keuze vlak van diktebank voor maken trap

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Een behoorlijke houthandel zal je netjes geschaafd hout kunnen leveren. En een vierzijdige schaafmachine zou mooi recht hout moeten opleveren. Tenminste als het uit de machine komt. Of het recht gaat blijven is een ander verhaal. Vochtgehalte is vaak een heikel punt. Als je in België naar hout voor een trap vraagt, gaan ze zeker geen vuren of grenen voorstellen. Dan kom je uit bij gelamineerd rubberwood, al dan niet gelamineerde beuk of yellow pine. Ik zou persoonlijk uitkijken naar rubberwood.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Precies. Dit is normaal hout, wat elke aannemer in NL gebruikt, onzin om zelf te gaan schaven.

Je wil trouwens niet te brede planken kopen, want die blijven nooit vlak. Uit meerdere delen aan elkaar lijmen is veel beter. Bij schuine treden kan je het schuin afgezaagde deel er andersom tegenaan lijmen, dan heb je een mooie spiegeling in de nerf (die je bij een dichte trap nooit meer ziet :) ), dan heb je bijna geen zaagafval.
 

pinochio

Actieve deelnemer
11 feb 2011
25
0
bedankt voor de reacties, ik moet dus letten op het vochtgehalte. ook best treden maken uit twee delen tegen elkaar gelijmd met respect voor de richting van de nerven.
het schaven van de treden zal geen probleem zijn qua lengte, de bomen gaat inderdaad een ander paar mouwen zijn maar zoals L.N. zei mits een lange vlakbank kan dit wel lukken denk ik.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Lees je goed in voordat je begint. Hout uit de reguliere houthandel gaat zeer waarschijnlijk niet droog zijn. In het beste geval ligt het in een loods. Je gaat het hout waarschijnlijk nog een tijdje binnen moeten laten liggen voordat je aan de slag kan. Zelf doen is leuk, maar soms kan je beter materiaal kant en klaar aankopen. Dat scheelt frustratie en is niet noodzakelijk duurder.
 

pinochio

Actieve deelnemer
11 feb 2011
25
0
Lees je goed in voordat je begint. Hout uit de reguliere houthandel gaat zeer waarschijnlijk niet droog zijn. In het beste geval ligt het in een loods. Je gaat het hout waarschijnlijk nog een tijdje binnen moeten laten liggen voordat je aan de slag kan. Zelf doen is leuk, maar soms kan je beter materiaal kant en klaar aankopen. Dat scheelt frustratie en is niet noodzakelijk duurder.

op zoek naar vlakbank van dikte, en goed gedroogd hout dus.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
op zoek naar vlakbank van dikte, en goed gedroogd hout dus.

Als het je eerste kennismaking met houtbewerking is, moet je op zoek naar klant en klaar materiaal.
Een trapboom voor een ruimte met een hoogte van 2,5 meter gaat meer dan 3 meter lang zijn. Een plank van deze afmetingen vlak en haaks schaven is niet zo eenvoudig. Met 'even' over een vlakbank halen ga je er niet komen. Ook niet bij een grote machine. Vlak en haaks schaven is niet zo moeilijk, maar je moet de valkuilen kennen.
De treden zullen door de kleinere afmetingen minder problemen stellen. Maar zelfs voor kleine plankjes is het eindresultaat voor een belangrijk stuk afhankelijk van de bediener. Het mag een top machine zijn, de man of vrouw er achter bepaalt het eindresultaat.
Ik wil je geen schrik aan jagen, maar je voor teleurstellingen en veel frustratie behoeden.
 

pinochio

Actieve deelnemer
11 feb 2011
25
0
Als het je eerste kennismaking met houtbewerking is, moet je op zoek naar klant en klaar materiaal.
Een trapboom voor een ruimte met een hoogte van 2,5 meter gaat meer dan 3 meter lang zijn. Een plank van deze afmetingen vlak en haaks schaven is niet zo eenvoudig. Met 'even' over een vlakbank halen ga je er niet komen. Ook niet bij een grote machine. Vlak en haaks schaven is niet zo moeilijk, maar je moet de valkuilen kennen.
De treden zullen door de kleinere afmetingen minder problemen stellen. Maar zelfs voor kleine plankjes is het eindresultaat voor een belangrijk stuk afhankelijk van de bediener. Het mag een top machine zijn, de man of vrouw er achter bepaalt het eindresultaat.
Ik wil je geen schrik aan jagen, maar je voor teleurstellingen en veel frustratie behoeden.

ik ben van opleiding houtbewerker en ik heb vroeger al vaak trappen gemaakt en een rechte trap is nu niet echt moeilijk. een oude zware gietijzeren vlakbank zou een geschenk zijn. hoe schever mijn ruw hout hoe moeilijker het zal zijn om het mooi vlak en haaks te maken denk ik.
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Ik krijg het idee dat je een trap maken gebruikt om een vlakbank te kopen. Terwijl er gewoon glad recht hout te koop is om een trap te maken. Als je een vlakbank wilt kopen is dat prima hè. Ik heb er zelf ook pas 1 gekocht. Heb best veel ruw gezaagd hout liggen. Heb ik hem perse nodig? Mogelijk niet maar nu ik hem heb zal ik hem ook gebruiken.
 

pinochio

Actieve deelnemer
11 feb 2011
25
0
Ik krijg het idee dat je een trap maken gebruikt om een vlakbank te kopen. Terwijl er gewoon glad recht hout te koop is om een trap te maken. Als je een vlakbank wilt kopen is dat prima hè. Ik heb er zelf ook pas 1 gekocht. Heb best veel ruw gezaagd hout liggen. Heb ik hem perse nodig? Mogelijk niet maar nu ik hem heb zal ik hem ook gebruiken.

een klein stukje heb je wel gelijk denk ik en dat wil ik ook vermijden. maar ik wil een trap in masief hout geen gelammineerde toestanden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.