Kastjes camper

Tom S.

Nieuw lid
18 nov 2020
14
0
Ik wil een aantal eenvoudige kastjes maken voor in een camper.

Van populier multiplex. Zou lijn en nieten voldoende stevig zijn en blijven?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.255
1.994
Klein-Brabant, Vlaanderen
Zou lijn en nieten voldoende stevig zijn en blijven?
ik vermoed dat je geen lijntje gaat trekken, maar wel lijmen
de dikte van je mpx vermeld je niet, maar lijmen is altijd aangeraden
nieten is dansen op een dikke of dunne koord, want je weet vooraf niet welke richting de nieten na het schieten uit zullen gaan
kan je voor dunne schietnageltjes met een minimale lengte gaan, dan is dat aangeraden
anders lamello's
hoeveel gereedschap je hebt is ons onbekend
niet dat we een detailoverzicht opvragen
 
  • Leuk
Waarderingen: Tom S.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.803
760
Enschede, Twente
Ga ervan uit dat de camper het nodige aan schokken en trillingen te verduren krijgt & dan is de conclusie volgens mij dat enkel lijm met wat nieten niet sterk genoeg is. Schroeven dus! En als je dat er lelijk vindt uitzien, verdiepen en pluggen.
 

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
210
4
Sliedrecht
Lijmen is perfect !! en hier en daar een kort nietje is prima.

Met lijmen kunt je licht en dun hout gebruiken en sterker dan lijmen bestaat niet qua verbinding.

We gaan hier dan wel vanuit dat je met epoxy alles lijm ,, ik haal dat bij polyservice... goed advies en mooie producten.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.259
2.654
Een camper of caravan interieur is gelijmd . En over het algemeen met gewone witte houtlijm. De secties zijn niet dik genoeg voor lamello's. Alles is gericht op het besparen van gewicht. Kastjes zijn van triplex met een aantal vuren verstevigingsbalkjes. Alleen de deksels van de zitkisten zijn iets dikker, omdat je er anders door heen gaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jurriaan9 en Athanor

jberends

Actieve deelnemer
7 aug 2011
133
4
lijm houdt de kracht en het verband in de kastjes, nietjes houden de kastjes bij elkaar terwijl de lijm droogt.
 
  • Leuk
Waarderingen: conectra

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.770
985
Omgeving Eindhoven
Ik heb afgelopen week een kastje gesloopt wat ik ooit in elkaar had gelijmd voor mijn oude freestafel. Was simpel multiplex 15mm, gelijmd (Bison D4 PU) en inderdaad ook met de tacker gefixeerd om de lijm te laten drogen. Kreeg het alleen uit elkaar door het te verzagen, de lijmnaden wilden niet loslaten. Gewoon lijmen dus. En met de tacker vastzetten puur om te zorgen dat de lijm kan drogen. Wel opletten dat de spijkers niet door de zijkanten naar buiten komen, dus niet te lange spijkers gebruiken. Bij dun hout alleen lijmen en dan dus klemmen en fixeren.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.624
1.143
Fryslân
Maar als je dun multiplex hebt, zegge 12mm, en je lijmt een kopse kant op een lange kant, dan is alleen lijm niet stevig genoeg denk ik? En vooral niet in een bewegende camper oid. Je zal dan wel iets van verstevigingsribben in de hoeken moeten plaatsen om het te fixeren? Of met nieten of schroeven.

Mijn vorige werkbusinrichting was gelijmd en geniet, met nieten van 30mm. Mijn huidige inrichting heb ik gelijmd en geschroefd. Met alleen lijm zou ik dan niet aandurven.
 

WillemWoodWorker

Actieve deelnemer
29 sep 2019
40
6
Ik heb regelmatig dit soort klusjes gedaan in onze boot. Lijmen werk prima, ook op lagere termijn. Ik gebruik wel altijd een deuvel of een lamello. Als lijm altijd een D3. Winters is het toch vrij vochtig in de boot.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.