Keuzestress lange lijmklemmen

GerlofGroen

Actieve deelnemer
5 jan 2014
36
0
Grou
Beste forumleden,

Graag zou ik advies willen met betrekking tot de aanschaf van lange lijmklemmen. Ik sta op het punt om een tafelblad van eiken 45mm dik breedte 1200mm te verlijmen.

Hiervoor wil ik 8 stuks lange klemmen aanschaffen. Ik twijfel alleen tussen een drietal klemmen of een combinatie hiervan. Vragen welke ik o.a. heb zijn:

- met welke klem kan ik meer spanning zetten zonder dat de klem in een pijl en boog veranderd
- welke klemmen werken het makkelijkst
- zouden jullie 1 soort klem toepassen of een combnatie tussen bijv. Pijpklemmen en Ecotools lijmtangen

Klemmen welke ik in gedachten heb: zelfbouw pijpklemmen, serre joint Silverline of de Ecotools lijmklemmen

IMG_1407.jpg

IMG_1408.jpg

IMG_1409.jpg
 

detopo2011

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
109
17
Een serre joint met T-profiel of een dikwandige 3/4 duims pijp met pijpklem kunnen heel veel kracht zetten zonder te verbuigen. Deflection noemen ze dat bij Fine Woodworking. Hierdoor bolt je blad minder op bij het opspannen. Op de koppen zou ik ze voor de vlakheid altijd tussen 2 balkjes klemmen. Mijn voorkeur is een serre joint of pijpklem nemen. Ook het gemak dat je profiel of pijp een mooie vlakke basis is om op te lijmen (wel even een schilderstape of streep bakpapier erop tegen lijmresten op de pijp en/of zwarte vlekken op je tafelblad.
Zoek op YouTube maar een keer panel glue up.
De prijs Vd serre joint is vergelijkbaar met de eigen merk pijpklem+1 meter pijp van baptist
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Het voordeel van de pijpklemmen met gasbuis, is dat je ze ze lang kan maken als je wil. Je kan dus ook verschillende lengtes buis hebben, en dat je de klemmen daarop overzet om langere of kortere klemmen te gebruiken.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
De pijpklemmen werken goed als je ze afwisselend onder en boven het blad zet. Ze willen wel wat verbuigen als er veel kracht moet worden gezet. Dan kan een serre-joint het beter aan. De pijpklemmen zijn wat flexibeler in te zetten en kun je zelf op maat maken. Maar dat heb je al in mijn topic kunnen lezen zie ik aan de foto;)

Fons
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
350
Etten-Leur
Dag Gerlof,

Als je maar een enkele keer bladen gaat verlijmen zou ik serre joints kopen op gas buis of hout (zelf heb ik dit al een jaar of veertig in gebruik) en je zet ze inderdaad om en om met afstandplaatjes als je iets van doorbuigen ziet.; het blad hou je vlak met stevige latten en lijmklemmen. Maaar, als je vaker bladen moet maken overweeg dan een speciale lijm pers (Baptist heeft twee variaties) de klemt en houdt vlak. Groeten, Hans
 

GerlofGroen

Actieve deelnemer
5 jan 2014
36
0
Grou
Bedank voor alle racties tot dusver! Kan iemand vertellen hoe de kwaliteit is van de serre joint 1500mm van Silverline?
als ik hier 8 van bestel ben ik €175,- kwijt en als deze net zo goed zijn als de pijpklemmen van Fons, dan scheelt dat met de pijpklemmen 8 stuks €210,- (bij zelf draadsnijden) toch €35,-.
 

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
Hoe vaak wil je ze gebruiken?

Heb zelf de Silverline klemmen en gebruik ze hobbymati. Ben er best tevreden over maar ik zou ze in een bedrijfssituatie niet zo snel aanschaffen denk ik.

Er zijn trouwens wel een aantal goedkope methodes om deze klemmen te pimpen. Zie hieronder;

https://paulsellers.com/2011/11/4473/

Zijn niet exact dezelfde klemmen, maar veel is alsnog toepasbaar.
 

detopo2011

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
109
17
Deze clampheads heb ik ook. Nadeel hiervan is dat ze de neiging hebben achterover te kantelen als je ze op spant. De serre joint met T profiel of pijpklem heeft daar geen last van
 

GerlofGroen

Actieve deelnemer
5 jan 2014
36
0
Grou
De kogel is door de kerk. 8 Stuks pijpklemmen bij Dieter Schmid Fine Tools besteld en 8 lengtes van 1500mm gasbuis bij warmteservice Leeuwarden besteld en twee busjes mat zwarte lak om de buizen te spuiten. Dank voor alle input.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Deze clampheads heb ik ook. Nadeel hiervan is dat ze de neiging hebben achterover te kantelen als je ze op spant. De serre joint met T profiel of pijpklem heeft daar geen last van

Achterover kantelen?
Bij mij zit de pin, waar de klem mee vastzit aan het profiel, door een schuine uitsparing. Hierdoor klemt het geheel zich vast bij aanspannen en is er van kantelen/beweging geen sprake.
 

nederhout

Actieve deelnemer
15 okt 2017
188
43
De kogel is door de kerk. 8 Stuks pijpklemmen bij Dieter Schmid Fine Tools besteld en 8 lengtes van 1500mm gasbuis bij warmteservice Leeuwarden besteld en twee busjes mat zwarte lak om de buizen te spuiten. Dank voor alle input.

Welke lijmklemmen van Fine-Tools, en heb je ze al / ben je er blij mee?
En welke buis dikte ben je voor gegaan (en gebaseerd op bepaalde berekeningen)?
 

MinzeHoogland

Actieve deelnemer
21 mei 2017
34
1
Misschien een domme vraag, maar waar is de draad voor? Om d buis te verlengen of schroef je hier de kop op?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.