Katten luik

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Wij zijn toe aan een nieuwe achterdeur, aangezien we drie katten hebben die continu van binnen naar buiten gaan willen we ook hier weer een kattenluik in maken.
In hoeverre verzwakt een katten luik de constructie van een deur en zijn er manieren waarop de timmerman hier rekening mee kan houden tijdens de constructie?
 

Vin_d

Actieve deelnemer
22 apr 2013
132
0
Wingene
Een kattenluikje zou de deur niet mogen verzwakken.Als het luikje net boven de onderregel geplaatst wordt is er geen probleem.


Mvg,
Vincent
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
In hoeverre verzwakt een katten luik de constructie

In ieder geval zal de deur geen katten meer tegenhouden. :p

Ik zou de constructie zo maken dat je het kattenluik als een glazen ruit in een sponning zet.
De constructie is dan zo ontworpen dat wat er in die sponning komt geen invloed heeft op de constructie.
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Uit ervaring weet ik dat je best een plastieken , in de handel te verkrijgen, kattenluik gebruikt.
Indien je zelf een luik maakt uit bv hout, dan is dit te zwaar. De kat zal 1 maal door dit luik lopen en de klep zal tegen de kat slaan ( te hard ) en zal vervolgens nooit meer dit luik gebruiken.
 

Joe

Actieve deelnemer
17 mei 2012
43
1
Hoe is het eigenlijk geregeld kwa isolatie?
Kan me voorstellen dat dit een gigantische koudebrug is.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Een standaard plastic katteluik is voorzien van een magneetje rondom. Daardoor tocht het iig niet of nauwelijks. Isoleren doet het natuurlijk ook niet. Ik heb nog geen geisoleerde luiken gezien.

In m'n buitendeur heb ik een standaard luik, in de binnendeur heb ik een paneel scharnierend gemaakt:

kat.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.