Simpel: Geef deze zomer je creativiteit en vakmanschap eens de losse teugels en maak een mooi, bijzonder praktisch of ontroerend leuk kistje voor deze wedstrijd! Geheel naar eigen inzicht, mits het maar grotendeels van hout is. Tijdens de landelijke Open Dag Hout, die op 2 oktober in Zutphen plaatsvindt, wordt dan een mooie expositie van alle bijdragen gemaakt. Die dag zal dan ook de jurering plaatsvinden.

Zijn er spelregels? Nauwelijks!
Plezier in het maken moet voorop moet staan en daarom zijn er niet te veel spelregels. Uitgangspunt is dat houtliefhebbers van divers pluimage kunnen meedoen. Dus: ervaren en minder ervaren. Hout is natuurlijk de basis om mee te gaan werken. En de werkvorm staat vrij, Dat betekent dus, dat het bijvoorbeeld zowel meubelmakerswerk als houtdraaierswerk kan zijn. Maar ook “lintzaag”-kistjes kunnen worden ingeleverd. Of denk eens aan een “alternatief kistje”, bijvoorbeeld uitsluitend met een bijl en haalmes gemaakt (of met een kettingzaag?) Formaten zijn redelijk vrij, ook een wat grotere kist anders dan “een kistje” is toegestaan. We vertrouwen erop dat u zelf weet wat praktisch vervoerbaar is.

Wat wel moet:
Voor de beoordeling van je werkstuk willen we bij inlevering van het werk informatie van jullie hebben over je werkstuk, zoals een korte beschrijving van de werkwijze, gebruikte materialen, gereedschappen en houtsoorten en de beoogde functie van het kistje.
En om zeker te weten dat je zelf deze zomer dit kistje hebt gemaakt, is een aanmelding nodig. Hoe je dat doet, staat hierna.

Aanmelden
Melden dat je meedoet is voorwaarde. Dat doe je via een melding van je naam in de daarvoor bestemde rubriek op Woodworking.nl met daarbij een foto van jou in actie met je kistje.
Je aanmelding met foto wordt door ons geplaatst op een aparte pagina van de Open Dag Hout website. Je aanmelding en foto moeten uiterlijk op 26 september binnen zijn.
Nog veel leuker wordt het als je als deelnemer tijdens het maken af en toe iets op het speciaal daarvoor geopende “kistjes rubriek” op woodworking.nl plaatst, natuurlijk met foto’s en misschien zelfs wel een filmpje!

Beoordeling
Voor de beoordeling hebben we een keur aan deskundige en gewaardeerde houtbewerkers en houtkenners. Echte vaklieden, die je een beoordeling mee kunnen geven, waar je ook echt wat aan hebt.

Zij zullen de ingeleverde werkstukken beoordelen op een aantal criteria welke gewogen worden naar de ervaring van de maker, t.w.:
Vormgeving
Originaliteit
Techniek
Afwerking

De prijswinnaars worden op 2 oktober tijdens de Open Dag Hout bekend gemaakt. Naast een aantrekkelijke prijs, krijgen de winnaars een vermelding in de eregalerij op Woodworking.nl.

Doe dus mee en laat je vorderingen in deze rubriek zien.

De jury en de prijzen maken we nog bekend!

jaap
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Ha Jaap,
Uit je omschrijving lees ik dat het kistje deze zomer gemaakt moet worden en dus niet al af mag zijn. Lees ik dat goed? Met mijn werksnelheid gaat het nooit lukken om in een zomer een kistje af te maken :-(
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Dat is inderdaad wel jammer :rolleyes:
Ik had graag een al gemaakt kistje willen insturen.
Ik heb wel wat ideeën voor een nieuw kistje, maar of ik dat red zo in de zomermaanden :confused:
Wel een heel leuke wedstrijd!
 

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
Oei wat een leuk idee, maar dan moet ik een 2e humidor bouwen :p al wel een klein juwelen kistje gemaakt maar die is voor de verjaardag van een 9 jarig meisje (dochter van m'n vriend)

Misschien doe ik mee ;)
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.037
1.667
Terkaple
www.woodworking.nl
Hey, het moet een gezellige wedstrijd worden, we passen de regels (voor zover die er zijn...) aan de situatie aan. Het mag natuurlijk ook een bestaand kistje zijn, stuur het mooiste, beste, leukste in wat je gemaakt hebt of nog wilt maken. Misschien haal je veel inspiratie uit deze "competitie"!!

jaap
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Mooi! Dan ga ik mijn taxuskistje aanmelden. En misschien ook wel mijn esdoorn/epoxy kistje.

Hopelijk doen er veel mensen mee en gaan we veel verschillende soorten kistjes zien.
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Top, Dan zal ik dit kistje aanmelden. Hopelijk zien we inderdaad veel deelnemers en kistjes die dag!

Ik hoop dat ik nog de tijd vind om een ander kistje nog te maken.

Groet, René
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Ik heb nog een paar kissies staan waar ik mee naar de bouw ging, zijn die ook geoorloofd.

Nee Rien met die soldaten kissies van jou is geen eer te behalen, maar misschien kun je een apart mooi rond kistje draaien?

Groet Pel.
 

RdeR

Actieve deelnemer
13 jun 2015
76
0
Tilburg
Ik mag ook niet meedoen.... (Bestuursleden Open Dag Hout zijn uitgesloten van deelname) anders had ik deze ingeleverd.


Fons

Ik zie wel een oplossing in een aparte stand van de kissies van de bestuursleden, die dan door het bezoekende publiek op de Open Dag beoordeeld worden. Lijkt me wel een uitdaging!

Rob
 
Kistjes wedstrijd.... wat moet ik daar nou mee ?. Mag het wel of niet met een kist die je niet dit jaar maar vorig jaar hebt gemaakt ?

Dit kistje :
CAM00797.jpg
had ik anders wel willen inzetten.
Gemaakt uit Meidoorn stam welke in 2015 nog in de uiterwaarden van de ijssel stond.
IMG_7973.jpg

Ik neem hem in ieder geval mee 2 oktober.

Gr Edwin.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Ja, goeie vraag. Het laatste beeld dat ik had was dat dat wel mocht. Maar het is mij niet duidelijk of er nu verder eisen zijn. Ik kom lig met wat spulletjes in mijn rugzak naar Zutphen. Als mijn kistje mee mag doen, dan zal ik hem ook indienen.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Hey, het moet een gezellige wedstrijd worden, we passen de regels (voor zover die er zijn...) aan de situatie aan. Het mag natuurlijk ook een bestaand kistje zijn, stuur het mooiste, beste, leukste in wat je gemaakt hebt of nog wilt maken. Misschien haal je veel inspiratie uit deze "competitie"!!

jaap
Kom maar op met de bijdragen! We zien graag veel kistjes verschijnen! Ook de houtdraaiers zijn hierbij uitgenodigd;)

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.