Sommige stukken hout heb ik jaren in bezit, gewoon een beetje voor de heb en omdat het zo mooi is. Jaren geleden gaf Jaap van Leersum van Inlands Hout me een stuk esdoorn met wat slaap er in; voor weinig en toen ik het openzaagde (Ik was nog niet zo lang met deze hobby bezig) zag ik het prachtige hout met de tekening voorbij komen. Twee gespiegelde stukken liggen al jaren te wachten om deurtjes te worden voor een klein kastje en het derde deel had ik al een gepolijst. Er zitten wat strepen in en een beetje slaap in 1 hoek. Het plataan komt ook bij Jaap vandaan, maar veel later gekocht, toen Hemski een keer op bezoek was! En van Haijo uit Akkrum komt het padouk, wat ik wonderlijk mooi hout vind, en waar ik hier ook een handelaar gevonden heb die een klein beetje op voorraad heeft. Van het plataan en het padouk het kistje gemaakt en de bedoeling was om het esdoorn dekseltje van een padauk frametje te voorzien met open pen-gat verbinding op de hoeken. Dat laatste is een beetje een knoeiboel geworden en na het maken van de foto heb ik het gesloopt en maak het opnieuw. Het hout wat ik gebruikte zat een warrig stuk in, dat maakt het mooi glad schaven al moeilijk. Het sleufje het ik er in gefreesd met de lamello, die heeft rechte tanden en dat geeft een mooi gat. De pennen heb ik gefreesd op de freestafel, maar even niet opletten en frees ik er aan de verkeerde kant teveel af. Ik dacht slim te zijn en zaagde de hele pen wat korter om er in het gat gewoon een stukje bij in te lijmen. Op zich kan dat, het wordt nauwelijks op sterkte belast, maar dan moet je wel de richting van de nerf goed hebben
. Dus zie op de foto wel dat ene kant mooie doorloopt en de andere maar half is. Dus wordt vervolgd.
jaap
Attached files

jaap
Attached files