Keuze bandschuurmachine

ericbijsma

Actieve deelnemer
15 mei 2008
148
0
skydrive.live.com
Tot voor kort gebruikte ik een Skill bandschuurmachine.
Ooit eens aangeschaft voor een projectje, er toen niet vanuit gegaan
de machine veel te gaan gebruiken.

Nu bezig met een bed en kast van ruwe planken, die alleen geschuurd en
gebeitst gaan worden. Bandschuurmachine gebruikt om e.e.a. glad te schuren...... maar opeens een hoop rook .... einde Skill...

Ben aan het rondkijken naar een nieuwe, iets betere machine
Ook twijfel ik een beetje tussen een bandschuurmachine of een excenterschuurmachine

Wie kan een goed advies geven?
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Als je voor een nieuwe bandschuurmachine gaat zou ik van te voren bekijken welke toebehoren ervoor te krijgen zijn. Een schuurraam is bij een bandschuurmachine een erg handige aanvulling.
Zeker als je er grote oppervlakten zoals tafelbladen mee wilt schuren. Ook kan een stationair hulpstuk erg handig zijn bij bijvoorbeeld het in vorm schuren van kleine dingen.

Ed
 

ericbijsma

Actieve deelnemer
15 mei 2008
148
0
skydrive.live.com
Zoals aangegeven, ben ik met een bed en kast bezig van ruwe planken, die alleen geschuurd worden.
Van de planken (20 cm breed) maak ik eerst panelen, deze worden vervolgens geschuurd.
Met een bandschuurmachine wil dit prima, maar ik vraag me gewoon af of een excenterschuurmachine hier ook geschikt voor is.

Met een excenter kun je ook nog eens wat glooiende oppervlakken schuren, wat met een bandschuurmachine niet wil.
Tafels maken doe ik (nog) niet. Daar heb ik dus niet persé een bandschuurmachine voor nodig.

Vraag is gewoon : wat voor voordelen bied de ene machine ten opzichte van de andere en wat is uiteindelijk de beste keus?
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Voor mij is het ook geen apparaat wat ik dagelijks in mn handen heb, maar voor het opschuren van mijn eiken vloer heb ik via toolstation.nl deze: http://www.toolstation.nl/shop/Elektris ... 176/p65338 bandschuurmachine gekocht en ik moet zeggen dat die me prima bevalt.
Is niet al te zwaar, heeft een krachtige motor, het geluid niveau valt me alles mee en schuurt mooi stabiel.
Wat mij betreft een echte aanrader.
 

ericbijsma

Actieve deelnemer
15 mei 2008
148
0
skydrive.live.com
Joris,

Dat is natuurlijk ook een optie. Maar toch heb ik voorheen meerdere machines gehad uit de goedkopere klasses, die inmiddels wel vervangen zijn door betere (merk)exemplaren.
Ferm bovenfrees voor een exemplaar van Metabo
GBM boormachine voor een Makita
Merkloze zaagtafel voor een Elektra Beckum.

Zo denk ik er ook over met de aanschaf van een nieuw band/excenter schuurmachine.
Goedkoop is wel vaak duurkoop..
 

tuoh

Oud hout
Voor al mijn schuurwerk gebruik ik nog steeds een bandschuurmachine, gaat snel, geeft geen krassen, en is veelzijdig. Kan gebruikt worden als stationaire machine voor allerhande schuurwerk (hol & bol)

Mijn bandschuurmachine is een Makita 9402 van 30 jaar oud, die nog steeds alle dagen zonder morren zijn werk doet :lol: tijdens al deze jaren heb ik enkel een nieuwe grafietmat moeten plaatsen op de schuurzool, voor de rest geen problemen.
De machine is wel een luidruchtig baasje, gehoorbescherming is een must bij gebruik.

Buiten deze machine heb ik voor detailwerk ook nog een Festool RTS400, en daar ben ik ook heel tevreden over.


André
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Eric,

Dat geld voor mij net zo, maar ik probeer wel onderscheid te maken in wat ik koop. Machines die veelvuldig (DHZ met klussen als hobby) of zwaar belast worden zijn bij mij ook merk machines (Wel vaak zorgvuldig uitgezocht 2e hands spul via marktplaats ofzo). Maar voor machines zoals mn bandschuurmachine, die echt niet heel veel gebruikt worden, kan het simpelweg niet uit om daar merk spul voor te kopen.
Ik zou daar verder ook niet snel reclame over maken, maar ik was/ben echt positief verrast over dit ding.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.