Kersehouten bijzettafeltje afwerken

Werkbank11

Nieuw lid
22 mei 2021
15
11
Maashees
Beste forumleden,

Ik ben een kersenhouten bijzettafeltje aan het maken (hout van bij Rick - Masave) en vroeg me af welke afwerking het best de natuurlijke roodbruine kleur naar voor brengt?
Ik heb enkel terpentijnwas en gekookte lijnolie staan dus kan niet echt proefstukjes maken - laat staan dat ik lang kan wachten om te zien hoe het evolueerd.
Suggesties meer dan welkom.

Groet,

Rik Hendrikx

Actieve deelnemer
17 aug 2020
64
92
Ranst
Ik heb een aantal jaren geleden (tijdens de opleiding in A'pen) de obligatoire Steltman stoel (in de kinderversie) gemaakt uit kersenhout. Daarbij ook een tafel (bladmaat 800x500) verzonnen.
Afgewerkt met Osmo hardwax. Roodbruin zou ik het niet noemen, ik zie eerder een rozige tint- maar dat vind ik nu net het mooie aan kersenhout.Met osmo is de kleur van bleek naar een iets vollere tint gegaan.Doorheen de jaren zijn de meubeltjes nog iets donkerder geworden.
Wel opletten met water, indien druppels achterblijven, maakt dat vlekken.
1778425845561.png
Er staat dit jaar weer een stoel en tafel op til, ik heb dan wel nog teststukken liggen en ga Rubio monocoat er eens op los laten.

Werkbank11

Nieuw lid
22 mei 2021
15
11
Maashees
Hoi Rik,
Bijzonder mooi gemaakt! Ik heb Osmo hardwax staan maar hoopte dat één of andere olie het rode er meer zou uitbrengen.
Ik plaats wel een foto als ook de lade af is en dus het hele tafeltje.

Rik Hendrikx

Actieve deelnemer
17 aug 2020
64
92
Ranst
Van Rubio kan je wel testers bestellen, op hun website staan de verschillende kleuren. Ik dacht 3 euro per stuk. Als je nog wat resthout hebt, kan je dat mss eerst eens proberen

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.