Kirchner lintzaag, wat zou deze wegen?

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.583
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Even met @klaas0639 gebeld vanmorgen, hij kan door omstandigheden de zaag niet meer ophalen, maar ik denk dat ik er ook niet uit kom met de verkoper... we hebben gebeld en ik gaf aan dat ik vandaag langs kan/wil komen. Er is een heftruck op locatie om te helpen kantelen en opladen.

Maarrrr de locatie blijkt niet te kloppen (zoals weergegeven in de marktplaats advertentie). Hij staat niet op 30 minuten, maar anderhalf uur rijden van mijn huis. We hadden een akkoord voor 250 euro, maar dat was voor ik het adres doorkreeg (ik snap niet dat hij zelf niet de tegenwoordigheid van geest heeft om gewoon het correcte adres in de advertentie te zetten). Het ding staat dus in Holten...

Ik vroeg om een kleine toegift in de prijs voor de behoorlijke toename in reistijd (en dus ook benzinekosten) maar daar wilde hij niet van weten.

Voor de welwillende koper is hij dus nog af te halen voor een bod van 250 euro... het viel me nu pas op trouwens dat de machine een opschrift heeft 'zaaglengte 5000mm' - mijn Danckaert heeft een 5550 millimeter zaaglint, 5 meter is dus toch best flink ondanks de wielen van 'slechts' 70 centimeter (de mijne doen ±82cm). Ik schat het gewicht dus toch boven de 500 kilo in, maar met een heftruck kun je dat in principe wel op een standaard aanhanger kwijt.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.128
2.618
Ik zal wel weer dom zijn, maar voor dat geld maken die 2 tientjes peut en een ijsje onderweg toch niet zo veel uit? Maar jij hebt toch al een grote lintzaag? Ga je ze sparen?
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Het is maar goed dat ik al een handzamere lintzaag heb. Anders stond ik niet voor mezelf in. En ik heb er ruimte noch werk voor..
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.583
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik zal wel weer dom zijn, maar voor dat geld maken die 2 tientjes peut en een ijsje onderweg toch niet zo veel uit? Maar jij hebt toch al een grote lintzaag? Ga je ze sparen?
Principes. Ik had met mezelf een afspraak gemaakt niet meer dan X uit te geven, en daar houd ik me aan, als ik dat soort afspraken niet naleef is het einde zoek.

Qua doel: Ik was voornemens om hem of als alternatief voor mijn Metabo BAS317 in te zetten (met een fijn lint voor bochtenwerk, die grote is daar toch minder geschikt voor en een lint wisselen is nogal een gedoe) of gewoon hartstikke netjes maken en doorzetten naar een andere houtbewerker met minder vettige handen (of gewoon geen wens zelf de restauratie uit te voeren). De Metabo is toch een minder prettige machine vind ik, hij 'zoekt' nogal, is flink lawaaierig en ik vind hem bovendien ook gewoon spuuglelijk. Zo'n antieke machine past veel meer bij mij.

Maar regel 1 moet ik aanhouden :). De reden dat ik daar zwaar aan til is omdat ik van te voren al duidelijk had gemaakt aan de verkoper wat ik uit wilde geven, hij niet transparant was (hij beweerde al een prijs te hebben afgesproken met klaas maar dat bleek niet zo te zijn) en ook het adres pas achteraf vermelde waardoor het niet meer een ritje van een uur maar 3 uur werd. Dat perkt mijn bereidwilligheid al weer een beetje in.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.128
2.618
Ik verbaas me altijd over dat verkoper dit, verkoper dat. Die zie je toch maar een keer? Wat kan jouw dat dan schelen? De prijs is toch niet veranderd? Je moet alleen een stukje verder rijden. Het is daar toch een mooie omgeving? Dus als ik het goed begrijp dan wil je een mooie zaagmachine die je voor een koopje op kan halen, laten schieten, omdat je iets verder moet rijden? Met dat soort principes had ik helemaal geen machines gehad.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.583
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik verbaas me altijd over dat verkoper dit, verkoper dat. Die zie je toch maar een keer? Wat kan jouw dat dan schelen? De prijs is toch niet veranderd? Je moet alleen een stukje verder rijden. Het is daar toch een mooie omgeving? Dus als ik het goed begrijp dan wil je een mooie zaagmachine die je voor een koopje op kan halen, laten schieten, omdat je iets verder moet rijden? Met dat soort principes had ik helemaal geen machines gehad

Je hebt een goed punt dat ik met deze verkoper waarschijnlijk maar één keer te maken heb, maar ik wil een onwenselijke interactie niet belonen door van iemand te kopen (in dit geval liegen over een prijsafspraak en niet de moeite nemen een correcte/volledige advertentie op te stellen). Als hij redelijk had gereageerd op mijn argument was ik daar overheen gestapt, maar hij probeert toch de maximale prijs eruit te slepen ondanks dat het mij nu meer geld en tijd gaat kosten. En dan maakt het mij niet uit of het 10 of 100 euro is, het is gewoon niet wenselijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rizz

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.583
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Even uitwijdend: Je gaat akkoord voor een prijs en door een 'foutje' in de advertentie komt er een paar tientjes benzine bij, dat is dus ongeveer 10% van de prijs die er bij komt. Als je dan als verkoper zegt 'sorry, zullen we het verschil delen' vind ik dat sympathiek en is er niks aan de hand (of desnoods alleen sorry zeggen en aangeven dat je hoop dat je alsnog geinteresseerd bent o.i.d., maar in ieder geval dus een sympathieke opstelling hanteren).

Maar als ze dan zeggen 'ja pech', dan vind ik dat niet tof. Maar ik zit in de luxe positie dat 1) de markt niet zo groot is voor machines als deze 2) er altijd wel weer wat nieuws (ouds) voorbij komt en 3) ik niet op een schopstoel zit (want ik heb er al een). Ik hoor wel eens vaker 'principes moet je je kunnen veroorloven' nou, ik dit geval kan ik dat.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.128
2.618
Mijn kirchner kwam uit den haag centrum. Het parkeren was bijna net zo duur als de zaagmachine en ik moest er ook nog een stuk mee over straat ,omdat er geen mogelijkheid was om dichter bij te parkeren. Ik vond het totaalbedrag inclusief alle andere kosten acceptabel. Dus hij staat in mijn werkplaats. Maar als ik je verdere verhaal lees, dan kan je die basato beter verkopen en er een simpele 14 inch huvema voor terug kopen. Die loopt al een stuk mooier rond. Neemt niet zo veel ruimte in en is voor het meeste werk een prima machine.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.583
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Mijn kirchner kwam uit den haag centrum. Het parkeren was bijna net zo duur als de zaagmachine en ik moest er ook nog een stuk mee over straat ,omdat er geen mogelijkheid was om dichter bij te parkeren. Ik vond het totaalbedrag inclusief alle andere kosten acceptabel. Dus hij staat in mijn werkplaats. Maar als ik je verdere verhaal lees, dan kan je die basato beter verkopen en er een simpele 14 inch huvema voor terug kopen. Die loopt al een stuk mooier rond. Neemt niet zo veel ruimte in en is voor het meeste werk een prima machine.
Oh de Metabo is altijd al een tijdelijke oplossing geweest, dat wist ik al toen ik hem kocht (hier via woodworking trouwens). Ik was nog bezig met de restauratie en had een andere lintzaag nodig voor wat projecten. Ik gebruik hem soms nog voor pennen te maken en andere gebogen of schuine snedes danwel werk uit de vrije hand, maar wat ik zeg, het is een lelijke klont en hij mag graag vervangen worden, maar dan wel voor iets echt moois dat voor altijd mag blijven. Liever gietijzer dan plaatstaal in mijn werkplaats :).

Aangaande je Haagste avontuur: De parkeerkosten waren in principe geen verrassing (alle grote steden zijn een ramp) en ook de mogelijkheid tot parkeren bij de machine zou ik op voorhand opgevraagd hebben (dat doe ik altijd als ik ergens iets ga halen). Ik val vooral over veranderingen achteraf (ik heb b.v. ook wel eens meegemaakt dat de afgesproken prijs ter plaatse ineens omhoog gaat omdat ze 'meer biedingen hebben gehad' of de staat van het verkochtte ineens een stuk minder is dan beloofd) die voor mij absoluut een reden zijn om weg te lopen. Ja, uit principe. De machine in Zeeland was ook zo'n voorbeeld: We hadden een prijs afgesproken, maar de verkopers hadden even vergeten te vermelden dat het ding in beton vastgegoten was en dus hadden we geen breekgereedschap bij, terwijl de machine absoluut mee had gekund (want we hadden wel transportspullen, demontage gereedschap en andere zaken bij) als dit niet zo was. Ik moest dus een extra keer op en neer rijden (Emmen-Zeeland) om het te kunnen regelen en ze waren niet bereid om te middelen in de prijs vanwege hun stommiteit. Tja, jammer dan, stik er maar in dan. Achteraf denk ik, gezien de staat van hun huis, dat ze in geldnood zaten, maar dan hadden ze maar eerlijk en correct moeten handelen vooraf.
 
Laatst bewerkt:

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.583
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Dat laatste ben ik met je eens. Vandaar dat ik je een 14 inch huvema aanbeveel.
Ik bekijk rustig alle opties en heb geen haast. Mijn grootste voorkeur gaat uit naar spullen van voor de oorlog. Niet dat er na de oorlog niks goeds gemaakt werd, maar ik vind die echt oude machines estetisch het meest aantrekkelijk.

(opmerkelijk trouwens, nu ik dat zo zeg, hoe WW2 in context nog steeds vaak 'de' oorlog is terwijl er al zo verschrikkelijk veel oorlogen zijn gevoerd in de wereld).
 
  • Wow
Waarderingen: houtdraaierke65

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.128
2.618
In amsterdam staat er nog een lief machientje te koop. Heeft zelfs een gietijzeren voet. Maar ik heb al een zaag. Maar is mooier dan de mijne.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.