Kieren verstek gezaagde panelen dichten

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.138
1.949
Klein-Brabant, Vlaanderen
hoe kan ik de plaat dusdanig recht krijgen/zetten alvorens de zaag er doorheen gaat.
zoals @LeonvB aangeeft, de plaat op een vlakke ondergrond leggen
en dat kan een stuk mdf zijn waar de zaagtanden in gaan, maar dat je later nog gebruikt
als je een vlakke werkbank hebt, dan kan je de plaat + de mdf daarop klemmen door naast de breedte die de geleider + de invalzaag nemen, een hoge rechte plank of een metalen profiel te klemmen
dat kan aan weerszijden
controleer vooraf de te zagen plaat op vlakheid
 
  • Leuk
Waarderingen: ildemana

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.765
982
Omgeving Eindhoven
Heb inderdaad het idee dat de plaat iets bol staat, 1 tot 2mm maximaal. De plaat wordt ondersteund door twee latjes die op een niet geheel vlakke tafel liggen. Kan mij voorstellen dat een lichte bolling van de plaat invloed heeft op de zaagsnede.

De vraag is dan, hoe kan ik de plaat dusdanig recht krijgen/zetten alvorens de zaag er doorheen gaat.
Haal een (goedkope) plaat 18mm mdf en leg deze op je werkblad. Als deze iets bol staat, met de bolle kant naar beneden leggen en aan de randen vastzetten als deze nog omhoog komt.
Of (mogelijk nog beter) dezelfde plaat op een vlakke vloer wegleggen natuurlijk (zo doe ik het meestal, opofferingsplaat op de vloer om daarmee te voorkomen dat ik met de zaag in het beton zaag, maar wel over de hele zaagsnede voldoende ondersteuning hebben).

En verder indien mogelijk je werkstuk aan deze plaat vastklemmen, zodat je eigenlijke plaat niet hol/bol kan gaan staan. Het wil ook helpen om deze dus aan het begin+einde te klemmen en in het midden druk te geven (op de plaat leunen bijvoorbeeld). En over de hele lengte een strook naast je werkstuk als hoogtegeleiding voor de rail en/of de zaag, niet alleen aan het begin+einde (want dan kan die in het midden alsnog doorzakken).

(edit, ZotvanHout is me nu net voor met een deel van het advies...)
 
  • Leuk
Waarderingen: ildemana

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Je werkstuk moet idd vlak liggen én vlak blíjven liggen. Ik bedoel je werktafel mag ook niet naar beneden buigen. Als dat wél gebeurd, krijg je idd een kromme zaagsnede.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.