Keuze zaagblad.

snellejelle

Nieuw lid
22 jun 2019
14
3
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe jullie bepalen welk zaagblad je gebruikt voor bijvoorbeeld een afkortzaag of een zaagtafel.
Op het internet kom je van alles tegen , en de een weet het nog beter dan de ander.
Er zullen hier vast wel woodworkers zijn die daar enige ervaring mee hebben. ( misschien tabellen ofzo ? )

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.932
925
Enschede
ingoogni.nl
veel tanden voor plaatmateriaal
minder tanden voor afkorten massief hout
weinig tanden voor het schulpen voor massief hout
speciaal blad voor kunststof of aluminium, de tandvorm is van belang.

regelmatig de bladen schoon maken, zeker als je met zachhout werkt.
af en toe laten slijpen.

Nu is veel, minder en weing niet veel zeggend omdat het natuurlijk van de bladdiameter afhangt. bij 160mm bijvoorbeeld 48, 24, 12 tanden.

In de metaal heb je voor iedere bewerking en materiaal wel een tabel met de benodigde snijsnelheid. Bij hout is dat lastiger omdat hardheden verschillen per boomsoort, maar zijn wel snijsnelheden te vinden.

• Leuk
Waarderingen: snellejelle

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
560
124
Ik gebruik wat ik op dat moment heb. Maar ik ben dan ook meer een bouwer, geen meubelmaker. Dan maakt dat rafeltje alweer een stuk minder uit. Scherp heeft wel de voorkeur. :)

• Leuk

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
746
147
Stiens
Je vind online ook heel gemakkelijk de catalogus van CMT. Het is wel even een studie want naast de toepassing zijn er ook kwaliteitsverschillen. Duurdere bladen zouden langer scherp moeten blijven, minder vibreren, iets stiller zagen, enz. Het hang er dus ook nog van af of je veel en doorlopend zaagt of zo af en toe. D.w.z. daar kun je de kosten die je zou willen maken van af laten hangen.

Als je een crappy afkortzaag hebt, moet je er geen duur blad in zetten. Zoek dan eens bij ecotools. Veel forumleden zijn daar tevreden over.

Ik gebruik bladen van Stehle. Die bevallen mij wel ik heb nooit andere gehad. Misschien kan het wel beter (stiller bijv.) maar zo lang ze niet versleten zijn (niet meer te slijpen), blijf ik ze gebruiken.

Algemene toegang Stehle.

Als je service wilt, moet je kijken wat je in de buurt kunt kopen. Wil je bestellen op internet dan kun je inderdaad te kust en te keur.
Denk ook om de binnendiameter en of je meeneemgaten nodig hebt.

Verder zoals gezegd, goed lezen op dit forum.

Succes, en laat eens weten wat je gekozen hebt.

• Leuk

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.