Ik heb de keuken inmiddels bijna in elkaar staan, ik moet alleen het deel vd corpus rondom de afzuigkap nog in de kleuren schilderen/spuiten. Daarnaast moet ik de laden nog wat na stellen want deze zijn iets gaan zetten nu ze geladen zijn. Voor het spuiten geef ik het resultaat een 8, maar dat ging niet vanzelf. De kale MDF heb ik aanvankelijke met de rol in de grondverf gezet (Sikkens Primer BL rezisto) in ca 4 lagen... Daarbij had ik aanvankelijk te maken met het streperig wegtrekken vd verf. Na contact met Sikkens waarschijnlijk veroorzaakt door de door mij gebruikte thinner. Acryl verven kunnen absoluut niet tegen vettigheid en blijkbaar zat er iets in mijn thinner, want op advies heb ik brandspiritus gebruikt en toen was het over.
Ik heb eerst de voorzijden met randen afgeplakt en toen de achterzijden gespoten met de afronding (r=3). Vervolgens heb ik ca 2 dagen later de achterzijden afgeplakt en de voor en zijkanten gespoten. Op zich ging dat goed, je ziet eigenlijk geen overgang op de zijkanten, behalve daar waar je iets te veel verf hebt opgebracht. Dit is weer makkelijk te verhelpen met een waterproof schuurpapiertje, even deze 'plakband streepjes' kuisen. Een groter probleem was visogen....ik heb er alles aan gedaan om super schoon en stofvrij te werken, maar uitgerekend bij het spuiten vd voorzijden ontstonden er op de eerst 5 panelen (kleinere) ca 1 oog per paneel... Weer SIkkens gebeld, zeer waarschijnlijk siliconen verontreiniging...maar waarvan dan. Algoed, ik heb antisiliconen toegevoegd (Avis, acryl) en ben verder gegaan, maar dit hielp niet alles...
Na een bak koffie kon ik maar één ding bedenken en dat is dat het wel uit de verfspuit zelf moest komen (Wagner XVLP 5000, turbine + spuitmond). De slang welke de turbine (blazende stofzuiger) is via een verwarmde slang verbonden met het pistool/beker. Ik bedacht me dat door het telkens starten/stoppen en het feit dat het apparaat 2 dagen had stilgestaan, het misschien condens uit de turbine of slang zou kunnen zijn. Ik heb toen de spuit een paar minuten continue laten blazen (zonder verf) om het systeem schoon te krijgen...en dat had wel effect. Ik heb vervolgens zonder verdere grote problemen het kunnen afwerken....maar wel een gestress.
Ik ben uiteindelijk één lange dag met de achter en nog een dag met de voorzijde bezig geweest, alleen spuiten...zonder afplakken etc...
Een droogrek zou een reuze uitkomst zijn geweest, zodat je alle werkstukken netjes van boven naar beneden kunt opstapelen en je niet het hele huis (letterlijk) vol met materiaal moet leggen.
Ik had een 3mx3m spuit cabine gemaakt en deze was redelijk stofvrij en ook nodig voor de nevel. De werkstukken had ik op een draaiplateau gelegd, eigenlijk moet je ook spuiten met strijklicht, ik heb zoveel ligt dat het niet altijd goed te zien was of ik alles goed had geraakt. Het plateau heb ik gemaakt vd 2 meubelpanelen, via een draadeind aan elkaar gezet en geplaatst op een oude Black en Decker Workmate. De workmate had ik met folie afgedekt, maar dit is niet handig want de sneldrogende verf gaat vd folie bladeren en stuif vervolgens weg vanwege de aanzienlijke luchtverplaatsing vd XVLP spuiten.
Wat me ook tegen is gevallen is het glad krijgen vd MDF.. Ik ben gewend bij oude alkyd verven, Onol bijvoorbeeld, dat deze diep in de MDF trekt en de vezels verlijmt. Maar deze watergedragen primers liggen vooral op de MDF. Zelfs na 4 lagen grondverf en met P320 machinaal tussen schuren, zie je op kletsnatte verf nog de vezels ietwat doorschijnen... terwijl het handmatig ultra glad voelt. Wanneer de verf (halfglans) droog is na 1-2 dagen, zie je er nauwelijks nog wat van. Ik weet niet hoe of dat beter had gemoeten, de eerste lagen verdunnen, of dikkere lagen, nog meer lagen, de 2e/3e grondlaag iets grover schuren, of 2x lakken met tussen schuren.
Ik had de verf hoeveelheid uitgerekend afgaande op ca 10m2 per liter en dan 2 lagen. De volledig berekende hoeveelheid verf is er in één keer spuiten doorheen gegaan, dus één spuitgang is ca 2 lagen... Wat ook lastig is om in één keer voldoende verf op te brengen. Wanneer je te dun opbrengt droogt deze te snel op, nog voor je met de volgende spuitbaan langs hetzelfde punt komt...en dat blijf je zien met strijk ligt.
Het kan geen kwaad het spuit project in 2 delen te doen, ervaring op doen met de achterzijden en dan de voorzijden in één keer 'perfect'. Het is ook raadzaam om een spuitpak aan te trekken, niet alleen voor jezelf, maar ook omdat je dan geen vezels van je kleding in de lak krijgt, je beweegt je armen immers over de natte panelen heen.
Of XVLP nu zo geweldig is ben ik niet zo over uit. Het apparaat blaast keihard en veroorzaakt veel lucht verplaatsing, wat ook stof doet opwaaien. Ook ontstaan er belletjes in de lak, maar deze trekken snelweg...meestal.
Zie bijgaande foto, de oven en koelkastdeur moet nog geplaatst worden, maar dit kan pas wanneer ik de boel rondom de afzuigkap heb geschilderd en dat ga ik vandaag en morgen doen.
En dan ben ik er klaar mee (letterlijk en figuurlijk

)