Keuken

  • Hallo {username}, je postbus van het priveberichten systeem loopt vol.

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
1
Al lange tijd liep ik rond met het idee om een houten keuken te gaan maken. Ik ben nu pas begonnen en het leek me leuk om af en toe een fotootje te plaatsen.

Het ontwerp:


Van de zomer heb ik een stapel esdoorn gekocht om de frontjes te maken. Deze foto heeft al eens op de site gestaan:


En dan nu, nog heel pril, maar het begin is er:


Dit is alleen nog maar het hout voor de paneeltjes. Ik heb ze nu naar een timmerbedrijf gebracht om ze in twee dunnere plankjes te laten herzagen. Daarna laat ik het weer een tijdje opgelat staan en ten slotte ga ik ze op de juiste maat schaven. Ik hoop zoveel mogelijk met de hand te gaan doen, maar ik moet maar kijken hoe het gaat.
 

tuoh

Oud hout
Hallo Seek,

mooi ontwerp voor een keuken, ik vind het alleen een beetje jammer dat je naast het fornuis een verloren hoek hebt.
Als je het fornuis een 40cm opschuift naar links kan je in de hoek een carrousel plaatsen dan is de beschikbare ruimte optimaal benut.

Worden de corpussen uit plaatmateriaal vervaardigd of word alles in het massief uitgevoerd?

Die grote schuiven worden ook een praktisch iets, veel overzichtelijker dan een kastje.

Veel plezier met de bouw.

Mvg,

André
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
1
Ik heb eens uitgerekend wat zo'n carousel nou oplevert aan bruikbaar oppervlak, en dat valt nogal tegen. Gewoon een blinde hoek verlies je hooguit zo'n 5 % aan ruimte.

Ik heb dagen lang lopen schuiven met de indeling, en dit leek ons het mooiste. Lekker strak, hou ik wel van.

Voor de corpussen zit ik nu heel hard te denken om die van massief eiken panelen te maken. De prijs is nauwelijks hoger dan goede kwaliteit gefineerd materiaal. En het voordeel is dat je met hout werkt, ipv vies stoffig MDF. Om over spaanplaat maar helemaal te zwijgen. Multiplex is ook een idee natuurlijk, maar ook niet goedkoop. En dan moet je de randjes nog afwerken. Nadeel van massief is dat het wat meer werkt. Vooral voor de lades maak ik me daar een beetje zorgen over.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.032
1
Massief beuken laden met een eiken voorfront? Wat voor een la lopers ga je uberhaupt gebruiken?
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
410
8
Bollenstreek
Wat de plaatsing van het fornuis betreft: heb vroeger ook eens een opstelling gehad met het fornuis zo in een hoek. Vond ik irritant werken; je staat niet lekker voor de pannen.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
1
Renault zei:
Massief beuken laden met een eiken voorfront? Wat voor een la lopers ga je uberhaupt gebruiken?

Esdoorn voorfront. De lade maak ik oftewel van massief esdoorn (hangt ervan af wat ik over heb) of het wordt inderdaad beuken. Ladebodem wordt multiplex. Ladegeleiders worden Blum Tandem, die je onder de lade schroeft.

Als de kast van massief is en een beetje krom gaat trekken, dan trekt dat ook aan de ladegeleiders natuurlijk. Maar als ik onder de bovenste lade nou een extra dwarslat zet, een soort extra bodem, zeg maar, dan houdt die de boel wel bij elkaar. Hout verandert weinig in de lengte.

Ik denk wel dat het mogelijk is. Er zijn verschillende merken die volledig massief houten keukens maken, dus ik zal me niet al te veel zorgen gaan maken.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
1
haasjetik zei:
Wat de plaatsing van het fornuis betreft: heb vroeger ook eens een opstelling gehad met het fornuis zo in een hoek. Vond ik irritant werken; je staat niet lekker voor de pannen.
Hebben we nu ook. En ik heb er eigenlijk geen last van.

Tja, dit is echt het definitieve ontwerp, daar ga ik niets meer aan veranderen. :twisted:
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
1
Na, al discussies genoeg gehad, thuis.
Ik probeer de voortgang van het project een beetje te documenteren. Overigens ben ik altijd blij met tips. Of ik er wat mee doe, is een ander verhaal :lol:
 

WR1944

Oud hout
Dat probleem van een fornuis in de hoek en de verloren ruimte komt me bekend voor. M'n ex is een kookgek, dus het fornuis was belangrijk. Na veel puzzelen kozen we voor een opstelling, waarbij het fornuis 45 graden gedraaid in de hoek stond. Weinig loze ruimte en een werkvlak aan beide zijden van het fornuis. Alleen degene, die het aanrechtblad ging maken, keek zuur. Maar het eindresultaat was zeer goed.
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
466
2
Let er op dat je een hoekpasstuk gebruikt dat breed genoeg is. Zoals ik het nu zie gaat de bovenste schuif, rechts van het fornuis, tegen de handgreep van de oven stoten.

Ik heb in mijn keuken op die plaats een deur voorzien. De kast komt helemaal tot in de hoek.
In die kast zitten zaken die we maar zelden gebruiken. (lees: "nooit gebruiken maar ik mag het niet weggooien..." ;)
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
1
Mooi gemaakt, die keuken, Don. In zo'n oud huis hoort gewoon zo'n mooie ouderwetse keuken. Wel jammer van die wasmachine, maar misschien kan je dat in de toekomst nog eens wegwerken.

Bij het ontwerp van de keuken heb ik niet alleen naar de hadigheid gekeken, maar voorla ook of het er strak uit ziet. Dus weinig verschillende kastjes, brede lades ed. Er komen in die lades ook nog een binnenlade voor bestek ed. Dat is op zich niet zo handig, odat je dan altijd twee keer een lade open moet trekken om even een mesje te pakken, maar ja, het oog wil ook wat. Eigenlijk had ik het liefst de bovenkastjes weggelaten, maar dan kwam ik kastruimte te kort.

Ik heb deze tekening met Sketchup gemaakt. En dat is wel even wennen zeg! Alle constructietekeningen heb ik maar weer ouderwets met potlood gemaakt. Zo'n totaalplaatje in Sketchup was wel heel nuttig voor mijn vrouw om beter een beeld te krijgen wat het nou ging worden. Dat hoekje bij het fornuis heb ik in mijn potloodtekening wel goed getekend. Gelukkig maar, je zou raar staan te kijken als je je lade niet meer open krijgt. :eek:

Dit weekend bezig geweest om wat mallen te maken om de paneeltjes makkelijker te kunnen lijmen. Een soort platenklem, en een lange futselplank om de verschillende plankjes aan de zijkant nauwkeurig haaks en recht te kunnen schaven.



De klem bestaat uit dubbel gelaagd spaanplaat om een vlakke basis te krijgen. Daarop stripjes hardboard om de plankjes iets hoger te krijgen. Dan heb ik van massief aluminum twee vaste balkjes gemaat, waarvan de bovenste met de klemschroeven. Die kunnen een losliggend aluminium balkje naar beneden persen. Tenslotte de vuren balken om de te lijmen plankjes mbv wiggetjes op het spaanplaat neer te drukken. Die schuine vuren balk is om in het midden ook nog een beetje druk te kunnen zetten. Hij is nu al geschikt gemaakt voor alle maten panelen die ik nodig ga hebben.

De futselplank staat links, dat is gewoon een standaard futselplank, maar dan een beetje langer.
 

tuoh

Oud hout
Hallo Seek,

Er is een spreekwoord dat luid: "een goede voorbereiding is het halve werk" zo te zien komt dat dik in orde met de keuken.
Zoveel mogelijk eventuele problemen bij voorbaat onderkennen en oplossen maakt het uiteindelijke werk veel leuker, en het eindresultaat vaart er wel bij.

Mvg,

André

Ps: van de gekozen schuifgeleiders ga je tevreden zijn, die zijn top.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
1
Wie kan er even meedenken?

Ik ben vast vooruit aan het denken, aan de pen en gat constructie voor de regels en stijlen van de deurtjes. ( Ik geloof dat dat zo heet in het Nederlands...)

Ik zou graag aan de zichtkant, rondom het paneel, een smal facetrandje willen maken. Dan kan je natuurlijk na het assembleren van het deurtje even een rondje draaien met de bovenfrees, maar dat lijkt me niet zo mooi. Het beste lijkt me deze constructie. Eerst het deel met het gat, dat is vrij normaal:



Dan het deel met de pen. Hier moet ik dan een uitstekend randje maken in verstek:




Klopt dit een beetje? Is dit een gebruikelijke constructie, en hoe zou je dat dan maken?

Ik denk nu dat ik het grootste deel van de pen zal zagen op de tafelzaag, mbv een een hoekmal om de regel rechtop te kunnen zetten. Dat smalle schuine randje zou ik dan weg moeten steken met een beitel die ik door een 45 graden blok hout laat geleiden. Evt, als het nodig is dat hele smalle greppeltje nog even netjes steken met een 3mm beiteltje.

Het is allemaal nog een beetje voorbarig, ik heb het hout nog niet eens terug van de paneeltjes, en die moet ik dan allemaal nog gaan vlakken en lijmen.
 
A

Athanor

Guest
Hallo Seek,

Mooi project heb je op stapel staan!

Ik zou het frame even "koud" monteren en fixeren en dan met een bovenfrees of kantenfrees er een facetje aanfrezen en de hoekjes met een beitel bijsteken. Krijg je veel minder kwetsbare verbindingen. Later kun je dan de panelen er inlijmen.

Fons
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
0
Den Haag
www.artharg.nl
Seek zei:
Ik zou graag aan de zichtkant, rondom het paneel, een smal facetrandje willen maken. Dan kan je natuurlijk na het assembleren van het deurtje even een rondje draaien met de bovenfrees, maar dat lijkt me niet zo mooi. Het beste lijkt me deze constructie.
[snip]

Dan het deel met de pen. Hier moet ik dan een uitstekend randje maken in verstek:
[snip]
Klopt dit een beetje? Is dit een gebruikelijke constructie, en hoe zou je dat dan maken?
Volgens mij is een constructie met een verstekje in het profiel gebruikelijker en zeker minder kwetsbaar. Hier staat een uitgewerkt voorbeeld.

Arthur
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
1
ArtHarg zei:
Seek zei:
Ik zou graag aan de zichtkant, rondom het paneel, een smal facetrandje willen maken. Dan kan je natuurlijk na het assembleren van het deurtje even een rondje draaien met de bovenfrees, maar dat lijkt me niet zo mooi. Het beste lijkt me deze constructie.
[snip]

Dan het deel met de pen. Hier moet ik dan een uitstekend randje maken in verstek:
[snip]
Klopt dit een beetje? Is dit een gebruikelijke constructie, en hoe zou je dat dan maken?
Volgens mij is een constructie met een verstekje in het profiel gebruikelijker en zeker minder kwetsbaar. Hier staat een uitgewerkt voorbeeld.

Arthur

Ja, dat is hem! Veel eenvoudiger te maken. Dat ga ik een suitwerken in Sketchup. Bedankt voor de tip.
 

tuoh

Oud hout
Seek zei:

Bijna juist, het verstek word enkel langs de kant met profiel gebruikt, de achterzijde word niet uitgewerkt.

Dit wil zeggen dat de beide penborsten ( de haakse begrenzing van de pen) verspringen ten opzichte van elkaar, als gevolg van deze verspringing is het ook niet nodig om aan de stijlen een spatpen te voorzien.

Het is ook gemakkelijk werken als de groef en het profiel even diep gefreesd worden.( van de binnenkant gerekend)

Een ander mogelijkheid is om het vellingkantje te stoppen op 30à50mm van de binnenhoek, je krijgt dan een klassieke hoekverbinding zonder al te veel werk.

Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.