Ketting van kettingfrees inkorten

hoalt

Actieve deelnemer
6 jan 2015
36
5
Ik heb een kettingfrees en een ketting welke wat te lang is. Er moeten 8 schakels tussenuit om op het zwaard te pass3n. Ik heb de ketting 2e hands gekocht. Bij een fietsketting kun je eenvoudig met een kettingpons het pennetje waarmee de schakels aan elkaar zitten verwijderen. Bij mijn freesketting kan dat niet. Ik heb het gevoel dat de pennetjes wat afgeplat zijn. Heeft iemand een oplossing?

Bij voorbaat dank
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.769
984
Omgeving Eindhoven
Anders een bedrijf dat handelt in tuin- en parkmachines. Kettingen voor een kettingzaag zijn (nagenoeg) hetzelfde en kunnen door dat soort bedrijven ook op maat worden gemaakt.
 

hoalt

Actieve deelnemer
6 jan 2015
36
5
Dank je voor deze tip.
Het laten uitvoeren of maken door een bedrijf is een oplossing die voor vele zaken in dit forum een oplossing is. Het is echter toch veel mooier als je zelf een probleem kunt oplossen?
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.769
984
Omgeving Eindhoven
Het probleem bij dat soort kettingen is dat je er speciaal gereedschap voor nodig hebt (waardoor het wel zelf kan, maar de uitgave waarschijnlijk groter is als een stapel nieuwe kettingen als je het apparaat niet dagelijks bedrijfsmatig gebruikt).

Iets van beveiliging; als je fietsketting breekt doordat het pennetje eruit valt, kan je verder lopen, niet zo’n groot probleem (tenzij je Vignegaard bent en je de Tour rijdt). Maar als er een schakel loskomt bij de ketting van een sneldraaiende kettingzaag of -frees, heeft dat natuurlijk hele andere gevolgen…
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
946
323
Prov. Groningen
@hoalt, ik zou wel degelijk willen uitvinden hoe ik het zelf op de juiste wijze kan doen.
Tot die tijd echter op veilig spelen en naar een zaak gaan waar ze weten hoe het hoort.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.226
2.644
Ketting inkorten stelt verder niet zo veel voor. Gestuikte deel van de pen wegslijpen. Pennen er uit slaan, Opnieuw monteren op de gewenste lengte, nieuwe pennen monteren en opklinken.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
946
323
Prov. Groningen
Dat opklinken is nog wel even een dingetje. Ik ken mensen die het uit de losse pols doen, maar ik ken er niet veel. Ik kan het niet goed genoeg, maar er bestaan mooie klinkapparaatjes die het perfect doen. Zie b.v. op Zaagkettingdirect.nl (Niet mijn bedrijf, ook niet van mijn oom of broer...of zo... :))
Kettingbreker en klinkapparaat in één.
 

hoalt

Actieve deelnemer
6 jan 2015
36
5
Dat opklinken is nog wel even een dingetje. Ik ken mensen die het uit de losse pols doen, maar ik ken er niet veel. Ik kan het niet goed genoeg, maar er bestaan mooie klinkapparaatjes die het perfect doen. Zie b.v. op Zaagkettingdirect.nl (Niet mijn bedrijf, ook niet van mijn oom of broer...of zo... :))
Kettingbreker en klinkapparaat in één.
Dank je voor je link. Hier kan ik iets mee. Ik ga eens zoeken naar zo'n apparaatje
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.