Keuken massief hout

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.611
Voor mij is dit een ikea keuken maken met duurder materiaal. Bij een massief houten keuken denk ik aan traditioneel houtbewerken. Zwaluwstaartverbindingen, paneeldeuren, wanden van houten pen en gat frames met glijlatten voor de laden.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Qua houtberwerkingstechnieken eens, maar glijlatten? Liever niet. Met veel belasting toch echt liever moderne ladetechniek onder de traditionele lades.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.611
Ik heb alleen de frontjes gemaakt. De laden gewoon complete zijwanden met lagering gekocht. Alleen wel zelf bodems en achterkanten er in gezet. Anders kwam ik niet met een mooie gelijke verdeling uit. Ik had dat hout met gebreken uit het zicht gebruikt. Je komt dat ook steeds vaker bij vloerdelen tegen. Van die dichtgesmeerde noesten en scheuren. Op de prijs van zo'n keuken maken die paar extra houtjes niet het verschil.
 
  • Leuk
Waarderingen: Emilio

jorisvh

Post veel
Is wat we op de foto zien de basis waar nog fronten op komen?

Of blijft het zo, m.a.w. een keuken met inliggende lades met zichtbare vingerlassen?
Die massieve lades, dat gaat kwa ‘werken’ nogal meevallen.
Of wil je de korpussen (bodem, zijdes waar de geleiders in komen, …) ook in massief hout maken? Dat zou ik sowieso afraden. Als je hout wil zien binnenin je kasten, neem dan multiplex en zet op de zichtbare zaagkanten een massieve kantlat.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.770
739
Enschede, Twente
Ik zou die laden niet eens zelf willen maken*, als je ziet dat je ze kant en klaar kunt kopen (en op maat):





Er zijn er vast nog wel meer.
*] Ik heb zelf een jaar of 15 geleden kant-en-klare gebruikt in een vrij traditionele Piet Zwart-achtige keuken. Scheelt een hoop gedoe en ergernis…
 

Guus2

Actieve deelnemer
23 apr 2021
75
26
Velp
Sorry, misschien ook een beetje off-topic.

Wat voor materiaal raden jullie aan voor (schilderbare) keukenfrontjes? Ik neig naar MDF, goed gronden en aflakken, maar ik geen ervaring met de verschillende soorten MDF nog met de mate waarin het zich dit houdt op de lange termijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.