Keuken plaatsen / voorbereiden /...

CouliezSteven

Actieve deelnemer
15 okt 2020
50
5
Hi,

Ik ben toe aan de uitvoering & plaatsing van mijn eerste keuken :).

Heb al redelijk wat kasten, meubels gemaakt & geplaatst dus komt zeker goed.
Enigste dat ik me afvroeg of sommige ook op dit item stoten.
Er moet stroom langs de achterwand naar binnenkomen maar de kasten staan allemaal netjes
tegen de muur of toch bijna.
Ik zit te denken om onder & boven een multiplex lat op de ruggen te monteren om zo een makkelijke
spatie te hebben voor wegwerken van stroom, ...

Nog iemand die dit zo doet of andere tips hiervoor?

Thx
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
Ik heb de kasten gekocht. Compleet met laden. Prijs was ongeveer gelijk aan het losse materiaal. Dat was mijn keuze. Bij deze kasten kon je de stijlen tegen de muurplaatsen en dan zit er ruimte tussen de muur en de achter wand. Dus zoals hier boven gezegd infrezen of via de plint.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Stroompunten zitten of in de spoelkast, of boven de kasten, of onder de kasten. Leidingen gaan in de muur.
 

CouliezSteven

Actieve deelnemer
15 okt 2020
50
5
Het gaat dus over een bestaande situatie waar de stopcontacten niet op de juiste posities zitten.

Aanpassen in de muur zou lukken maar is vrij drastisch.
Daarom dat het mij eenvoudig leek om de kasten een 12mm van de muur te laten.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Ik heb nog nooit een keuken geplaatst waar de stroom en het leidingwerk op de goede plaats zaten. Daarom krijg je een installatietekening. Dan kan je dat in orde maken voordat de nieuwe keuken geplaatst wordt. Vroeger had je bij de keukens 5 cm ruimte achter de achterwanden van de kastjes, maar bij bijvoorbeeld ikea niet. Dus dan moet alles in de muur. Bij nieuwbouw beton bunkers is het vaak makkelijker om een voorzetwand te plaatsen en daar het leidingwerk in te verslepen.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
818
Omgeving Leiden
In een standaardkeuken zijn kastjes ,werkbladen, zijpanelen van kasten allemaal gebaseerd op een diepte van 60 cm.
Als je een lat acht een onderkasten maakt dan komt die kast naar voren en zal bijvoorbeeld een standaardblad niet meer passen.

Het beste is om de elektriciteit te verleggen.
 

CouliezSteven

Actieve deelnemer
15 okt 2020
50
5
Het keukenontwerp is dus na de elektriciteit gebeurd.

Het gaat hier dus ook niet over standaardkastjes & werkbladen.
Alles is op maat dus kan allemaal naar wens aangepast worden.

Als je bv een inbouwpotje wil steken in je achterwand (bij mij allemaal ruggen van 18mm)
is het ook wel handiger als er wat spatie is.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.772
741
Enschede, Twente
Het keukenontwerp is dus na de elektriciteit gebeurd.

Het gaat hier dus ook niet over standaardkastjes & werkbladen.
Alles is op maat dus kan allemaal naar wens aangepast worden.

Als je bv een inbouwpotje wil steken in je achterwand (bij mij allemaal ruggen van 18mm)
is het ook wel handiger als er wat spatie is.
Als het maatwerk is, kun je doen wat je wilt. Mijn keukenblok is 70 cm diep, juist om ruimte te hebben voor leidingen erachter, over de muur. Heb er zelfs een feature van gemaakt door een verhoging op die 10 cm te maken (een omgekeerde koof dus).
De laden zijn dus wel weer afgestemd op 60 cm omdat daarvoor meer materiaal te koop is, zoals bijv. readymade laden van Blum/Hettich.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
818
Omgeving Leiden
12 mm afstand lijkt mij wat weinig. Ik denk dat een haakse stekker in een inbouw wandcontactdoos verder dan dat uitsteekt. En kabels/ leidingen kunnen elkaar niet kruisen achter de kast. Een kabel is al snel 8mm in doorsnede zodat twee kabels over elkaar al 16 mm nodig hebben.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Er mogen geen stekkers achter de wand zitten, dus dat is geen probleem. Je kan wel gewoon een wak in je achterwand zagen om de elektra bereikbaar te houden. Maar weer niet achter elektrische apparaten.
 

Miko

Actieve deelnemer
21 dec 2022
139
32
Utrecht
Als alles nog aangepast kan worden; in hoeverre staat de keuken al? Het is normaal bar weinig werk om een sleuf te frezen en elektra te verleggen.
Met die 12mm ga je niet ver komen. Pijp is minstens 16mm of wil je ymvk gebruiken en op de muur monteren en hoe sluit je die dan aan op een bestaand contactpunt?
Ik zou, zeker als het maatwerk is, echt gaan frezen. Je wilt het dan toch echt af hebben lijkt me😉
 

CouliezSteven

Actieve deelnemer
15 okt 2020
50
5
12mm zou inderdaad wat weinig zijn...

Ik ga het even laten bezinken en neem alle tips & tricks mee!

Ben inderdaad van belgië :) .
 

jorisvh

Post veel
ik gebruik altijd ruggen van 8mm in een groef in de zijdes. bodem en bovenregel er koud tegen.
die groef zit op ofwel 10mm ofwel op 50mm van de achterzijde.
met zijdes van 580mm diep (totale kast incl front 600mm diep) kan je dan standaard lades op geleiders van ofwel 550mm ofwel 500mm kwijt.

in kasten met toestellen komt de groef op 50mm, sowieso nodig om een ventilatieschacht voor ovens, koelkasten te hebben.
als ik ergens problemen verwacht bvb met stopcontacten die op de verkeerde plek zitten, ook daar rug op 50mm.

als het allemaal maatwerk is en je ruggen 18mm worden zou ik de bestaande stopcontacten weghalen, met XVB verlengen en er een blindplaat op zetten.
dan ruggen voldoende naar voor (30mm?) om er een hollewand potje in kwijt te kunnen waarin je dan een stopcontact steekt in de juiste kast.
kabels kunnen van kast naar kast onder de kasten door. als het een gemetste sokkel is, hapje uit de zijdes nemen achter de rug.
 

CouliezSteven

Actieve deelnemer
15 okt 2020
50
5
Inspringende ruggen is veel meer werk dan enkele latten op je rug schroeven.
Je verliest ook kastruimte.
Als je aansluiting ook net naast je korpus positie zit heb je nog altijd problemen.

De situaties zijn natuurlijk verschillend en zal de ingreep bepalend maken.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
547
130
Wanneer alles nog is aan ge passen, kun je de kasten niet bijv. 10 cm. naar voren zetten. Dan kun je een breder blad plaatsen. Dit geeft je veel meer werkruimte.
Leidingen en buizen kun je dan eenvoudig tegen de muur verleggen.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
Ik heb zelf de plint vrij hoog gemaakt, en op die hoogte tegen de muur de opbouwstopcontacten geplaatst. Ervoor heb je dan de plint met ventilatierooster, die ik met wiggen heb vastgezet. Even trekken aan een wig, plint opzij en je kunt de stekker eruit trekken. En in kasten waar geen apparatuur geplaatst hoeft te worden zijn plintlades gemaakt, om de ruimte optimaal te benutten.
 
  • Leuk
Waarderingen: AvdLinden

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Als het maatwerk is, kun je doen wat je wilt. Mijn keukenblok is 70 cm diep, juist om ruimte te hebben voor leidingen erachter, over de muur. Heb er zelfs een feature van gemaakt door een verhoging op die 10 cm te maken (een omgekeerde koof dus).
De laden zijn dus wel weer afgestemd op 60 cm omdat daarvoor meer materiaal te koop is, zoals bijv. readymade laden van Blum/Hettich.
Das leuk. Dat plan had ik ook al eens bedacht. Niet uitgevoerd overigens.
Ik monteer altijd alles achter de plint. Kun je later ook makkelijk bij.
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Ach, die zachte muren hier in Nederland, die gleuven zitten er toch zo in, het is gewoon een feestje die gleuven maken.
Ik heb een aantal keren gleuven in Tsjechië moeten maken, in dat communistische beton, dan piep je anders.

Even uittekenen op de muur, bij Boels voor een halve dag een sleuven slijper huren met een bouwstofzuiger, rangdang die sleuven er in, zooi weer terug naar Boels. Stelt geen drol voor, de meeste tijd ga je kwijt zijn aan het heen en weer rijden naar Boels.
Al dat ander is toch alleen maar gemier met balkjes, latjes en weet ik veel wat nog meer.

Achterwand van het kastje strak tegen de muur, kan je de wandcontact doos mooi strak plaatsen, 20 jaar geile ooooooooo garantie verzekert.

Als je ook nog eens een rulletje kit aan de bovenzijden achterkant van de achterplaat spuit, dan sluit je nog enigszins de ruimte onder je keuken blok af voor spinnetjes enzo die daar gaan leven, ben je helemaal klaar.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.