Keuken van massief eikenhout

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Ik ben van plan een keuken te maken van massief eikenhout.
Ik wil eigenlijk dikkere balken opdelen in 4 stuks met overmaat en deze vervolgens vlak en op maat schaven.
Ik neem aan dat het verstandig is de gezaagde balkjes te laten rusten een tijd zodat eventuele spanning verdwijnt en daarna pas op maat schaven.
Is dit goed bedacht of ronduit slecht verzonnen?
Hoe droog dient het hout te zijn 10-12%?

mvg

Hans
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.182
1.969
Klein-Brabant, Vlaanderen
welke ervaring + machines heb je ?
tenzij je ze liggen hebt, of een koopje kunt doen, is balken in 4 zagen niet aan te raden
je bent beter af met (bool)planken van 1 duim of dikker
die zijn al gezaagd, en hebben al kunnen werken
ja, rond de 10° is goed vochtgehalte
nooit in 1 ruk op definitieve maat zagen & schaven
 
  • Leuk
Waarderingen: orgelvriend

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Dank je. Ik ben niet duidelijk geweest lees ik nu. Ik wil per keuken element 4 balkjes van 50x50 in de hoeken daar sleuven in frezen en daar panelen inmaken. Dus die balk in vieren zagen is daarvoor.
Ik kon geen eiken balkjes vinden in die maat.
Ik heb een jet vlak candiktebank met wisselmesjes. Een zaagtafel diverse frezen en freestafel. Enz.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.724
2.586
Gaanderen
Hans ik ben er ook een keer mee bezig geweest. Moest een kastje ergens toevoegen. Wist dat eiken zelf gelijmde frontje erg gevoelig zijn voor werken en scheuren. Had toen advies gevraagd aan een meubelmaker.
Advies was Neem dik gefineerde plaat. Hij had voor mij nog een stuk liggen van ik geloof 2-3 mm dik fineer er op. Nu was het slechts een kwestie van hout lijmen op de kopse kanten.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.724
2.586
Gaanderen
Berichten hebben zich gekruist zie ik. Ook hiervoor gaat het advies van zotvanhout op maak het niet in een keer op maat. Er kunnen spanningen in het hout zitten die komen er na het zagen uit.
Hou je wel rekening met je scharnieren bij deze constructie?
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Dank jullie voor de reacties. Gefineerde plaat is inderdaad een goeie.
als ik het zaag , laat rusten en daarna schaaf zou het dan nog veel werken?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.182
1.969
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik kon geen eiken balkjes vinden in die maat
je zou in jouw profiel je regio / woonplaats kunnen zetten
is altijd handig, want daardoor weten de collega's of het de moeite waard / nuttig is om jou tips te geven waarbij de afstand meespeelt
ga je voor 50x50, dan zou ik die sectie samenstellen, eerder dan ze uit een grotere balk te zagen
die kan ik jou desgewenst bezorgen . . . maar waar je woont is (nu nog) onbekend
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.182
1.969
Klein-Brabant, Vlaanderen
Gefineerde plaat is inderdaad een goeie.
als ik het zaag , laat rusten en daarna schaaf zou het dan nog veel werken?
gefineerde plaat werkt in principe niet meer, want het is fineer dat op een (hopelijk) mpx-plaat gelijmd is
uiteraard moet je nog altijd de klimaatverschillen tussen opslag/verwerking en binnengebruik in het oog houden
maw leg ze binnen + verplaats ze enkel voor het verwerken
kan niet helemaal volgen . . . gefineerde plaat schaaf je niet
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
gefineerde plaat werkt in principe niet meer, want het is fineer dat op een (hopelijk) mpx-plaat gelijmd is
uiteraard moet je nog altijd de klimaatverschillen tussen opslag/verwerking en binnengebruik in het oog houden
maw leg ze binnen + verplaats ze enkel voor het verwerken
kan niet helemaal volgen . . . gefineerde plaat schaaf je niet

zoals ik aangaf de hoeken van balkjes en daartussen panelen. Dat zou dus gefineerde plaat kunnen worden.
Ik moet het allemaal nog bekijken zodra het weer kan. Is voor ons huis in Frankrijk
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.451
397
Dordrecht
zoals ik aangaf de hoeken van balkjes en daartussen panelen. Dat zou dus gefineerde plaat kunnen worden.
Ik moet het allemaal nog bekijken zodra het weer kan. Is voor ons huis in Frankrijk
Is je huis in Frankrijk traditioneel? Zo ja, dan zou ik zeker voor gefineerd gaan, want dat heeft een heel eigen vochthuishouding, zeker bij niet continue stoken en ventileren.
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Is je huis in Frankrijk traditioneel? Zo ja, dan zou ik zeker voor gefineerd gaan, want dat heeft een heel eigen vochthuishouding, zeker bij niet continue stoken en ventileren.
Dank je. Ja is traditionele bouw. Wordt nu ( hopelijk als de tank niet leeg is ) vorstvrij gehouden. Fineer Voor de panelen is zeker een goed idee.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.451
397
Dordrecht
Dank je. Ja is traditionele bouw. Wordt nu ( hopelijk als de tank niet leeg is ) vorstvrij gehouden. Fineer Voor de panelen is zeker een goed idee.
Dat is dan wel de betere optie, er gaat een hoop vocht door zo'n huis heen en dat is niet makkelijk met massief. Ik zou de rest ook in niet al te grote secties verwerken.
Ik heb zelf een hekel aan verlijmen van tafels en balksecties, maar aangezien ik een keuken van Iepen wil maken voor een vergelijkbare situatie heb ik weinig keus ben ik bang.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.509
968
Riemst
Massief eiken panelen worden al eeuwen toegepast zonder noemenswaardige problemen. Ook op plekken die niet echt vriendelijk zijn voor het hout zoals kerken en monumentale gebouwen.
Als je paneel volgens de regels van de kunst verlijmd is, er gestart wordt met droog hout en vrij kan bewegen in het kader, is de kans op scheuren miniem.
Als je fineer gebruikt, kan er uiteraard geen bossing aan gefreesd worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: orgelvriend

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.451
397
Dordrecht
Massief eiken panelen worden al eeuwen toegepast zonder noemenswaardige problemen. Ook op plekken die niet echt vriendelijk zijn voor het hout zoals kerken en monumentale gebouwen.
Als je paneel volgens de regels van de kunst verlijmd is, er gestart wordt met droog hout en vrij kan bewegen in het kader, is de kans op scheuren miniem.
Als je fineer gebruikt, kan er uiteraard geen bossing aan gefreesd worden.
Ten eerste zijn zat problemen met oude meubelen etc in de genoemde gebouwen, maar dat noemt men dan "karakter". Daarbij zijn die vaak dus wel verwarmt en geventileerd en dus qua condities onvergelijkbaar.
Een Frans traditioneel vakantiehuis kent een andere vochthuishouding en dus is het risico op problemen vele malen groter, ik heb vele huizen bezichtigd aldaar en ook plaatmateriaal heeft het regelmatig moeilijk met het vocht.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.182
1.969
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik probeer samen te vatten
de oorspronkelijke vraag van dunhans is
'Ik wil per keuken element 4 balkjes van 50x50 in de hoeken daar sleuven in frezen en daar panelen inmaken'
voor de panelen werkt per definitie plaatmateriaal het minst
blijft de keuze van de plaat + het fineer / de buitenlaag
groene mdf met hpl-toplaag zal het minst werken
maar of het mooi oogt in een massieve eiken kader ?
massieve panelen kunnen ook
die moeten in de kader kunnen bewegen
laat in de groef voldoende ruimte om uit te kunnen zetten
in de andere richting: laat de panelen voldoende diep in de groef vallen, zodat de zijkanten daarvan bij krimpen niet zichtbaar worden
hoe dunner de panelen tov de sectie van de kader, hoe minder ze de kader zullen vervormen
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
ik probeer samen te vatten
de oorspronkelijke vraag van dunhans is
'Ik wil per keuken element 4 balkjes van 50x50 in de hoeken daar sleuven in frezen en daar panelen inmaken'
voor de panelen werkt per definitie plaatmateriaal het minst
blijft de keuze van de plaat + het fineer / de buitenlaag
groene mdf met hpl-toplaag zal het minst werken
maar of het mooi oogt in een massieve eiken kader ?
massieve panelen kunnen ook
die moeten in de kader kunnen bewegen
laat in de groef voldoende ruimte om uit te kunnen zetten
in de andere richting: laat de panelen voldoende diep in de groef vallen, zodat de zijkanten daarvan bij krimpen niet zichtbaar worden
hoe dunner de panelen tov de sectie van de kader, hoe minder ze de kader zullen vervormen
Dank je voor de samenvatting.
dat is het precies. Ook de tip van het vrij werken is een goede waar ik niet voldoende bij stil had gestaan.
voorlopig door de reisbeperkingen tijd genoeg om de zaken te bedenken en bij te stellen.
mee komt sowieso geen Bossing aan. Dus fineer is goed mogelijk.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.182
1.969
Klein-Brabant, Vlaanderen
aanvulling ivm ' laat in de groef voldoende ruimte om uit te kunnen zetten '
ik doel enkel op de breedte + de lengte van het paneel
de dikte zal weinig uitzetten of krimpen
die mag je krap maken
werk de al dan niet massieve panelen met een niet-dekkende bovenlaag af
dus bv olie
vernis en lak vormen een harde laag die zowel aan het paneel als het kader kleeft
bij krimpen van het paneel barst dat of zal je aan de binnenkant van het kader opstaande randen zien
vernis en lak kan je wel gebruiken, maar enkel vooraleer je de panelen in het kader zet

ivm de harmonie zou ik zelf voor massieve panelen uit hetzelfde hout als het kader gaan
bv 8 mm dik
weet niet of je dat met je jet vvd geflikt krijgt
desnoods maak ik die voor jou
ik heb jou hier al met jouw caravannetje voorbij zien tsjokken 🤣
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.