Keltische lepel voor de SpoonswapNL

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Die knoop ligt er echt mooi op.
Polijst je met een steen omdat je daarmee een beter resultaat krijgt dan met gebruikelijker middelen, of puur voor het "terug naar de natuur" gevoel?
 

Sandra Witteman

Actieve deelnemer
15 nov 2020
61
83
Terborg
Die knoop ligt er echt mooi op.
Polijst je met een steen omdat je daarmee een beter resultaat krijgt dan met gebruikelijker middelen, of puur voor het "terug naar de natuur" gevoel?
Dank voor je compliment!
Ik weet niet wat je bedoeld met de gebruikelijke middelen, maar deze steen had ik liggen en heeft toevallig een fijne vorm om het hout mee glad te wrijven. 😄

Overigens heb ik voor de gedeeltes bij de knoop een bruneerstaal gebruikt, dat is weer een overblijfsel van mijn goudsmidtijd en is ook toevallig heel handig voor dit soort werk. 😉
 

Sandra Witteman

Actieve deelnemer
15 nov 2020
61
83
Terborg
Heel erg mooi gemaakt! Ik doe het je niet na. Die knoop is ook strak afgewerkt.

Gebruik je de lepels ook? Of zijn ze alleen voor de sier?
Dank voor de complimenten!
Voor mezelf maak ik lepels die ik graag gebruik, deze is naar iemand toegezonden tijdens de spoonswapNL, ik hoop dat diegene hem gaat gebruiken. Het geeft veel plezier om te koken of te eten met een mooie, handgemaakte lepel. 😃
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

tdw83

Actieve deelnemer
28 dec 2012
159
41
Den Hoorn, ZH
Hoi Sandra,

Ik heb nog nooit iets uit hout gesneden. Lepels maken lijkt me een leuke bezigheid waarin je simpel kan beginnen en het steeds moeilijker kan maken. Ik heb ook geen gereedschap voor houtsnijden. Met welk mes (of messen) zou ik het best kunnen starten?

Alvast bedankt voor je advies!
Thomas
 

Sandra Witteman

Actieve deelnemer
15 nov 2020
61
83
Terborg
Hoi Sandra,

Ik heb nog nooit iets uit hout gesneden. Lepels maken lijkt me een leuke bezigheid waarin je simpel kan beginnen en het steeds moeilijker kan maken. Ik heb ook geen gereedschap voor houtsnijden. Met welk mes (of messen) zou ik het best kunnen starten?

Alvast bedankt voor je advies!
Thomas
Hoi Thomas,
Je hebt inderdaad niet zoveel nodig om te beginnen met lepels snijden, een (lang) houtsnijmes en een lepelmes. Veel lepelsnijders beginnen met het aanschaffen van een Moraknives, goede prijs/kwaliteitverhouding. (Te bestellen bij de beeldhouwwinkel in Zutphen.)

Wat niet perse noodzakelijk is, maar wel handig, is een scherpe bijl en een (klein, Japans afkort)zaagje. Om de nodige kennis op te doen is het boek LEPELHOUT eigenlijk onmisbaar.😉 Die kun je winnen als je meedoet met de challenge hier op het forum, dus meedoen en winnen, hoef je die alweer niet te kopen. ☺

Als je zover bent ben ik erg benieuwd naar de resultaten!
 

Sandra Witteman

Actieve deelnemer
15 nov 2020
61
83
Terborg
Dat ik geen foto's van het maakproces heb geplaatst wil niet zeggen dat ik die niet heb gemaakt. 😉

20210107_181809.jpg
Het begin met de bijl, hierna over op het mes.
20210108_144102.jpg
Voor het eerst gewerkt met een sjabloon. Volgende keer mag ik beter naar de lijnen toewerken, want nu had ik nog best veel werk met het mes om de boel op de juiste maat te krijgen.
20210109_160254.jpg
Hier is ie redelijk goed vormgegeven, tijd om het symbool erop te gaan maken. 20210109_160238.jpg
Symbool erop getekend. Lastig met de ronde vorm van de lepel om goed gecenterd te krijgen. 20210109_171038.jpg
En dit is tijdens het proces van vormgeven van het symbool. Eerst de lijnen uitsnijden en dan grofweg afronden (voor zover je van grof kunt spreken met die gepiel ☺).

Als laatste het symbool en de lepel verfijnen met fijnere snedes, zodat het steeds gladder wordt. Voor het in de olie zetten met een steentje gepolijst om het nog gladder te maken. Uiteindelijk krijg je dan een zeer gladde, lekker aanvoelende lepel in je handen. 😊
 
  • Leuk
Waarderingen: Henk H
Hoi Sandra,

Bedankt voor de foto's, jij zegt :

Dat ik geen foto's van het maakproces heb geplaatst wil niet zeggen dat ik die niet heb gemaakt. 😉.

Heeft toch ook niemand gezegd of zelfs maar gedacht.
Het gaat er bij de meeste om dat foto's van het maak proces duidelijk maken hoe je iets moois maakt !!!.
Daarbij nodigd dit meer mensen uit het zelf te proberen. Het is makkelijker als je ziet hoe zoiets moois ontstaat.

Groet Edwin
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Hoi Sandra,

Bedankt voor de foto's, jij zegt :

Dat ik geen foto's van het maakproces heb geplaatst wil niet zeggen dat ik die niet heb gemaakt. 😉.

Heeft toch ook niemand gezegd of zelfs maar gedacht.
Het gaat er bij de meeste om dat foto's van het maak proces duidelijk maken hoe je iets moois maakt !!!.
Daarbij nodigd dit meer mensen uit het zelf te proberen. Het is makkelijker als je ziet hoe zoiets moois ontstaat.

Groet Edwin
Erwin, Sandra bedoelde dat ze wel foto's van het proces gemaakt heeft maar initieel niet geplaatst. Jij denkt dat zij denkt dat er twijfel zou bestaan dat ze de lepel zelf gemaakt heeft. Maar het stuk "dat ik die niet heb gemaakt" slaat dus op de foto's, niet op de lepel. Ik zeg het maar even om misverstanden uit de wereld te helpen ;)
 
Erwin, Sandra bedoelde dat ze wel foto's van het proces gemaakt heeft maar initieel niet geplaatst. Jij denkt dat zij denkt dat er twijfel zou bestaan dat ze de lepel zelf gemaakt heeft. Maar het stuk "dat ik die niet heb gemaakt" slaat dus op de foto's, niet op de lepel. Ik zeg het maar even om misverstanden uit de wereld te helpen ;)

Je hebt gelijk 😔 , nu ik het terug lees heb ik de verkeerde conclusie getrokken.

Mijn excuses Sandra.

Edwin
 

Sandra Witteman

Actieve deelnemer
15 nov 2020
61
83
Terborg
Haha, grappig hoe geschreven woorden verkeerd opgevat kunnen worden, BossyRangs heeft helemaal gelijk. Fijn dat dit ook weer opgehelderd is.
 

Sandra Witteman

Actieve deelnemer
15 nov 2020
61
83
Terborg
....gebruikelijker middelen.....
Kor, kun je mij nog uitleggen wat je bedoeld met de gebruikelijke middelen? Voor mij is dit namelijk de gebruikelijke manier en heb geen idee wat jij bedoeld. Ik ben altijd benieuwd naar nieuwe manieren, kan ik altijd weer van leren.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Kor, kun je mij nog uitleggen .../... nieuwe manieren, kan ik altijd weer van leren.
Ik denk niet dat hier zo veel nieuws te leren is.

Meestal hebben houtbewerkers het bij afwerken en gladmaken over Schaven, Schrapen, Slijpen, Schuren en Smeren met daartoe ontwikkelde middelen: schaven, schraapstalen, schuurpads en -papier, staalwol, polijstschijven, poetslappen... nou ja, gewoon een hele schuur vol commercieel aanbevolen hulpjes, al dan niet elektrisch aangedreven en veelal beginnend met de letter S 😛.

Lang vóórdat we ons zo hebben laten meeslepen zal er al met stenen en andere uit de omgeving beschikbare stoffen en voorwerpen gewerkt zijn. Ik vond het verfrissend om te zien dat jij met een steen zo'n mooi resultaat bereikt, heb dus in dit geval eerder iets van jou geleerd. Dank 😊
 
  • Geweldig
Waarderingen: Sandra Witteman

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.