Kerstboom XL

bert007

Actieve deelnemer
17 okt 2020
215
103
Bilzen
Dat is een flinke boom! Onvolmaaktheden mogen. Ik gebruik stukken brandhout waar ik het zonde van vind om in de kachel te stoppen. Hoe had je opgespannen ?
De voet in de opspanplaat, de top met de losse kop: zo lang mogelijk laten staan en daarna de bril gebruikt.
Ik zet straks nog een andere foto erop, in het koude kunstlicht komt hij niet tot zijn recht.
50 cm hoog

• Leuk
Waarderingen: mathieu

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.179
728
‘s-Hertogenbosch
Zoals gezegd het begon hier ook te kriebelen…. Het grootste stuk hier in de opslag… heel onefficiënt stuk van de zijkant van een stuk pruimen wat ik achter een muur uitgezaagd heb… lengte 43 centimeter en doorsnee 15 x 21 aan één kant die vrij rot was en aan de andere kant 12 x 28 … 90 graden verdraaid.
Dus eigenlijk niks groots van te maken…maar toch.. dit is het resultaat na een paar uur krullen maken 🫣

Groetjes JohnIMG_8478.jpeg

Bijlagen

• IMG_8477.jpeg
    IMG_8477.jpeg
    127 KB · Weergaven: 8

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.998
1.360
Riemst
Zoals gezegd het begon hier ook te kriebelen…. Het grootste stuk hier in de opslag… heel onefficiënt stuk van de zijkant van een stuk pruimen wat ik achter een muur uitgezaagd heb… lengte 43 centimeter en doorsnee 15 x 21 aan één kant die vrij rot was en aan de andere kant 12 x 28 … 90 graden verdraaid.
Dus eigenlijk niks groots van te maken…maar toch.. dit is het resultaat na een paar uur krullen maken 🫣

Groetjes JohnBekijk bijlage 162911
Helemaal geslaagd! Pruimen is erg mooi hout met spiegeltjes er in. Heel fijn blinkend af te werken zoals deze boom. Spijtig dat mooie stukken zeldzaam zijn. Vaak zijn de bomen getordeerd en rot vanbinnen. Maar geschikt voor zulke werkstukken. Top!

• Leuk
Waarderingen: John1969

bert007

Actieve deelnemer
17 okt 2020
215
103
Bilzen
Ik heb eerst om de 3 cm een inkeping gemaakt met de platte beitel (of schaafbeitel of schuine beitel, ik weet niet hoe deze hier genoemd wordt) en daarna met de platte beitel een lichte ronding gemaakt. Opnieuw even inkepen en de ronding wat groter maken. Dit enkele keren herhaald tot het gewenste resultaat.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.