Kennis gevraagd over lager en as

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Ik ben een dubbing brush tafel aan het maken. Wil je weten wat het is ?
Ik heb een aantal lagers 608 1xZ die ik er voor wil gebruiken. Wat voor soort as heb ik hiervoor nodig want deze moet wel passen. Ook moet ik er nog draad op snijden dus gehard hoeft deze niet te zijn. De maat luistert wel nauwkeurig. Is dit iets? 123-3D.nl - 3D-printers | kits | parts | filament
Aan de ene kant moet ik m8 snijden en aan de andere zijde moet een haak of oog komen dus m3 of m4. Of kan ik er gewoon M8 in lijmen?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Hoe wil je de as vast zetten in je lagers? Die as die je in je link geeft gaat er schuivend in. Daarom zitten er stelboutjes in die lagers om de as vast te zetten. Die as is eigenlijk wat te groot om draad op te snijden. Heb je een goede scherpe kwaliteits snijplaat dan krijg je hem er meestal wel op met flink snijolie en veel lossen. Wel eerst even een goede zoekrand er aan vijlen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Schuivend wil dat zeggen dat ik de as erin moet tikken?
Het is inderdaad mijn vraag hoe ik dit netjes vast krijg. Ik pak een vierkant stuk hout draai hier een gat van 22 mm in, tik het lager erin en schroef dit vast.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Henk ik heb hier de versie van norvise staan (tafel zelfgemaakt) werkt maar is klein en kan beter.
Ik ga morgen gewoon wat maken en lukt het niet dan kijk ik wel. Moet nog wat oefenen met origami wings.
Ben aan gewezen om die techniek te laten zien. Moet de eerste nog maken. Maar ze binden hier vangende vliegen en die hoeven niet mooi te zijn. Er is wel een lid dat ook een dubbing brush tafel heeft gemaakt dus ook daar kan ik wel kijken. 2.5 uur rijden heen en dan terug is toch wel veel voor een lagertje. Toch bedankt voor het aanbod.
 

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
121
32
Delft
Lagertje vastzetten met loctite en m9x1 erop snijden? M9x1 is vaak gebruikt voor achternaven van fietsen, die moeren waarvoor je sleutel 15 nodig hebt. Binnenmaat is 7.9mm
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Lagertje vastzetten met loctite en m9x1 erop snijden? M9x1 is vaak gebruikt voor achternaven van fietsen, die moeren waarvoor je sleutel 15 nodig hebt. Binnenmaat is 7.9mm
Ik zie niet hoe ik in een lagertje binnenschroefdraad kan snijden. Ik heb al die rare maten tappen en snijplaten wel maar in een goedkope kwaliteit prima voor kunststoffen maar om daar nou in hoogwaardig staal te gaan tappen dat zie ik niet zitten.
 

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
121
32
Delft
Nee je snijdt m9x1 op de as, de binnenmaat van een m9x1 snijplaat is 7.9mm, dus dat past redelijk bij een as van 8. M8 tappen op een as van 8 is wel heel hard werken voor je snijplaat.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
We hebben een werkend exemplaar. De werking is prima. Had wat moeite met het uitlijnen van het lager.
De andere zijde heb ik voorlopig opgelost door een draadeind in een alu bus te laten lopen. Lager gaat hier niet want er moet iets veerdruk zijn. Ik weet dat deze kant niet voor de eeuwigheid is maar ik zoek naar een oplossing. Denk aan lagers waar de assen van cnc machines in lopen soort glijlager.
20240201_200907.jpg
In het blok tussen het wiel en de staander zit een lager en diverse moeren om een en ander vast te zetten.
20240201_200921.jpg
Hier een foto van het deel waar ik nog wat aan ga doen. Verder ben ik nog aan het oefenen om de borstels te maken. Meeste lukt prima.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Ik ga nog even kijken of ik met een lineaire lager een veerbetering ga krijgen. Ook vervang ik de as m8 draadeind door een stalen as waar ik draad op snij en of een groef in zaag voor borging met een seegerring.
 

ope1967

Actieve deelnemer
12 aug 2017
142
56
een lagerblok is te koop in alle maten, lijkt mij de gemakkelijkste bestaande oplossing.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.843
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik heb wel 4 van die dubbing brush machines, van klein tot heel groot, en ze hebben eigenlijk allemaal een vaste bevestiging aan de 'verre kant'. De twee kleinste, inclusief het geval dat Kaj (Tilburg) ooit liet maken hebben een echte vaste verbinding. De Roots machine (ooit een keer voor een prikkie gekocht bij Peeters, die ze aan de straatstenen niet kwijt raakte) heeft een veertje met een wartel, en de 'Doug Swisher' machine heeft een vaste verbinding op een verend opgehangen vierkante as.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Ik heb de dubbing brush machine van Oasis nagemaakt, ik krijg er prima brushes uit maar de rechterkant is mechanisch niet goed ontworpen door mij. Links zit het grote wiel wat ik naar mij toe draai en recht kan ik hem van mij afdraaien waardoor ook de rechterkant veel sneller vast zit.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
545
129
Ook vervang ik de as m8 draadeind door een stalen as
Wat ik eens ooit gebruikt heb was een draadeind M10 met daarover koperen buis 12 mm met wanddikte 1 mm.
Met borgmoeren en carosserieringen kun je alles vrij eenvoudig opsluiten.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Dat heb ik dus hier gedaan met m8 en alu buis 10x1 maar dat liep niet.
Net de boel voorzien van een liniaire lagerbus en dat geeft een 100 % verbetering. Heb niet de juiste veren om de boel op spanning te houden. Ik had 8 mm inwendige veren bij besteld maar die zijn niet 8 in wendig maar 7.8 mm. Nu enkel 9mm veren erop gezet maar die geven iets te weinig spanning. Zal wel even kijken waar ik veren kan scoren met 9 mm in wending voor een normale prijs.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.