Kist met geheime sloten

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
904
761
Nootdorp
Als amateur vind ik het leuk om houten objecten / dingen te maken. En zo komt mijn huis steeds voller te staan. Andere amateurs die een andere hobby hebben zoals schilderen hebben al vrij snel een huis vol schilderijen hangen. En zo kwam ik op het idee om houten creaties te ruilen met anderen. Mijn creatie (naar eigen keuze) wordt geruild met een schilderij (naar keuze van de schilder). We hadden in Maart afgesproken om 'ergens' in de zomer klaar te zijn.

Ik heb besloten om een kist te maken met een paar geheime sloten. In de kist zal er iets liggen dat te maken heeft met schilderijen. Ik heb geen plan, ik zie wel waar ik tegenaan loop.

Materialen: beuk met slaap, kers, wenge, biloba en purple hart. Voornamelijk reststukken dat ik heb liggen.

IMG_5340.JPG
De voor, achter en zijkanten zijn van beuk en deze heb ik verlijm met wenge en kers om een mooier patroon te krijgen. De bodem is hier nog gemaakt van restanten purple hart. De ribbels vond ik niet mooi uitpakken en daarom heb ik dit later vervangen.

IMG_5337.JPG

Aan de zijkant wil ik een mini-stellage bouwen waar pencelen in kunnen liggen. De zijkant bleek later geen goed idee te zijn. Dit werd de achterkant. Bij nader inzien vond ik 3 inkepingen te weinig om pencelen in te leggen. Dat heb ik uitgebreid naar 5 inkepingen zodat er 5 pencelen in kunnen.


IMG_5385.JPG

Gedurende het proces heb ik bedacht dat de zijkant ook open moet gaan. Om vanuit de zijkant een ontgrendelmechanisme te maken zodat de bovenkant open gaat. Bij het verlijmen heb ik de zijkanten iets te dicht geklemd waardoor de onderkant (dat als lade gaat functioneren) niet meer naar buiten schuift (leerpuntje voor de volgende keer).

IMG_5389.JPG
Inmiddels de bodem verandert. Wenge en purplehart. Op deze foto nog kieren te zien omdat het nog niet verlijmd is.

IMG_5402.JPG

IMG_5403.JPG

Ik heb wat langer nagedacht om een sluitmechanisme te maken zodat de deksel vanuit de zijkant geopend kan worden. Ik heb daartoe twee schuifscharnieren gemaakt.
Deze lijm ik aan de onderkant van de deksel vast.
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
904
761
Nootdorp
Eerst even doorgaan op de scharnieren. Later kom ik terug om de schuiflade uit te leggen.


IMG_5531.JPG

De scharnieren zijn gelijmd aan de binnenkant van de deksel. Om te zorgen dat de schuiven er niet per ongeluk eruit vallen. Heb ik de schuiven met touw bevestigd. Ik heb nog wel een manier nodig om de schuiven 'open' of 'dicht' te zetten. Daarom heb ik een wig gemaakt die ik tussen de schuiven zet. De wig kan eruit getrokken worden zodra de zijkant van de kist open is. En zoals je ziet moet ik de wig nog mooi afwerken.


IMG_5532.JPG

Gedurende het bouwproces heb ik bedacht dat het leuk is om twee glazen met houten onderzetters in de kist te verwerken.

IMG_5534.JPG

Omdat het bouwproces een sterk iteratief karakter heeft. Heb ik op een later moment besloten dat ik twee glazen en twee onderzetter in de kist wil plaatsen. Dus met de maten van de kist in de hand ben ik langs de winkels gegaan om glazen te meten en te passen. De houten onderzetters zien er complex uit maar dit waren restantstukken van een snijplank.

Om te zorgen dat het glas en de onderzetters niet los in de kist rollen, heb ik van een restantje billoba verhogingen op de bodem gemaakt zodat het glas niet kan rollen. De onderzetter zit strak tegen het glas aan zodat er geen beweging is in de lengte.

IMG_5536.JPG

En het ophangrek van de kwasten is inmiddels ook geplaatst en in gebruik genomen.

IMG_5535.JPG

Tot zover de goede dingen. In de volgende post het drama om de schuiflade te maken.
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
904
761
Nootdorp
de schuiflade gaf wat voeten in de aarde.
De kist had ik te krap gelijmd, waardoor ik voor en achterkants ietsje uit elkaar moest trekken. Vervolgens heb ik een stuk rondhout genomen en dit vastgelijmd om de voor en achterkant iets uit elkaar te halen.

IMG_5568.JPG

De oplossing werkte, echter, ik had de oplossing niet voldoende doordacht. De schuiflade heeft aan het eind twee wenge blokjes waardoor de lade niet helemaal eruit kan.

Dan denk je waarschijnlijk, waar zijn die blokjes voor nodig? Deze had ik toegevoegd om een geheim slot te maken. Namelijk door twee kleine stukken rondhout als vergrending te gebruiken. Deze twee stukjes rondhout gaan door de voor/achterkant en door het blokje wenge.

1689015886569.jpeg

Het mechanisme werkt, maar is niet voor herhaling vatbaar.


Om de kist een beetje anders te maken, heb ik ook besloten om de kist te verzegelen met touw. Deze foto volgt morgen. De kist staat nu in de druivenpit olie.
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
904
761
Nootdorp
En hierbij de laatste foto's

de voorkant.

IMG_5581.JPG

De achterkant.

IMG_5579.JPG


Leerpuntjes:
De zaagtafel nog nauwkeuriger afstellen.
Bij de verlijming van het hout, iets meer hout lijmen dan ik nodig heb.
Wat beter nadenken bij het verlijmen van de zijkant, voorkant, achterkant.

Ben wel blij met het eindresultaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
212
69
De post begint met 'amateur'.
Vervolgens lees ik het ontstaanproces en bekijk ik aandachtig de foto's.

Wat zou jij gemaakt hebben als je prof was?!

Hulde voor het verhaal, de foto's en het resultaat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.