kistje van plataan en andaman padoek

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Beste forummers, dat is al een hele tijd geleden. Het houtbewerken heeft lang stilgelegen. Ivm een eventuele overstroming had ik het meeste gereedschap in de logeerkamer neergezet, maar het gevaar voor ons is wel geweken en zo langzamerhand staat het meeste weer op zijn plaats en er is flink omgeruimd :mrgreen: .
Dit kistje heeft hier al vaker gestaan, maar nog niet klaar. Het was als kadootje bedoeld en mijn vrouw is een paar dagen naar Nederland, dus het kistje moest af zodat ze het mee kon nemen.
Afgezien van het prachtige hout vind ik dit zelf 1 van mijn mooiere kistjes. De zwaluwstaarten zijn gefreesd mbv het hulpstuk van gifkins. De rest is allemaal handwerk. Het deksel is gepolijst, het kistje zit in de osmo en het geheel in de meubelwas.

jaap

ps het water is hier nog lang niet weg, zie hier voor 1 van mijn trips met een legertruck naar de ondergestroomde gebieden








Attached files
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Erg stijlvol kisje Jaap! En wat is plataan toch een mooie houtsoort, daar moet ik ook eens wat mee doen.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Echt een doosje in galerie kwaliteit. Vooral foto 5 trok mijn aandacht: het deksel. Het lijkt wel een strandgezicht met aan de horizon de zee. Ach hout is net een mens: het kan zo mooi zijn. (even de spiegel wegzetten)
vr,gr Jan Pranger.
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Een mooi kistje Jaap, mooie stukken hout gebruikt die door de strakke afwerking geheel tot hun recht komen.

Groet Jos
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Dank dank voor de lovende woorden.
Het kistje is iets van 28 bij 18 bij 10 cm. Het is al weg, maar zo iets is het. Het plataan is erg mooi hout, maar het padoek ook. Het plataan en het esdoorn van het deksel komt bij Jaap van Leersum, Inlands Hout vandaan en had ik al jaren op de plank liggen. Het padoek komt van Haijo, de houtzagerij uit Akkrum. Het is ander hout dan het bekendere afrikaanse padoek, minder oranje. Het esdoorn uit het deksel komt uit een stuk wat ik bijna voor niks kreeg van Jaap toen ik nog niet zo lang met deze hobby bezig was. Heb nog 2 hele mooie stukjes liggen, die in de dikte gezien uit dezelfde plank komen en nog iets meer tekening hebben. Het is esdoorn met slaap, dat ik na het schaven en lichtjes schuren met paarsbruinige (lokaal spul palisander kleur) beits behandeld heb wat ik daarna terug geschuurd heb, om de tekening mooier uit te laten komen. Daarna gepolijst en was.
Jan verrast me altijd weer mijn oog voor de dingen en nu je het zegt zie ik er ook wel een strand tafereel in.
Het blauw was een bewuste keuze Wim, dat is een soort fluweel op papier wat ik hier bij de knutselafdeling van de boekwinkel koop. Het is wel erg blauw, maar dat vind ik zelf vaak mooi staan in combinatie met hout. Blauw en eiken met rvs vind ik prachtig. De binnenkant van het kistje en het treetje zijn onbehandeld. Heb ooit een kistje van binnen ook in de olie en was gezet, het blijft meuren. Citroenolie is nog wel een goede oplossing.
Erg leuk om weer wat tijd voor de hobby te hebben en te schrijven. In de woonkamerwerkplaats staat alles weer op zijn plek en ik heb ook echt zin weer wat te gaan maken.

jaap
 

Bram Sibma

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
234
0
jaap zei:
Dank dank voor de lovende woorden.
Heb ooit een kistje van binnen ook in de olie en was gezet, het blijft meuren. Citroenolie is nog wel een goede oplossing.

Citroenolie was de eerste behandelolie die ik heb aangeschafd en juist om de heerlijke geur gebruik ik dat altijd voor de binnenkanten! Heerlijk als je een doosje open doet of het laadje open trekt!

Plataan is een erg mooi om mee te werken>

Bram
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.