Kirchner lintzaag, wat zou deze wegen?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.128
2.618
Ik gok dat hij zo'n 250 kg weegt. Ik heb het kleinere broertje en die weegt een kilo of 80. Controleer of de stang van de zaaggeleiding niet te veel speling heeft, die is in babbit gegoten. Het zelfde geldt voor het draaipunt van de tafelverstelling.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.243
656
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl

Roel22

Post veel
27 feb 2017
924
318
Ik zou me inderdaad niet druk maken over het gewicht. Aanhanger mee en uit elkaar knutselen tot handzame brokken.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.583
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Licht is natuurlijk relatief in deze context. Ik heb een gatensteek die een stuk kleiner is en al meer dan 200 kilo weegt, dus ik schat deze echt wel in op 350 kilo eerlijk gezegd, maar zeker niet meer dan de gemiddelde aanhanger mag tillen, dus kantelen dat ding en meenemen. Je kunt geen machines meer kopen tegenwoordig zo goed als deze.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.128
2.618
De machine is dan wel van gietijzer, maar hij is hol. De wanddikte is helemaal niet zo groot bij deze machines. De tafel is ook vrij dun. De sterkte komt uit ribben.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.326
194
Gem. Winsum (Groningen)
Volgens de verkoper is de diameter van de wielen 70 cm. Dat is eigenlijk een maatje te groot voor mij. Maar lijkt me toch een interessante machine. Ga aanstaande week kijken (tenzij de machine eerder is verkocht).
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.326
194
Gem. Winsum (Groningen)
@trigger:
Als de diameter echt 70 cm is, is hij te groot voor mij (jammer). Maar voor zover ik na kan gaan is er geen Kirchner met 70 cm wielen. En als ik op een foto van de machine de zaagbreedte opmeet en vergelijk met de 2 meter hoogte kom ik op een kleine 60 cm diameter. Veel zekerheid kun je niet afleiden uit zo''n fotometing. Het door verkoper geschatte gewicht past niet bij heel grote wielen. Allemaal heel onzekere informatie dus. Ik ga a.s. dinsdag kijken.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.583
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
@trigger:
Als de diameter echt 70 cm is, is hij te groot voor mij (jammer). Maar voor zover ik na kan gaan is er geen Kirchner met 70 cm wielen. En als ik op een foto van de machine de zaagbreedte opmeet en vergelijk met de 2 meter hoogte kom ik op een kleine 60 cm diameter. Veel zekerheid kun je niet afleiden uit zo''n fotometing. Het door verkoper geschatte gewicht past niet bij heel grote wielen. Allemaal heel onzekere informatie dus. Ik ga a.s. dinsdag kijken.
Er staat me vaag iets bij (van iemand anders die ook een restauratie heeft gedaan) dat het Kirchner Leipzig logo ook door andere bouwers van lintzagen werd gebruikt. Iets met een kwaliteitsstandaard, prijs, afkomst/regio of wat dan ook, ik weet het niet meer. Misschien is het een afwijkend merk/type.

Gewicht inschatten is echt heel lastig, zeker als je 1) geen referentie hebt en 2) het zelf niet op kan tillen voor een 'vergelijk'. Ga er dus niet van uit dat de verkoper iets juists roept. Als je de machine qua hoogte/breedte/diepte kwijt kunt is zo'n ding echt wel aan te bevelen, maar deze staat heel ver weg (Zwitserland, lees ik) en hij vraagt er ook echt wel een stevige prijs voor. In nederland staan er ook genoeg te koop van vergelijkbare leeftijd.

- edit -

sorry, ik zie nu dat ik de advertentie in de 2e post bekijk, maar dat is niet de machine die jij overweegt. Wat vraagt de verkoper ervoor, als ik vragen mag? Ik zie b.v. ook deze staan via MP:


- edit 2 -

al gevonden:


hoogste bod tot nu toe is 150 euro. Voor een werkende lintzaag van dit formaat géén geld. Als jij hem niet wil haal ik hem wel op, mooi project om mijn investering op de eerste terug te verdienen :ROFLMAO:. Zo op het oog geen ik deze wielen geen 70 centimeter, eerder 50-60 in doorsnee.
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.128
2.618
Trigger, jij kent die kirchner toch? Volgens mijn herinnering ging jij zo'n ding ophalen ergens in brabant, maar had je wat moeite om hem mee te nemen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.128
2.618
Ja, die heb ik. 14 inch, oftewel 35cm wielen. Die van marktplaats heeft zo te zien wielen van 70 cm. Een europallet waar hij op staat is 120cm. Het wiel is breder dan de helft van de pallet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.