Keukenfronten en -deuren uit lichtkleurig massief hout zoals kastanje, esdoorn, enz

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
terug naar de oorspronkelijke vraag
ik wil lichtkleurig massief hout gebruiken voor fronten van keukenschuiven
in beperkte mate plaats ik ook paneeldeuren waar geen schuiven komen, zoals onder de wasbak
en nu ik er aan denk, ook op de bovenkasten
de fronten zijn opliggend & komen op de voorzijde van de schuiven
om het eventuele werken te beperken gebruik ik stroken van maximaal 150 mm breedte
geen enkel pb om van boolplanken te vertrekken
dat het massieve hout beperkt werkt, neem ik er bij
de bevestiging met schroeven aan de voorzijde van de schuif remt de werking af
wie heeft ervaring met / tips voor het gebruik van kastanje, esdoorn, pitch pine, enz ?
Het kan, maar zekerheid heb je nooit met massief. Kwartiers verzaagd, uniform, gecontroleerd en goed gedroogd, goed geconditioneerd, evenwichtig geschaafd, alles gaat meewerken om een al dan niet bevredigend resultaat te behalen. Houtsoort is maar 1 v/d factoren......
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.138
1.948
Klein-Brabant, Vlaanderen
zekerheid heb je nooit met massief
de enige zekerheid in het leven is dat je geen zekerheid hebt
Kwartiers verzaagd
inderdaad stabieler, maar minder mooi dan dosse
ik ga hier voor dosse
uniform, gecontroleerd en goed gedroogd, goed geconditioneerd, evenwichtig geschaafd, alles gaat meewerken om een al dan niet bevredigend resultaat te behalen.
koop ik een boom op bool, dan heb ik veel in de hand
verder nog laten akklimatiseren in de ruimte waar het uiteindelijk komt
Houtsoort is maar 1 v/d factoren.....
en wat de klant uiteindelijk ziet, geeft de doorslag
klant dient te beseffen dat er risico's zijn
wie niet waagt, niet wint
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.138
1.948
Klein-Brabant, Vlaanderen
in de rand . . .
met berk mpx heb ik goeie ervaringen (voor zover het nog te koop is, sinds 'vriend' vladimir . . . )
het heeft een mooie lichte kleur mét een niet-opdringeringe tekening
een van mijn houtboeren verkoopt fineer om de (zaag)zijden af te kanten
mocht het lijnenspel van de mpx niet bekoren
in de rand, want mijn passie ligt bij massief
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
= yellow poplar ?
Yep
indien zo, dan verwacht ik dat de wisselende kleuren + tekening te druk gaan zijn
Klopt, maar als gezegd, als je voldoende ruw hout hebt kun je selecteren. Er zit voldoende 'blank' hout tussen, als je de stukken met groene strepen kunt gebruiken op plaatsen waar het niet stoort, of in projecten die je toch verft...
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Mag ik vragen waar je dit koopt? Ik heb binnen afzienbare tijd ook wat kastdeurtjes te maken verwacht ik, dus moet op zoek....
Vrijwel elke zagerij waar wij tot nu toe zaken mee gedaan hebben (zowel in het midden van het land, als nu in zuid-Limburg) heeft Yellow Poplar of kan er aan komen. Hier specifiek Lemmens in Schin op Geul, en van Thoor in Margraten. Helaas heeft Pelzer in Wahlwiller het niet - die doen maar een paar (lokale) houtsoorten (en leveren ook geen (wind)droog hout).
 

jorisvh

Post veel
het gebruik van lariks heb ik ooit overwogen
mijn houtboer voorspelde toen dat het zich tot een vliegtuigpropeller zou omvormen
lariks is bij mijn weten helemaal niet zo instabiel.
mocht het meubel geboren worden vooraleer ik aan de fronten van de keuken begin, dan ben ik erg geïnteresseerd
als mijn klant zijn eindejaarspremie niet volledig aan kerstcadeautjes gespendeerd heeft kan het snel gaan 😜, al liggen er ook nog andere opties op tafel.
3-laags is technisch goed materiaal om werken te vermijden
tegen het afkanten om de middenlaag te verbergen zie ik op
de stabiliteit is voor mij de voornaamste reden om er voor te kiezen.
en de dikke toplaag waardoor je de kanten kan breken, wat voor een relatief zachte houtsoort m.i. nodig is.
voor het afkanten heb ik wat ideetjes waar ik in het topic waar @Charel09 naar verwees op zal ingaan om uw massief topic niet te bezoedelen 😉.
voor jou een alternatief ?
die is duurder maar wel door en door lariks, precies (die die ik voor ogen had heeft vuren als middenlaag). dat maakt het misschien minder nodig af te kanten.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Vrijwel elke zagerij waar wij tot nu toe zaken mee gedaan hebben (zowel in het midden van het land, als nu in zuid-Limburg) heeft Yellow Poplar of kan er aan komen. Hier specifiek Lemmens in Schin op Geul, en van Thoor in Margraten. Helaas heeft Pelzer in Wahlwiller het niet - die doen maar een paar (lokale) houtsoorten (en leveren ook geen (wind)droog hout).
Als je in het midden van het land ook adressen hebt hoor ik het graag, de genoemde zijn wel erg uit de koers en de zagerijen waar ik normaal koop hebben het niet.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Eh, Fijnhout is -ook- een zagerij. Wij haalden daar naast losse stukken 'sierhout', constructie- partijen esdoorn, yellow poplar, yellow cedar, en oregon pine. Ze zijn niet supergoedkoop, maar wel heel goed, en hebben heel veel - ook partijenhout... Het is overigens altijd aan te raden om eerst in hun lijst 'restpartijen' te kijken of er wat voor je bij zit...
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Eh, Fijnhout is -ook- een zagerij. Wij haalden daar naast losse stukken 'sierhout', constructie- partijen esdoorn, yellow poplar, yellow cedar, en oregon pine. Ze zijn niet supergoedkoop, maar wel heel goed, en hebben heel veel - ook partijenhout... Het is overigens altijd aan te raden om eerst in hun lijst 'restpartijen' te kijken of er wat voor je bij zit...
Ik ken ze, dus ook hun prijsniveau (Volgens mij laten ze toch zagen?) Daarom geef ik de voorkeur aan een alternatief.
Prima club, goede kwaliteit, maar ik weet wat ik elders betaal bij uitzoeken en dan heb ik vergelijkbare kwaliteit voor een betere prijs.
Daarnaast is het voor mij ook niet naast de deur, dus is een oostelijkere zagerij net zo makkelijk.

Maarreeh..... zullen we terug gaan naar de originele vraag?
Als iemand tips heeft doe ff een pb, want ik heb dit topic wel genoeg gekaapt.... 😁
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.