Keuken massief hout

Utrecht

Nieuw lid
1 aug 2019
2
1
Hoi,
Voor ons huis zijn wij een nieuwe keuken nodig.
Zelf heb ik geen traditionele meubelmaker achtergrond, maar ben redelijk handig en heb werkplaats (o.a. zaagtafel, cnc + boven frees).

Nu is de verleiding er om zelf onze keuken te bouwen, bij voorkeur van massief hout. Zelf heb ik vooral ervaring met plaat materiaal.
Graag zou ik iets zoals onderstaande afbeelding willen maken. Omdat ik geen ervaring heb met keukens heb ik wat vragen:

1. Welke tools zouden jullie gebruiken voor een vingerlas?
2. Is de houtsoort op de afbeelding eiken? Of een andere soort? Ik heb geen vandiktebank, zou dus bij plankencentrale o.i.d. kant en klare planken moeten kopen.
3. Iemand advies voor lade geleiders? Voorkeur voor geleiders die onder de lade zitten, zodat je ze niet ziet bij het uitschuiven.
4. Is het aan te raden zelf keuken te maken, gaat massief hout strak werken bijvoorbeeld? Het gaat om 3 lade blokken, inbouw oven element en vaatwasser front.
5. Wellicht goede youtube maak video die aansluit bij dit type keuken?

Alvast Bedankt!
 

Bijlagen

  • keuken.jpg
    keuken.jpg
    134,3 KB · Weergaven: 168
  • Leuk
Waarderingen: JonasLa

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Voor een paar lades zou ik de vingers op de zaagtafel maken. Als je ladengeleiders weg wil werken, heb je eigenlijk frontjes nodig. De keuken op je plaatje lijkt niet af te zijn. Je wil niet van die grote kieren. Je kan ook standaard laden met geleiders kopen en er alleen zulke frontjes op maken.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Afgezien van het feit dat ik die vingerlassen daar erg lelijk vind... Je kunt dat in principe gewoon met een zaagtafel doen. Freestafel is 'handiger', net als een Woodrat, maar zaagtafel volstaat. Je moet alleen een jig/routine opzetten om dit met voldoende herhaalnauwkeurigheid te doen, en bij voorkeur steeds de twee zijkanten die in elkaar moeten tegelijk behandelen...
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Even googlen op "box joint jig" en je komt vanzelf een heleboel tegen wat je met zowel de zaagtafel als de frees kan maken.

W.b. geleiders, zie bijvoorbeeld:

Je haalt overigens met massief hout wel het nodige op je hals qua houtwerking. Ik zou er persoonlijk niet aan beginnen als je er geen ervaring mee hebt maar ieder moet het voor zich weten. Dit is ook wel een beetje afhankelijk van het design wat je mooi vind qua deurtjes, daar zit denk ik de grootste uitdaging.

Je hebt wat minder last van houtwerking als je "rail and stile" paneeldeurtjes maakt met een gefineerd paneel erin maar dat is niet zo "strak"
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.150
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
welkom als nieuw lid

1. Welke tools zouden jullie gebruiken voor een vingerlas?
=> over naar de collega's
2. Is de houtsoort op de afbeelding eiken? Of een andere soort? Ik heb geen vandiktebank, zou dus bij plankencentrale o.i.d. kant en klare planken moeten kopen.
=> 2 vragen in mekaar
omwille van de gelijkmatige korte streepjes, zie ik het zeker niet als eik
ik draai de vraag om: welke tekening zie je het liefst + is dat hout voldoende stabiel ?
de kleur kan je nog altijd aanpassen, maar als hoe donkerder je het hout maakt, hoe meer die naar de achtergrond verdwijnt
geen vvd ? koop er dan een, en verkoop ze nadien, indien dit een eenmalig projekt is
voor 1.000 euro heb je reeds wat, en die is verwaarloosbaar ivm de kostprijs van de materialen van de keuken
verkoop je die aan 500 euro, dan doet de koper een koopje, en heb je alle gezeur ivm maatwerk vermeden
3. Iemand advies voor lade geleiders? Voorkeur voor geleiders die onder de lade zitten, zodat je ze niet ziet bij het uitschuiven
=> over naar de collega's
4. Is het aan te raden zelf keuken te maken, gaat massief hout strak werken bijvoorbeeld? Het gaat om 3 lade blokken, inbouw oven element en vaatwasser front.
=> een vingerlas beperkt het werken
voor het front kan je aan de binnenkant een stuk mpx plaatsen, en dat tegen het front schroeven
5. Wellicht goede youtube maak video die aansluit bij dit type keuken?
=> goeie vraag 🤣
wordt superschrijnwerker in amper 30 minuten, waar wij er jaren over doen om dank zij slechte ervaringen een stevige goeie kennis op te bouwen
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
Orienteer je eens bij Duitse massief hout keuken bouwers, hoe ze het doen. Dat gebeurt daar nog veel. Of alleen frontjes of de hele keuken. Er waren er zelfs die de gehele keuken met verhuisgarantie leverden. Dus de keuken demonteerden en in je niuwe huis weer opbouwden en waar nodig aanpsten. Iets wat je met spaanplaat niet zo snel doet. Kan de links helaas niet meer terug vinden.
 
  • Leuk
Waarderingen: HoutWouter

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
In nederland is het meenemen van de keuken niet erg veel voorkomend. huizen worden gewoonlijk verkocht met een keuken. Alleen bij nieuwbouw zie je oplevering zonder keuken.
 

Peter87

Nieuw lid
20 feb 2020
19
5
De verbinding op de foto's lijken mij eerder zwaluwstaart verbinding.
Dus vanaf de zijkant op de fronten geschoven zodat je de fronten er nooit af kunt trekken.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
In nederland is het meenemen van de keuken niet erg veel voorkomend. huizen worden gewoonlijk verkocht met een keuken. Alleen bij nieuwbouw zie je oplevering zonder keuken.
Klopt. Het gaat me niet om het mee nemen "an sich" maar om het feit dat je daar voor wel moet construeren wat in massief beter gaat dan in 'plaat'.

Een voorbeeld was dat ze de deurtjes uit elkaar haalden en breder of smaller konden maken. Weet even niet hoe je dat noemt, de deurtjes zijn dan een raamwerk met 'latten' gevuld. Hoe de corpussen in elkaar zaten weet ik niet meer. Niets zat muurvast in elkaar gelijmd.

Op zich paste het concept geheel in de duurzaamheidsgedachte.
 

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
301
119
Zuid Holland
De verbinding op de foto's lijken mij eerder zwaluwstaart verbinding.
Dus vanaf de zijkant op de fronten geschoven zodat je de fronten er nooit af kunt trekken.
Zijn heel kleine 'blokjes' en gezien beide planken even grote 'blokjes' hebben lijkt het me een vingerlas. Maar het zou kunnen. ik ben beginner, dus corrigeer me aub :)
 

Steeneik

Nieuw lid
27 dec 2016
17
1
Je kunt de zijkant van de lades niet zien dus weet je niet of het tand of zwaluwstaart is. Zwaluwstaart heeft, zoals al wordt gemeld wel de voorkeur ivm de sterkte.
 

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
121
32
Delft
Ik denk dat het een vingerlas if tandverbinding of 'box joint' is, zwaluwstaart heeft vaak geen gelijke breedtes.
Een vingerlas is, mits goed gelijmd, sterker dan een zwaluwstaart. Slecht gelijmd is de zwaluwstaart natuurlijk sterker.

De meeste youtube 'box joint jigs' werken met een pennetje en dan overzetten, die zijn in mijn optiek alleen leuk voor de youtube. Inherent aan de werking wordt iedere fout meegenomen in de volgende vinger. Voor youtube influencers maakt dat niet uit, voor iemand die een keuken wil maken wel.
Ik zelf heb ook wel eens vingerlassen gemaakt met een schuifmaat en mal naast de langsgeleider, maar dat was echt alleen geschikt voor een enkele verbinding en leuk voor de hobby. Als ik zoiets zou ondernemen, en helemaal met toegang tot cnc zou ik voor de box joint jig van Matthias Wandel gaan. Die gaat snel, je kan meerdere planken tegelijk doen, en een fout versterkt zichzelf niet.
 

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
121
32
Delft
Ik beweer ook niet dat het niet kan werken, maar
-het gaat langzaam want je moet iedere keer optillen tussen iedere stap, en je kan er maar 1 plank tegelijk mee doen
- je moet goed opletten, want als je om wat voor reden dan ook iets fout doet, dan zet die fout door in de volgende pennen

Ik zie dat dan ook niet als een realistische optie om meer dan een of twee lades mee te doen. En bij de meeste youtube filmpjes wordt een mal met pennetje ook alleen gebruikt voor een teststukje, en niet in een echt project. Zeker voor iemand met een cnc machine voor de tandwielen lijkt me die matthias wandel box joint jig redelijk snel gemaakt, en die wordt door matthias al heel wat jaartjes in heel wat projecten gebruikt.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Het gaat niet heel snel, hoewel ik de zaagbladen stapel, maar het kost niets. Voor een eenmalig project dus een prima oplossing. Waarom zou je maar een plankje te gelijk doen? Ik kan er bij mij 6 van 16 dik kwijt. Ik heb er een gemaakt waar ik de tussenafstanden met blokjes bepaal. Voordeel is dat je de tanden dan mooi kan verdelen. Ik wordt gek als het niet symetrisch verdeeld is. En geen dunnere tand aan het eind.
 

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
121
32
Delft
Met het risico om de thread te kapen ben ik toch wel benieuwd naar je techniek met tussenafstanden en blokjes. Dat klinkt alsof het toch wat anders is dan de 'standaard youtube' box joint jig als deze:
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Kijk eens op de woodfather mario. Die van mij heb ik van iemand anders op you tube gecopieerd, maar het zelfde systeem.
 

HoutWouter

Actieve deelnemer
4 okt 2020
116
52
Utrecht
Fantastische uitdaging lijkt me. Deze video is echt top. En je kan de ondertiteling aanzetten indien gewenst.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Bij gebrek aan vlak-vandikte bank kun je ook je bovenfrees of je cnc gebruiken om te vlakken. Wel wat bewerkelijker.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.