Keuken tafelblad

kibling

Actieve deelnemer
12 jul 2021
50
10
Zandhoven
Ik ga proberen als amateur houtbewerker een tafelblad te maken om als afdekking op een granieten 8 kantige tafel te leggen. De bedoeling is dat ik vuren houten planken van ongeveer B 12 mm x H 15 mm x L 1000 mm eerst op elkaar ga lijmen per twee om een dikkere plank te krijgen en deze dan daarna op de vlak en van dikte bank gelijk te maken.
Daarna zou ik ze tegen elkaar lijmen met hulp van lamellen of deuvels in verband vanwege de te korte planken om de hele tafel breedte in één keer te doen ( lijkt me ook mooier ), nu heb ik een paar vragen, kan ik ze per twee aan elkaar lijmen zonder eerst te vlakken, en daar het vuren hout is wil ik het het liefst behandelen tegen vocht en vlekken, kan dit met bv gekookte lijnzaadolie of moet ik er een harde transparante laag opleggen? Gaat wel een dingetje worden denk ik want moet ze ook in 8 kant krijgen en één hoek uitzagen om aan te sluiten aan een kok eiland, totale breedte van de tafel is 145 cm, en er komt nadien een rand aan die over de graniet moet heen komen voor het een beetje mooi te laten worden, ik kijk uit naar de gouden raad van nonkel houtmaat!!;)
Op de foto de desbetreffende tafel. Mijn wederhelft vind al lang dat het graniet te koud is om gezellig aan te zitten en dus wil ik haar verrassen met er een houten blad op te maken.
 

Bijlagen

  • tafel.jpg
    tafel.jpg
    142,6 KB · Weergaven: 32
  • Leuk
Waarderingen: Sebasel

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.048
2.580
Latjes naar 4mm schaven en direct op het graniet plakken. Vuren is niet echt een goede keuze, ik zou dan eerder voor grenen of eiken gaan. Je vuren plankjes zijn vermoedelijk 120mm breed en niet 12mm. Als je een soort deksel wil maken zou ik die ook niet te dik maken. Dan krijg je een hele dikke rand. Je hoeft je nu niet druk te maken over doorbuiging, want de stijfheid komt al uit het graniet.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
358
121
Ik snap het idee dat graniet te koud kan zijn, zeker in de winter is dat een nadeel. Om er maar gelijk stevig in te vliegen: klinkt alsof je moeilijker dan nodig is wilt doen. Paar opmerkingen:
De bedoeling is dat ik vuren houten planken van ongeveer B 12 mm x H 15 mm x L 1000 mm eerst op elkaar ga lijmen per twee om een dikkere plank te krijgen
Ga je lijmen voor 2*12=24 mm dikte, of 2*15=30 mm dikte? Hoe dan ook zal dat het blad minimaal 20 mm verhogen. Test eerst of die hoogte nog prettig is.
Het huidige blad lijkt 25-30 mm of meer te zijn. Met 20 mm. hout erop en dan een sierlijst, wordt het blad optisch >50 mm dik. Dat lijkt me voor zo'n kleine tafel erg lomp ogen.

Verder is vuren niet de ideale houtsoort hiervoor. Vuren uit de bouwmarkt is erg zacht, en vaak niet droog genoeg om direct te verwerken voor meubels. Beste is om dat eerst een tijd binnen te leggen.
Esthetisch is het ook geen mooi hout vind ik. In combinatie met het dikke blad en rand en de noodzaak om smalle latjes in verband te lijmen wordt het denk ik erg onrustig.
De hele werkwijze van lijmen en vlakken is ook erg bewerkelijk.

Alternatieven:
* Plaat van 12 of 18 mm multiplex gebruiken en fineren.
* Kant-en-klaar meubelpaneel van 18-20 mm eiken of grenen kopen en op maat maken.
* Granieten blad eraf halen en vervangen door een blad van één de vorige opties. Eventueel iets dikker maken danwel een rand gebruiken voor een stijver blad.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

kibling

Actieve deelnemer
12 jul 2021
50
10
Zandhoven
Latjes naar 4mm schaven en direct op het graniet plakken. Vuren is niet echt een goede keuze, ik zou dan eerder voor grenen of eiken gaan. Je vuren plankjes zijn vermoedelijk 120mm breed en niet 12mm. Als je een soort deksel wil maken zou ik die ook niet te dik maken. Dan krijg je een hele dikke rand. Je hoeft je nu niet druk te maken over doorbuiging, want de stijfheid komt al uit het graniet.
Inderdaad zijn deze 120 mm breed natuurlijk, gelijk er op lijmen zou kunnen maar lijkt mij ook niet zo eenvoudig om mooi gelijk en foutloos te doen, en wil eigenlijk de granieten tafel wel houden zoals ze is.
 

kibling

Actieve deelnemer
12 jul 2021
50
10
Zandhoven
Ik snap het idee dat graniet te koud kan zijn, zeker in de winter is dat een nadeel. Om er maar gelijk stevig in te vliegen: klinkt alsof je moeilijker dan nodig is wilt doen. Paar opmerkingen:

Ga je lijmen voor 2*12=24 mm dikte, of 2*15=30 mm dikte? Hoe dan ook zal dat het blad minimaal 20 mm verhogen. Test eerst of die hoogte nog prettig is.
Het huidige blad lijkt 25-30 mm of meer te zijn. Met 20 mm. hout erop en dan een sierlijst, wordt het blad optisch >50 mm dik. Dat lijkt me voor zo'n kleine tafel erg lomp ogen.

Verder is vuren niet de ideale houtsoort hiervoor. Vuren uit de bouwmarkt is erg zacht, en vaak niet droog genoeg om direct te verwerken voor meubels. Beste is om dat eerst een tijd binnen te leggen.
Esthetisch is het ook geen mooi hout vind ik. In combinatie met het dikke blad en rand en de noodzaak om smalle latjes in verband te lijmen wordt het denk ik erg onrustig.
De hele werkwijze van lijmen en vlakken is ook erg bewerkelijk.

Alternatieven:
* Plaat van 12 of 18 mm multiplex gebruiken en fineren.
* Kant-en-klaar meubelpaneel van 18-20 mm eiken of grenen kopen en op maat maken.
* Granieten blad eraf halen en vervangen door een blad van één de vorige opties. Eventueel iets dikker maken danwel een rand gebruiken voor een stijver blad.
De bedoeling om de latjes aan elkaar te lijmen is eigenlijk om naar een werkbare dikte te komen om ze netjes in de vvb gelijk te maken, mijn vvb is een oude inca en kan max tot 1,5 cm vandikte gaan. Het hout zelf ligt al zeker 2 jaar droog en is gerecupereerd van schetten, dat zijn zeer dunne paletten die als ondersteuning van bepaalde verpakkingen dienen, je kan er dus niet met een vorktruc onder bv.
Omdat ik deze veel heb liggen wou ik deze gebruiken, ook om de prijs een beetje aangenaam te houden:cool:vandaar en soms is hout netjes geschuurd en behandeld wel van uitzicht meer waard dan ruw. En ik heb tijd, zelfs meer tijd dan geld!!:D
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.446
394
Dordrecht
De bedoeling om de latjes aan elkaar te lijmen is eigenlijk om naar een werkbare dikte te komen om ze netjes in de vvb gelijk te maken, mijn vvb is een oude inca en kan max tot 1,5 cm vandikte gaan. Het hout zelf ligt al zeker 2 jaar droog en is gerecupereerd van schetten, dat zijn zeer dunne paletten die als ondersteuning van bepaalde verpakkingen dienen, je kan er dus niet met een vorktruc onder bv.
Omdat ik deze veel heb liggen wou ik deze gebruiken, ook om de prijs een beetje aangenaam te houden:cool:vandaar en soms is hout netjes geschuurd en behandeld wel van uitzicht meer waard dan ruw. En ik heb tijd, zelfs meer tijd dan geld!!:D
Het hout is niet geschikt, veel te zacht.
Idd een onderplaat, bijv. Spaanplaat kopen en daar geschikt hout/parket oid op lijmen. Dat zal best op MP te vinden zijn van iemand die wat over heeft van een vloer en hoeft dus niet veel te kosten.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
525
124
Smaak is natuurlijk persoonlijk, maar mij lijkt het er niet mooier op worden.
Zo te zien is het tafelblad van hetzelfde materiaal als je werkbladen, je krijgt dan wel veel materialen en kleuren door elkaar.
Maar zoals gezegd smaak is persoonlijk.

Wat je zou kunnen doen is een pak van de goedkoopste laminaat vuren (of wat er op lijkt) kopen en dat er eens in vorm op leggen, heb je in ieder geval een beeld voordat je er een hoop tijd in gaat steken.
zou je het dan toch willen dan zou ik het granieten blad weghalen zoals hierboven al gezegd, wanneer je bladhoogte een paar centimeter hoger wordt zit je ook heel anders en worden je stoelen misschien te laag.
 

kibling

Actieve deelnemer
12 jul 2021
50
10
Zandhoven
Het hout is niet geschikt, veel te zacht.
Idd een onderplaat, bijv. Spaanplaat kopen en daar geschikt hout/parket oid op lijmen. Dat zal best op MP te vinden zijn van iemand die wat over heeft van een vloer en hoeft dus niet veel te kosten.
Ok, hout leent er zich niet voor, moet ik even verder kijken hoe of wat te doen. Bedankt voor de info!
 
  • Leuk
Waarderingen: Emilio

kibling

Actieve deelnemer
12 jul 2021
50
10
Zandhoven
Smaak is natuurlijk persoonlijk, maar mij lijkt het er niet mooier op worden.
Zo te zien is het tafelblad van hetzelfde materiaal als je werkbladen, je krijgt dan wel veel materialen en kleuren door elkaar.
Maar zoals gezegd smaak is persoonlijk.

Wat je zou kunnen doen is een pak van de goedkoopste laminaat vuren (of wat er op lijkt) kopen en dat er eens in vorm op leggen, heb je in ieder geval een beeld voordat je er een hoop tijd in gaat steken.
zou je het dan toch willen dan zou ik het granieten blad weghalen zoals hierboven al gezegd, wanneer je bladhoogte een paar centimeter hoger wordt zit je ook heel anders en worden je stoelen misschien te laag.
De volledige keuken is inderdaad in de zelfde graniet afgewerkt, als werkblad voldoet dit uitstekend maar als tafel optisch ok maar te koud om aan te zitten, de rest van het huis is een massief houtskelet bouw en dus matcht de keuze van een natuur houten blad wel. Maar voor we er uren gaan insteken toch eerst even kijken naar alternatieven!! Iedereen bedankt voor de input!!
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.446
394
Dordrecht
Ok, hout leent er zich niet voor, moet ik even verder kijken hoe of wat te doen. Bedankt voor de info!
Met een beetje geluk vind je iets van eiken tapistroken op MP, die zijn makkelijk te verwerken en redelijk betaalbaar.
Zoiets bijv (geen belang noch kennis van de verkoper):
 

kibling

Actieve deelnemer
12 jul 2021
50
10
Zandhoven
Met een beetje geluk vind je iets van eiken tapistroken op MP, die zijn makkelijk te verwerken en redelijk betaalbaar.
Zoiets bijv (geen belang noch kennis van de verkoper):
Bedankt, ga eens uitkijken naar zoiets dat kan dienen en hoe dit juist aan te pakken dan!(y)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.