Kattenluik dichtmaken

phouten

Nieuw lid
7 sep 2015
9
0
Tsja, hieronder even de beste tips op een rij:
1. Timmer er een plank voor
2. Koop een nieuwe deur
3. Neem een kat
Deze tips hebben mij over de streep geholpen: Ik heb als amateur klusser een frees nodig. Dus zo gezegd, zo gedaan, even wat geoefend op een proefstukje en zie hieronder het resultaat tot nu toe:

IMG_3901.jpg
Kattenluik verwijderd

IMG_3903.jpg
4 platen triplex op elkaar gelijmd om 39 mm te krijgen (12 en 3x9mm)

IMG_3907.jpg
Eerste strepen met de bovenfrees (nog wel even oefenen)

IMG_3910.jpg
Passend stukje uitgezaagd (helaas wel een klein foutje gemaakt dus lijm en lijmklemmen weer nodig)

IMG_3911.jpg
Na veel schuren en zagen stukje eindelijk passend in de deur gekregen

IMG_3916.jpg
Vastgelijmd en dichtgeplamuurd met twee componenten plamuur om werking van hout op te vangen

IMG_3917.jpg
Nog meer geschuurd binnen en buiten en eerste laag grondverf. Bij mooi weer verder afmaken.
Best tevreden over al zeg ik het zelf als beginnend houtbewerker. En die kat: Die komt er dus definitief niet! :p
 

Bijlagen

  • IMG_3901.jpg
    IMG_3901.jpg
    99,9 KB · Weergaven: 190

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ziet er netjes uit. Maar eh...., gaat dat stukje triplex - dat uit één geheel is- niet heel anders werken dan de liggende veer-groef-balkjes waar het op aansluit? (ik kom in toekomst wellicht voor een soortgelijk probleem te staan :p)

mvg
klaas0639
 

phouten

Nieuw lid
7 sep 2015
9
0
Stukje triplex gaat mogelijk werken, heb ik nog geen ervaring mee. Voordeel is dat het stukje niet helemaal klemmend paste en dat ik de randen dus heb opgevuld met twee componenten plamuur, dat de werking van beide houtsoorten deels kan opvangen. Maar dit is slechts theorie, de toekomst zal het leren... Vast wel forumleden die hier ervaring mee hebben :confused:
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Het ziet er netjes uit!
Afhankelijk van de ligging van uw deur tov de zon, zal uw deur veel of weinig bewegen.
Bij veel bewegen kan uw verbinding gaan scheuren dmv kieren.
Die stapeldorpels zijn er juist om het werken op te vangen.
Uw stuk beweegt niet mee.
2 componenten plamuur heeft alleen zin als hij mee kan bewegen.
Aan uw kleur plamuur te zien kan deze dat denk ik niet. Moet u even de gebruiksaanwijzing lezen.
Beter was een product als Repair Care geweest.
Waarom ik dat ik dat niet eerder gemeld heb, is omdat er toch wel wat ervaring is met het wegwerken van kattenluiken.
Ik heb ook met Repair Care en originele stapeldorpels gewerkt en qua tijd waren de kosten van een gebruikte deur lager dan de kosten van de reparatie.
U doet het zelf en heeft die kosten niet.
Deelt u ook de ervaring na een jaar?
Volgend jaar haalt u gewoon weer dit topic boven met de ervaring op dat moment. Zo krijgen mede lezers een beeld van uw oplossing.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Ik vind het een topoplossing. Of de eventuele scheurtjes een probleem gaan geven betwijfel ik.
Het is een oude deur, een paar kraakjes in de verf doet zo'n deur meer leven.
Als je andere plamuur neemt, gaat de verf evengoed barsten.
We zullen het afwachten.

Ik kan me voorstellen dat je elke oplossing beter vind dan een kat ;)
Laatste optie zou kunnen zijn om een ierse wolfshond, deense dog ofzo te nemen en het luik daarop aan te passen.
( en neen daar gaat een inbreker niet door naar binnen )
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
@lemen. Wat is uw ervaring met Repair Care?
Omdat u zegt dat andere plamuur ook gaat barsten.
Misschien even inlezen in het produkt.
 

phouten

Nieuw lid
7 sep 2015
9
0
Het ziet er netjes uit!
2 componenten plamuur heeft alleen zin als hij mee kan bewegen.
Aan uw kleur plamuur te zien kan deze dat denk ik niet. Moet u even de gebruiksaanwijzing lezen.

Volgens de beschrijving Alabastine Houtrotvuller (dus geen plamuur, excuus): "Flexibel: vangt de werking van het hout op. Krimpt niet."
Gaat denk ik wel goedkomen, ik zal nog een foto delen als het helemaal af is en na een jaar als er iets veranderd is. Dank voor de tips en het meedenken!
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik weet dat u schrijft dat verf gaat barsten, maar die zit op de plamuur.
Verf op zich zal niet barsten, binnen de vervangingstermijn.
Wel op naden en plamuuraanhechtingen die niet flexibel genoeg zijn.
Albastine....we gaan het zien?
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
89
West-Friesland
Keurig hoor, voor mij als een doe-het-zelver is dit een top oplossing.
En als er toch, misschien, per ongeluk, een barstje komt gewoon even dichtsmeren en een kwast verf eroverheen.
Mvg,:).
 

KlusserKlaas

Actieve deelnemer
25 apr 2014
115
11
regio Groningen
Super! Scheelt toch weer een andere deur inschaven en op deze manier ook weer wat ervaring opgedaan!
Scheurt het? Dichtverven. Wordt het onhoudbaar? Kun je altijd nog kiezen voor een nieuwe of 2de hands deur.
 

phouten

Nieuw lid
7 sep 2015
9
0
Eindelijk mooi weer en klus kunnen afmaken. Nog een laatste foto voor het eindresultaat. Bijna niets meer van te zien en ervaring opgedaan met nieuwe frees.
Voor:
IMG_3891.jpg
Tijdens:
tijdens.jpg
Eindresultaat:
IMG_4275.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.