Keuze excentrische schuurmachine

Ron273

Nieuw lid
17 feb 2023
4
1
Nederland
Na lang meelezen in dit forum wil ik jullie om hulp vragen. Ik ben sinds een paar jaar gegrepen door het houtbewerkvirus en nu in de gelukkige omstandigheid dat ik over een mooie grote ruimte beschik om daar een werkplaats in te richten. Dat betekent dat ik ook een stap wil gaan maken in de kwaliteit van mijn gereedschap. Tot nu toe kwam ik een heel eind met mijn Bosch vlakschuurmachine en schuren met de hand. Ik wil echter de stap maken om een orbital sander toe te voegen aan het assortiment. Het is natuurlijk erg verleidelijk om te gaan voor een mooie Festool ETS 150/3 of /5, maar ik vind dat nog wel erg prijzig. Het is alleen best lastig om iets te vinden wat ligt tussen het instapsegment en een mooie Festool of Mirka. Ik ben niet merkgebonden, maar wel op zoek naar 150mm voor de wat grotere werkstukken. Voor mijn accutools zit ik op het Makita platform, maar ik ben niet op zoek naar snoerloos. Budget ligt ergens rond de 300 euro. Daarom hoor ik graag van jullie waar ik naar zou moeten kijken als mooie middenweg tussen de Festool en de instapmodellen.
Alvast bedankt!
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
Omdat je binnen toch ook een afzuigslang zult gebruiken lijkt mij ook dat snoerloos niet veel toevoegt.
Welk merk, vaak persoonlijke voorkeur.
Probeer gewoon uit wat je lekker in je handen voelt liggen.
Ik heb zelf de indruk dat hier het papier of vlies wat je gebruikt meer bepalend is dan de machine.
Wanneer je vak en lang schuurt is het trillingsnivea wellicht belangrijk.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
Mijn eerste vraag zou zijn wat je met de excenter-machine denkt te winnen. Ik heb er een liggen, maar pak eigenlijk altijd de half vels-vlakschuurmachine. Tegenwoordig is dat een Makita 9046, ik vind die stukken beter als de Bosch die ik jaren terug had. De Mafell 115 trilt nog minder, maar is in verhouding te duur.
 

Ron273

Nieuw lid
17 feb 2023
4
1
Nederland
Allen, bedankt voor de reacties.
Inderdaad vanwege de afzuiging is het voor mij zinloos om een snoerloze optie te kiezen. Trillingsniveau is inderdaad een van de voornaamste overwegingen. Dat is natuurlijk lastig te testen in een winkel, vandaag mijn verzoek om advies in dit forum. Tweede overweging is de snelheid om tot het juiste resultaat te komen. Dat is mijn voornaamste overweging om voor een excenter machine te gaan. Dat wil niet zeggen dat ik mijn oude vlakschuurmachine niet meer zal gebruiken, maar voor grotere oppervlakten, waarbij een strakke finish nodig is, gaat de excenter zijn meerwaarde laten zien. Ik blijf bij mijn constatering dat het of relatief goedkoop is (tot 150 euro) maar dat de volgende stap meteen >350 euro gaat zijn. Dan is de stap naar een Festool, Mafell of Mirka ook niet meer zo groot (maar misschien ben ik voor mezelf nu aan het overtuigen om een nieuw speeltje te kopen :) ). Dank voor jullie input, wordt vervolgd!
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
Kijk ook eens naar Peter Millard.
Die heeft een aantal video’s waarin hij goedkope schuurmachines vergelijkt met de toppers. Onder andere een Mirka Deros met een kloon; die is onder diverse merken te koop, bijv. als Menzer ETS150 5.0.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Bedenk ook dat de keuze voor het juiste schuurpapier belangrijk is. Mij voorkeur gaat nu uit naar 3m cubitron II Deze heeft een sterkere rug dan 3m extract II (is schuurgaas) Vroeger was het ecotools vanwege prijskwaliteit. Als je 3m wil kopen zoek dan goed dat scheelt veel geld.
 

Peter Neijts

Actieve deelnemer
11 jul 2011
157
8
en? Al een keuze gemaakt?

Wellicht ter overweging, voorheen had ik een goedkope variant. Inmiddels een ETS 150/5 en ik ben fan. Niet vanwege festool. Het is gewoon een super goede machine. Natuurlijk, het apparaat is qua aanschaf duur. Maar dat zou niet (alleen) de doorslag moeten geven.
Wat een wereld van verschil, zeker bij langdurig schuren van grote werkstukken. De trilling die doorgegeven wordt op de arm is bijzonder laag. Zeker in tegenstelling tot de goedkope variant van voorheen. De machine ligt fijn in de handpalm, past op de stofzuiger die ik al had en heeft een goede kwaliteit en ruime keuze qua schuurpapier. Mocht je dus al een stofzuiger hebben van Festool of overwegen dan zou ik zeker de ETS nemen. Ja, het is een groot prijsverschil, echter met wel met jarenlang plezier.

Mocht je een keer tussen Arnhem en Nijmegen zijn dan ben je welkom om hem te gebruiken
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Ik heb dezelfde machine (ETS150/5) en vind het ook een geweldig ding. Mocht je niet bij Arnhem in de buurt zijn en wel bij Werkhoven, ook hier ben je welkom om te proberen.
Heb ook de DTS400 van Festool maar vind de ETS een fijnere machine en ook een veel mooier schuur resultaat. Maar dat is afhankelijk van waar je hem voor gebruikt
 

Ron273

Nieuw lid
17 feb 2023
4
1
Nederland
@Peter Neijts @Tympy Ja de beslissing is genomen, het wordt een Festool ETS150. Ik twijfel nog een beetje tussen de /3 en de 5/ maar neig nu naar de /5. Gaat voornamelijk over grote werkstukken (kasten, tafels etc).
Dank voor de input. Nu even zoeken waar ik hem ga bestellen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Peter Neijts

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.770
740
Enschede, Twente
@Peter Neijts @Tympy Ja de beslissing is genomen, het wordt een Festool ETS150. Ik twijfel nog een beetje tussen de /3 en de 5/ maar neig nu naar de /5. Gaat voornamelijk over grote werkstukken (kasten, tafels etc).
Dank voor de input. Nu even zoeken waar ik hem ga bestellen.
Een goed adres is Rubart in Duitsland. Altijd de goedkoopste is mijn ervaring.
Wat men ook vaak doet is via idealo.de een zoekopdracht doen om de laagste actuele prijs te vinden.
(Je snapt dat mijn advies is om in Duitsland te kopen. Scheelt vaak echt veel met NL of BE.)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Die ervaring met Rubart had ik ook. Alleen de laatste keren met toebehoren niet. Ook ik kijk op Idealo.de nadeel is dat lang niet iedereen daar naar Nederland levert.
 

Ron273

Nieuw lid
17 feb 2023
4
1
Nederland
Dank voor iedereen die een bijdrage heeft geleverd. Ik heb zojuist bij Rubart een ETS150/5 EQ-plus in systainer besteld. Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat!
 

Beommer

Nieuw lid
27 jan 2024
7
3
Emmen
Na lang meelezen in dit forum wil ik jullie om hulp vragen. Ik ben sinds een paar jaar gegrepen door het houtbewerkvirus en nu in de gelukkige omstandigheid dat ik over een mooie grote ruimte beschik om daar een werkplaats in te richten. Dat betekent dat ik ook een stap wil gaan maken in de kwaliteit van mijn gereedschap. Tot nu toe kwam ik een heel eind met mijn Bosch vlakschuurmachine en schuren met de hand. Ik wil echter de stap maken om een orbital sander toe te voegen aan het assortiment. Het is natuurlijk erg verleidelijk om te gaan voor een mooie Festool ETS 150/3 of /5, maar ik vind dat nog wel erg prijzig. Het is alleen best lastig om iets te vinden wat ligt tussen het instapsegment en een mooie Festool of Mirka. Ik ben niet merkgebonden, maar wel op zoek naar 150mm voor de wat grotere werkstukken. Voor mijn accutools zit ik op het Makita platform, maar ik ben niet op zoek naar snoerloos. Budget ligt ergens rond de 300 euro. Daarom hoor ik graag van jullie waar ik naar zou moeten kijken als mooie middenweg tussen de Festool en de instapmodellen.
Alvast bedankt!
Persoonlijk heb ik een
 

Beommer

Nieuw lid
27 jan 2024
7
3
Emmen
Ik heb veel blauw gereedschap van bosch. De gex 150 bevalt uitstekend en is ook nog eens goed af te zuigen. Gekocht tweedehands sterk genoeg voor al mijn klussen.ook heb ik gereedschap met accu’s van bosch, de schroef boormachine van 10.8 volt ( doe er 12 volt accu’s in) , lekker klein en ligt goed in de hand, sterk zat voor het werk waarvoor ik deze gebruik. Ook heb ik een decoupeerzaag op accu’s , ook weer 10.8 volt ( gebruik daar ook 12volt accu’s voor). Ding is regelbaar in toeren en in zaagtand, en heeft verlichting.
 

pw64

Nieuw lid
9 jan 2024
24
1
Apeldoorn
heb ook de metabo sxe 150 5.0 dijk van een machine en bediening ff aan wennen Is super dat machine erg laag is. Niet voor niets dat deze machine door meerdere merken gevoerd word waaronder zelfs festool
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.