Kersen wijnglas

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.846
901
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik krijg die vraag mbt het glas wel vaker. Ik heb hem niet gemaakt om uit te drinken, hij is zelfs van binnen afgewerkt met Danish Oil. Als je hem niet afwerkt van binnen zou je er volgens mij goed uit kunnen drinken. Wellicht voegt het kersenhout nog extra lekkere "noten" toe.
In scandinavische landen wordt nog uit houten pullen gedronken, 1 keer in de week schnaps erin en hij is weer schoon en ontsmet.

Err, beg to differ. Als je het hout NIET afwerkt kun je er geheid van op aan dat het als je er vocht in schenkt gaat werken, splijten en scheuren. Houten drinkvaten zo gedraaid MOET je afwerken. Minimaal helemaal impregneren met een drogende olie (en dan denk ik in dit geval NIET aan walnotenolie), maar beter nog afdichten met een goede lak of epoxyhars. Als dat eenmaal volledig is uitgehard is het voedselveilig.

In Scandinavische landen wordt inderdaad uit houten nappen gedronken (overigens vrijwel alleen nog maar om traditioneel te wezen, het zijn vrijwel nooit meer dagelijkse gebruiksvoorwerpen), met name de 'kuksa', de klassieke laplandnap van koffiemokgrootte. Echter, die worden a] uit een burl of 'wrat' gemaakt (meestal berk), b] in zout water gekookt, en c] ook daarna meestal nog afgewerkt ook. Een burl heeft als voordeel dat er geen 'structuur' in het hout zit, het is volstrekt warrig. Er lopen dus ook geen doorgaande vaten doorheen, waardoor het hout een stuk vochtdichter is, en het ook minder makkelijk werkt. Ook het in zout koken heeft invloed op de vochtdoorlatendheid. Hoe dat werkt weet ik zo eentweedrie niet, maar ik vermoed dat bepaalde houtstrukturen zich onder invloed van zout samentrekken (?).
 

Martin van der Wilt

Actieve deelnemer
6 mei 2013
185
29
Nijkerk
www.etsy.com
Bedankt voor je uitgebreide toelichting. Ik zal het "glas" dan toch maar uitsluitend voor de sier gebruiken:cool:.
Heb overigens op de Utrechtse landschapsdagen deze zomer op verzoek van de boswachter ter plekke een bierpul voor hem gedraaid uit een stuk perenhout waar hij trots als een pauw de rest van de dag bier uit dronk. Hoe het nu met de pul is weet ik niet.
 

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
prachtig werk.
is het mogelijk dat de steel (handvat?) op een paar plaatsen vrij dun en fragiel is?
 

Martin van der Wilt

Actieve deelnemer
6 mei 2013
185
29
Nijkerk
www.etsy.com
prachtig werk.
is het mogelijk dat de steel (handvat?) op een paar plaatsen vrij dun en fragiel is?
De steel is inderdaad dun, maar niet fragiel. Het "glas" is gemaakt van een kwartiers stuk kersen dat ook nog recht van draad was. Het is mogelijk om de steel nog dunner te draaien, maar zelf vind ik dat niet mooi meer.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.