Kieren verstek gezaagde panelen dichten

ildemana

Actieve deelnemer
20 apr 2021
40
12
NL
Onderstaande kieren (maximaal een paar mm groot) wil ik dichten. Het gaat om twee panelen die gevernist zijn. Wat kan ik het best gebruiken? Moet vooral snel en makkelijk werken.

EbMDUqO0NpOr1dam3M83lOfL.jpeg
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Kit is snel maar niet zo mooi natuurlijk. Houtvuller (die tubes van alabastine werkt maar na drogen kwamen er bij mij op sommige plekken toch scheurtjes in. Beste resultaat had ik met gupa/cellocol vermengt met schuurstof voor de juiste kleur. Droogt snel dus je moet het wel in 1 keer verwerken. Hoe snel je aan de slag kan hangt dus vooral af van of je snel genoeg schuurstof kan maken...
 
  • Leuk
Waarderingen: ildemana

ildemana

Actieve deelnemer
20 apr 2021
40
12
NL
Kit is snel maar niet zo mooi natuurlijk. Houtvuller (die tubes van alabastine werkt maar na drogen kwamen er bij mij op sommige plekken toch scheurtjes in. Beste resultaat had ik met gupa/cellocol vermengt met schuurstof voor de juiste kleur. Droogt snel dus je moet het wel in 1 keer verwerken. Hoe snel je aan de slag kan hangt dus vooral af van of je snel genoeg schuurstof kan maken...
Ok, cellocol had ik gezien maar volgens mij alleen in hoeveelheden van minimaal 1 liter verkrijgbaar. Zou blanke pu lijm vermengd met zaagsel niet werken?

Tevens ben ik benieuwd hoe het mengsel in de kieren te krijgen. Plamuurmes?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.133
1.947
Klein-Brabant, Vlaanderen
Het gaat om twee panelen die gevernist zijn.
wat bedoel je met gevernist ?
als dit kleurloos is + het plaatmateriaal is, dan zal je die kier blijven zien
snel + makkelijk zijn zelden een synoniem van netjes
is dit bij een hang-wc ?
voor mij zou het makkelijkst zijn om het bovenpaneel opnieuw te maken
heb je geen plaatmateriaal meer, dan maar de schuine zijde in een hoek zagen die perfect op het het vertikale paneel aansluit
dat je daardoor aan de muurzijde een paar mm verliest, valt minder op
de kier tegen de muur kan je ook dichten
én je kan ze in de kleur van de muur verven
 
  • Leuk
Waarderingen: Hermanusb

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
981
Omgeving Eindhoven
Bij het verstek zagen van 2 panelen die op deze manier goed moeten aansluiten, en waarvan de binnenkant minder belangrijk is: De hoek iets kleiner zagen, dus geen 45 graden maar 44 of 43. Dan komt de kier aan de binnenkant en niet aan de buitenkant.
En bij het monteren beide zijden met de buitenkant naar boven plat op de grond leggen en een stuk schilderstape over de naad plakken. Vervolgens voorzichtig omdraaien en 'vouwen'. Eventueel aan de binnenkant een hulpklosje zetten om 'm precies op 90 graden uit te laten komen.

Ik zou het dus ook opnieuw zagen, opvullen ga je altijd blijven zien (en ga je je aan ergeren).
 
  • Leuk
Waarderingen: Nova en JuulvH

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.785
933
Leeuwarden
Volgens mij ga je van de cellucol oplossing op termijn ook niet vrolijk worden, gaat ook krimpen en scheurtjes geven en los zitten….

Inderdaad opnieuw zagen en eventuele naad aan de achterkant tegen de muur afkitten.

Fons
 

ildemana

Actieve deelnemer
20 apr 2021
40
12
NL
Bij het verstek zagen van 2 panelen die op deze manier goed moeten aansluiten, en waarvan de binnenkant minder belangrijk is: De hoek iets kleiner zagen, dus geen 45 graden maar 44 of 43. Dan komt de kier aan de binnenkant en niet aan de buitenkant.
En bij het monteren beide zijden met de buitenkant naar boven plat op de grond leggen en een stuk schilderstape over de naad plakken. Vervolgens voorzichtig omdraaien en 'vouwen'. Eventueel aan de binnenkant een hulpklosje zetten om 'm precies op 90 graden uit te laten komen.

Ik zou het dus ook opnieuw zagen, opvullen ga je altijd blijven zien (en ga je je aan ergeren).

Heb beide hoeken al groter dan 45 graden gezaagd zodat de eventuele kier aan de niet zichtbare kant komt. Het bovenste paneel rust ook op balken, dat ligt er nu feitelijk los op.

Wellicht dat deze foto het meer verduidelijkt. In het midden sluit het mooi op elkaar aan. Aan de linker en rechter zijde zit een kier. Mijn vermoeden is dat de zaagsnede van het bovenste paneel niet helemaal recht is. Heb een invalzaag en geleiderail gebruikt.

Screenshot 2021-06-08 at 22.28.00.png
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
981
Omgeving Eindhoven
Zijn beide platen wel 100% recht? Maw kan je ze aan de beide zijkanten niet naar elkaar toe drukken (evt met hulp van stevig tape fixeren)?
Of, als je de hoeken daar meet, is de hoek daar dan ook nog netjes 43 ofzo graden zoals in het midden?
Maar wat ook kan (omdat je schrijft dat het los op balkjes ligt) dat de balkjes niet recht zijn en aan de zijkanten te hoog zitten?
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.133
1.947
Klein-Brabant, Vlaanderen
Heb een invalzaag en geleiderail gebruikt.
vooraleer het zaagblad van je invalzaag in de plaat gaat, steunt de zaag voor meer dan de helft op het deel van de geleider dat niet op de plaat steunt
de geleider kan daardoor doorzakken, zodat je niet onder de ingestelde hoek zaagt
je kan dit vermijden door voor en na de plaat een reststuk van dezelfde dikte te leggen
je kan uiteraard niet onbeperkt doorgaan met het verkleinen van de platen
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Onderstaande kieren (maximaal een paar mm groot) wil ik dichten. Het gaat om twee panelen die gevernist zijn. Wat kan ik het best gebruiken? Moet vooral snel en makkelijk werken.

Bekijk bijlage 104134
Je kan de panelen "kneuzen" vul de naad met houtlijm. Neem vervolgens de schacht van een schroevendraaier en duw de gleuf dicht. probeer niet 1 keer druk te zetten, maar meerdere malen in meerder hoeken de schroevendraaier de gleuf dicht te drukken. Dit werkt erg goed bij multiplex en gefineerde panelen.

Doe wel even een proefstukje op wat afval materiaal. dan kun je de techniek even leren kennen.
 

ildemana

Actieve deelnemer
20 apr 2021
40
12
NL
Denk dat ik de oorzaak gevonden heb, maar het probleem nog niet opgelost...

De eerste foto laat een tweede paneeltje zien waarbij ik de kanten met verstek in elkaar heb 'geschoven'. Wellicht wat lastig te zien maar zowel links als rechts een behoorlijke kier en in het midden niet.

Kijkend naar de zaagsnede vanaf de onderkant (foto 2) valt op dat de bovenste zaagsnede niet helemaal recht is maar als het ware halverwege iets naar buiten bolt.

De andere kant (de zichtbare kant bij montage) lijkt wel recht te zijn. Volgens mij is dit het probleem dat @klusrob hierboven schetst. Mijn invalzaag lijkt dus niet goed te zagen. Hoe kan dit? Ik laat de geleiderail aan het begin en eind ondersteunen door een stukje hout van dezelfde dikte en leg tijdens het zagen mijn hand op de zool van de zaag zodat hij niet kan wankelen.

Screenshot 2021-06-09 at 19.56.25.png


Screenshot 2021-06-09 at 19.56.56.png
 
Laatst bewerkt:

ildemana

Actieve deelnemer
20 apr 2021
40
12
NL
Je kan de panelen "kneuzen" vul de naad met houtlijm. Neem vervolgens de schacht van een schroevendraaier en duw de gleuf dicht. probeer niet 1 keer druk te zetten, maar meerdere malen in meerder hoeken de schroevendraaier de gleuf dicht te drukken. Dit werkt erg goed bij multiplex en gefineerde panelen.

Doe wel even een proefstukje op wat afval materiaal. dan kun je de techniek even leren kennen.
Precies zoals het filmpje van @Willems Ontwerp, resultaat lijkt netjes. Waar is de schroevendraaier voor? Om de lijm in de kier te persen?
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Precies zoals het filmpje van @Willems Ontwerp, resultaat lijkt netjes. Waar is de schroevendraaier voor? Om de lijm in de kier te persen?

Nee, met de zijkant van de schroevendraaier kun je langsdoorsnee naad wrijven/duwen waardoor het hout iets naar elkaar toe wordt geduwd met (als het meezit) een dichte of in iedergeval kleinere naad.

Datgezegd is de naad op de foto dusdanig groot dat dat niet voldoende is.

1) uitzoeken welk paneel afwijkt
2) opnieuw zagen
3) aan achterzijde of onderzijde klein kitrandje of latje plaatsen.

4) Fineren (kieren vullen, fixeren en fineer laagje eroverheen zetten)?
 
  • Leuk
Waarderingen: ildemana

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.133
1.947
Klein-Brabant, Vlaanderen
Mijn invalzaag lijkt dus niet goed te zagen. Hoe kan dit?
geen duidelijk idee
als de plaat bol of hol staat, is er kans dat de invalzaag en/of de geleider die kromming niet 100 % volgen
ligt de plaat bij het zagen op een volledig vlakke ondergrond ?
Waar is de schroevendraaier voor? Om de lijm in de kier te persen?
op het filmpje brengt hij de lijm vooral met zijn vingers in de kier
er mag een overschot aan lijm bovenop de kier liggen
de schroevendraaier dient vooral om het hout van beide kanten op de kop in de kier te drukken
daardoor wordt de hoek ineens afgerond
 
  • Leuk
Waarderingen: Hermanusb en ildemana

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
De liniaal buigt door, en niet met dezelfde radius als het hout waar deze op ligt. Als je het werk niet over de gehele lengte ondersteunt krijg je dit soort afwijkingen. Leg een dik stuk MDF op je werkbank, plaats het te zagen deel erop en ga dan pas aan de slag. Het MDF is meestal eventjes vlak, en kun je opofferen.
 
  • Leuk
Waarderingen: ildemana

ildemana

Actieve deelnemer
20 apr 2021
40
12
NL
geen duidelijk idee
als de plaat bol of hol staat, is er kans dat de invalzaag en/of de geleider die kromming niet 100 % volgen
ligt de plaat bij het zagen op een volledig vlakke ondergrond ?

Heb inderdaad het idee dat de plaat iets bol staat, 1 tot 2mm maximaal. De plaat wordt ondersteund door twee latjes die op een niet geheel vlakke tafel liggen. Kan mij voorstellen dat een lichte bolling van de plaat invloed heeft op de zaagsnede.

De vraag is dan, hoe kan ik de plaat dusdanig recht krijgen/zetten alvorens de zaag er doorheen gaat.
op het filmpje brengt hij de lijm vooral met zijn vingers in de kier
er mag een overschot aan lijm bovenop de kier liggen
de schroevendraaier dient vooral om het hout van beide kanten op de kop in de kier te drukken
daardoor wordt de hoek ineens afgerond
Helder, ik verwacht dat dit uiteindelijk ook nodig zal zijn maar eerst zorgen voor een goed gezaagde bovenplaat :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.