Kijk es wat ik nou in m'n tuin vond.

P

Pel

Guest
Prachtig Roeland, een sieraad is de werkplaats, en hij schaaft ook nog zo te zien.

Groet Pel.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Nou Roelant, ik vind je schaven altijd al mooi maar dit is wel van een andere orde wat mij betreft.
Heel kunstzinnig en origineel, ik heb dit nooit eerder gezien.
Wat berm al zegt; dit mag niet achter een deurtje verdwijnen.
Vraag me af als je een foto opstuurt naar het museum of art and design wat ze zeggen?
http://madmuseum.org/
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Allen bedankt voor de reacties!
Ik had dus een tijdje terug wat taxus gekregen van een brandweer collega. Het was eigenlijk nog niet helemaal droog en was de stapel aan het omstapelen.
Toen ik een aantal leuke stukken zag waar ik direct al een schaaf en handvaten in zag.
En dan gaat het kriebelen he! en moet ik het schaafje gaan bouwen.
Sommige van jullie vinden het kunst(zinnig) ik vind dat te veel eer hoor. Ik maak vooral gereedschap voor eigen gebruik, dat neemt niet weg dat ik de vormgeving ook heel belangrijk vind en zo ontstaat er soms iets wat zeer geslaagt is.
Mijn schaafjes worden veel gebruikt en een vitrinekastje is een beetje een overkill :)

Hier een fotootjes van de taxus tak (broekstuk) en het vormen van de schaaf.
De beitel is met keerbeitel uitgevoerd van MARD en staat onder 56 graden en de schaaf zit tussen en #4 en #5 in een zogenaamde paneelschaaf. De knop is van een stuk tak en de handgreep een broekstuk (waar de tak overgaat in 2 takken) Deze zijn bevestigt met houten pennen op de schaaf.

IMG_3815.jpg

IMG_3816.jpg

IMG_3817.jpg

IMG_3828.jpg

IMG_3829.jpg

Het hakken/snijden in "vers" Taxus is echt een genot het wil heel mooi en fijn snijden.

groetnis, Roeland
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.