Katz Moses grondschaaf.

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
LFlab;
de combinatiehaak van Bridge City ziet er inderdaad stevig uit dit lijkt mij inderdaad een tool voor het leven, de materiaal keuze lijkt mij beter dan die van Starrtett waar iedereen zo vol van is. Hij gaat in ieder geval niet zo snel roesten, iets wat je niet kan zeggen van een Starrett, of je moet kiezen voor de Satin versie of hoe het ook mag heten. Of ze ook nauwkeurig werken en lang meegaan die van BC?,....geen idee? ik heb 0,0 vervaring mee maar de combinatiehaak alsook de verstelbare blokhaak zien er tiptop uit. Dus de vraag is, is er iemand die zo'n verstelbare blokhaak of combinatiehaak heeft van BC, en wat zijn zijn bevindingen? De prijs is niet mals ik kan me voorstellen dat dit mensen van weerhoud om er één aan te schaffen (ik vind BC sowieso erg duur).
De uitzettingscoefficient van aluminium is ongeveer 2 keer zo hoog als ijzer of staal, dus alleen al op basis van die parameter is te stellen dat voor een meetinstrument aluminium niet te prefereren is.
Het is niet per ongeluk dat serieuze meetinstrumenten van staal zijn, ondanks dat ze idd gevoeliger zijn voor corrosie.
En uiteraard mag gereedschap mooi zijn, wat mij betreft staat dat alleen niet automatisch gelijk aan geanodiseerd aluminium.
61B-MiSnqHL._SL1324___49312.jpg
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
De schaaf die Dictum aanbied is een klein beetje anders, voornamelijk de knop grepen.
Je ziet de inbusbouten aan de bovenzijde zitten. Persoonlijk vind ik dat iets minder fraai. Waarschijnlijk veranderd om de schaaf wat minder op de Veritas te laten lijken.

Ik heb inmiddels ook het extra setje besteld en ontvangen via Banggood (15 euro goedkoper)

CD17DE0C-62D1-4827-89E2-399973867674.jpeg

C4675E1E-0DDE-42F2-8B5E-8CEF1B6D6400.jpeg

Heb de KM grondschaaf al flink gebruikt en vind hem veel fijner instellen en schaven als de Veritas. De Veritas vastzet knop moet je flink vastzetten om de speling tussen schaaf en stam te vermijden.

Min punt bij de KM is dat linksom dieper is en rechtsom minder diep is dat is bij de LN, Veritas, Record of Stanley precies andersom.

Groetnis,
Roeland
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Door alle enthousiaste verhalen heb ik er ook eentje besteld en inmiddels ook gekregen. Een paar dagen later kwam het setje beiteltjes ook. Het ziet er prima uit!

Gister zette een YT'er een filmpje online over deze grondschaaf, die van Lie Nielsen, Veritas en het origineel van Stanley. Het schijnt dat deze grondschaaf voor aardig wat rumoer gezorgd heeft en persoonlijk vind ik, dat hij daar een goed verhaal over heeft.


jaap
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
ik vermoed dat uiteindelijk de prijs rond 195 euro gaat liggen net zoals nu de Veritas kost.
Bij Katz Moses is de prijs 190 dollar wat nu 175 euro is.
Wat mij opvalt dat er uitvieringen zijn waarbij op de instelknop ook daadwerkelijk Katz Moses staat en versies waar alleen Hongdui op staat.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Ws wat bij KM in de shop in de VS verkocht wordt, staat ook daadwerkelijk Katz-Moses op en wat bij Banggood vandaan komt niet.. Het is tenslotte een samenwerking
 

0nn0

Nieuw lid
23 mei 2023
24
6
Hier soms daar
Wat maakt deze "beter" dan bv de 71 van Stanley?
Standaard geleverd met 3 beitels en een aanleg (die ik eigenlijk nooit gebruik)
Komen voor bij op MP tussen de 75-120 meestal een beitel geen aanleg gebruikt.
Compleet 155 met alles nieuw in doos
 

sstroobants

Actieve deelnemer
9 okt 2020
45
22
Delft
Heb de KM grondschaaf al flink gebruikt en vind hem veel fijner instellen en schaven als de Veritas. De Veritas vastzet knop moet je flink vastzetten om de speling tussen schaaf en stam te vermijden.
Ha @Roeland ! Interessant. Ik heb de KM-17 schaaf ook maar mijne lijkt haast onbruikbaar omdat er juist wel speling zit (in die twee stalen pinnetjes). Hierdoor zit er ook een klein beetje speling in de beitel en schaaft daardoor voor geen meter. Had 'm als vervanger aangeschaft voor een oude gammele record 71, maar op dit moment doet die het nog stukken beter... Doe ik iets verkeerd of zie ik iets over het hoofd? Ik heb m uit elkaar gehaald om te kijken of ik dit kon verhelpen maar niks gevonden...
EDIT: Kort filmpje waarin het zichtbaar is:
 
Laatst bewerkt:

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Vreemd ik zal morgen eens kijken. De twee imbussen aan de onderzijde zijn om eventueel de basis om te draaien naar een open mond. Aan bovenzijde 2 intussen om de twee stangen boven vast te zetten. Mijn vermoeden is dat de 2 stangen in de onderste alu basis loszitten waarschijnlijk in basis met schroefdraad , dan dus de 2 stangen strak aandraaien.. is een gok zal m’n Km 17 even uitklaar halen morgen.

Groetnis,
Roeland
 

sstroobants

Actieve deelnemer
9 okt 2020
45
22
Delft
De twee imbussen aan de onderzijde zijn om eventueel de basis om te draaien naar een open mond.
Klopt, dit had ik inderdaad gezien toen ik 'm uit elkaar haalde.

Mijn vermoeden is dat de 2 stangen in de onderste alu basis loszitten waarschijnlijk in basis met schroefdraad
Die 2 stangen zitten inderdaad los in de basis, en daar lijkt dus wat speling te zitten.
dan dus de 2 stangen strak aandraaien..
Waarschijnlijk is zoiets inderdaad het idee. Als ik de beitel helemaal naar boven draai, dan trekt 'ie de stangen wel strak, want dan "trekt" het tegen de bovenste alu plaat.

Ik ben benieuwd wat je tegenkomt! En of het dus klopt dat die speling die ik zie niet hoort, al kan ik me dat niet voorstellen. Het kan natuurlijk ook altijd nog dat het ergens iets van een afstelling is, maar het is een vrij simpel mechanisme...
 

sstroobants

Actieve deelnemer
9 okt 2020
45
22
Delft
Hier nog een foto van hoe bij mij die basis eruit ziet van onder (je ziet de stangen en onderkant van schroefdraad zitten).
EDIT: Het lijkt alsof die stangen niet mooi gecentreerd erin zitten en daar dus veel ruimte zit, maar weet natuurlijk niet hoe dat bij andere varianten eruit ziet.
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2024-02-21 at 09.52.57.jpeg
    WhatsApp Image 2024-02-21 at 09.52.57.jpeg
    58,4 KB · Weergaven: 22
Laatst bewerkt:

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Heb vandaag even het grondschaafje bekeken en uit elkaar gehaald. Bij mij nagenoeg geen speling. En het zit nog vernuftiger in elkaar als ik gedacht had.
Als je de beitelhouder er af schroeft dan zie je op de schaaf een druk(kogel)lager zitten zodat het schroefdraad van de beitelhouder soepel draait. En de twee buitenstestangen zijn licht conisch gedraaid zodat als je de beitelhouder vastzet de stangen onder druk gefixeerd word. Waarschijnlijk licht daar het probleem niet. Maar aan de bovenzijde je beschrijft het al. Dus draaiknop eraf zit met een klein imbusje geborgd. Eenmaal deze knop er af dan kun je de twee imbussen vastdraaien in het blok ik vermoed dat deze niet vast genoeg zitten.
Hier wat fotootjes.

9A96F279-08FB-40EA-B31F-FBE8AF9B7D1A.jpeg

C0B5F49B-AF70-47DB-8F5B-A185F5E108C1.jpeg

Hier het onderblok omhoog geschoven je ziet duidelijk het principe met een afgeplat kantje tegen het draaien.
6C3A7F23-9571-4AE4-A864-1D63818E3E01.jpeg

Wanneer de diepte instelknop eraf is dan heb je toegang tot de 2 imbussen die de 2 zij stangen fixeren.
CD9A1327-019C-423E-BA33-7B2E855F9542.jpeg

Ik hoop dat je met deze informatie je het probleem op kan lossen.

Groetnis,
Roeland
 

sstroobants

Actieve deelnemer
9 okt 2020
45
22
Delft
Ha @Roeland , Bedankt voor de moeite! Bij vergelijking tussen jouw foto's en die van lijkt me een logische oorzaak naar voren te komen:
Hier nog een foto van hoe bij mij die basis eruit ziet van onder (je ziet de stangen en onderkant van schroefdraad zitten).
EDIT: Het lijkt alsof die stangen niet mooi gecentreerd erin zitten en daar dus veel ruimte zit, maar weet natuurlijk niet hoe dat bij andere varianten eruit ziet.
Als je naar de foto bij dit bericht kijkt, zie je duidelijk dat die afgeplatte kantjes heel veel ruimte hebben en scheef zitten, daar zit dus veel speling.
Hier wat fotootjes.
Kijkend naar de eerste foto van jou zie dat dat daar helemaal niet het geval is; sluit juist heel netjes aan.
Lijkt me dus gewoon een productiefout die ze bij kwaliteitscontrole eruit hadden moeten halen. Voor nu redelijk weten op te lossen lijkt het door een heel klein stukje staal naast de 2 staven in het gat te stoppen waardoor ik 'm met het vastdraaien ook echt vast kan zetten. Daarnaast beeldmateriaal e.d. gestuurd naar de verkoper en ze hebben binnen een paar uur gereageerd dat ze een nieuwe gaan sturen. Dat is in ieder geval hoopgevend.

Nogmaals bedankt voor de moeite en foto's
 

dvherk

Nieuw lid
1 mrt 2020
5
0
Op dit moment 138,29 :

Persoonlijk heb ik geen band met Banggood, behalve dat ik er wel eens wat gekocht heb.


Pas op, er is ook een 'HONGDUI KM-17 Pro' op banggood die iets van 30 euro meer kost, maar het zelfde product lijkt te zijn (voor zo ver ik aan de plaatjes kan zien): HONGDUI KM-17 Pro Router-vliegtuig Die Steel Body Verstelbaar hek met CAM Lock Dieptebegrenzer Tweezijdig mes van 1/2 inch breed voor het fijnafstemmen van inkervingen bij het maken van perfecte zwaluwstaarten
Deze verkoper heeft nog geen beoordelingen.

volgens mij is een waarschuwing (in het kader van potentiële imitatie ?) niet nodig.
Er is een functioneel verschil. De KM-17 Pro bevat een diepte stop de andere niet.

144,- euries op dit moment.
HONGDUI KM-17 Pro Router-vliegtuig Die Steel Body Verstelbaar hek met CAM Lock Dieptebegrenzer Tweezijdig mes van 1/2 inch breed voor het fijnafstemmen van inkervingen bij het maken van perfecte zwaluwstaarten

vervangende bijtels op dit moment 51,-
 

Nick18

Actieve deelnemer
17 jun 2013
165
15
volgens mij is een waarschuwing (in het kader van potentiële imitatie ?) niet nodig.
Er is een functioneel verschil. De KM-17 Pro bevat een diepte stop de andere niet.

144,- euries op dit moment.
HONGDUI KM-17 Pro Router-vliegtuig Die Steel Body Verstelbaar hek met CAM Lock Dieptebegrenzer Tweezijdig mes van 1/2 inch breed voor het fijnafstemmen van inkervingen bij het maken van perfecte zwaluwstaarten

vervangende bijtels op dit moment 51,-
Bedankt voor de tip! Ik heb er eentje besteld en vandaag ontvangen.
Inderdaad is de pro een ander model, ook de vorm van de schaaf is een beetje anders (om minder op de Veritas te lijken?). De knoppen hebben een zichtbare bevestiging (inbusbout). Katz-Moses verkoopt alleen nog maar de pro.

Hier nog een foto van hoe bij mij die basis eruit ziet van onder (je ziet de stangen en onderkant van schroefdraad zitten).
EDIT: Het lijkt alsof die stangen niet mooi gecentreerd erin zitten en daar dus veel ruimte zit, maar weet natuurlijk niet hoe dat bij andere varianten eruit ziet.
Ik heb helaas precies hetzelfde probleem wat inderdaad wel (wat provisorisch) op te lossen is. Heb je inmiddels al een nieuwe ontvangen? Ik vraag me namelijk af of dit niet gewoon een probleem van het pro model is of deze serie is en of een nieuwe iets gaat oplossen...

Daarnaast zie ik minimale speling op de beitel zelf tenzij de hoogteverstelling maximaal hoog staat of dat het tegen de dieptestop aangedraaid zit, waarschijnlijk is dit tijdens gebruik geen probleem. Dit heb ik ook bij anderen gelezen.

Ik weet niet of deze "problemen" de prestaties bij lastig hout nog gaan beïnvloeden, nog niet getest.
 

sstroobants

Actieve deelnemer
9 okt 2020
45
22
Delft
Heb je inmiddels al een nieuwe ontvangen?
Ja inmiddels een nieuwe ontvangen en die heeft gelukkig geen speling in die stangen, of in ieder geval niet zoveel als die eerste. Nog geen tijd gehad om 'm te proberen maar ziet er al beter uit. Ik ga nog even de stangen van onder bekijken om te zien of ze inderdaad net als bij Roeland netjes gecentreerd zijn en ik zal na gebruik nog even een korte update geven.

Ik liep bij de oude ook nog tegen een ander zwak punt aan; de beitel zit vastgeschroefd in een stuk aluminium volgens mij en dat is erg zacht. Bij het loshalen en weer bevestigen van de beitel heb ik waarschijnlijk iets te hard gedraaid (ik wilde immers dat er geen speling tussen beitel en de stangen zat, al heb ik echt niet verschrikkelijk veel kracht gezet) waardoor het aluminium dolgedraaid is. Resultaat is een beitel die permanent los zit... Enige oplossing die ik nu nog zag was wat loctite (ik heb toch geen vervangende beiteltjes en de replacement was al onderweg). Ik snap niet helemaal waarom ze dat in een stuk aluminium hebben geschroefd, er komt volgens mij best veel kracht op te staan tijdens gebruik.
Achteraf denk ik dat ik misschien beter gewoon voor een Veritas had moeten gaan, maar zonder fouten te maken kom je ook nergens.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.